فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی
پیاپی 9 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسین کلانتری خلیل آباد *، سیده مریم مهدویه، سعید فلاح علی آبادی صفحه 5
    بافتهای تاریخی به عنوان یکی از بخش های مهم شهری که واجد ارزشهای میراثی و هویت بخش در شهرهای ایران هستند، هنوز در بسیاری از شهرها محل سکونت و معیشت میلیونها نفر از شهروندان اند. این بافتها در مقابل زلزله، ناپایدار و آسیبپذیرند. با تهیه برنامه های عملیاتی جامعه محور مبتنی بر استفاده از سرمایه های اجتماعی و برنامه ریزی صحیح قبل از وقوع سوانح و تدوین طرحهای مدیریت بحران، ناشی از وقوع سوانح می توان به میزان قابل توجهی از تلفات و خسارات ناشی از وقوع سوانح کاست. از این رو به طور کلی می توان با شناسایی سرمایه ها و گروه هایی اجتماعی موجود در محلات، میزان تاثیر آن ها را در کاهش خسارات ناشی از وقوع زلزله از طریق مشارکت در برنامه های در نظر گرفته شده در محلات شهری سنجید. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه های اجتماعی در کاهش خطرپذیری شهرها در برابر زلزله با رویکرد کیفی با روش توصیفی و تحلیل داده های کمی صورت گرفته است. در جمع آوری داده ها از روش های مرور اسناد و مدارک، توزیع پرسشنامه و مصاحبه با استادان، خبرگان و متخصصان امر و همچنین بررسی نقشه های آسیب پذیری کالبدی محله در برابر زلزله استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، خانوارهای ساکن در محله فهادان یزد و تعداد نمونه ها 300 نفر بوده است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (86 درصد) و روایی آن از سوی صاحب نظران و اساتید مورد تایید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج به دست آمده، نشان می دهد که میزان تمایل مردم محله برای شرکت در برنامه های کاهش خطر زلزله با میزان مشارکت، وضعیت روابط اجتماعی و خویشاوندی و اعتماد ساکنان به گروه های موجود در محله ارتباط مثبت دارد.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، کاهش خطر، زلزله، محله فهادان یزد
  • اسفندیار زبردست، سید محمد امامی* صفحه 15
    بی توجهی به اصالت بافت تاریخی، صدمات جبران ناپذیری برای ثروتهای ناملموس اجتماعات محلی در پی دارد. اگر چه مفهوم اصالت در متون شهرسازی دهه های اخیر، کاربرد بسیاری پیدا کرده اما در عمل، معیارهای شهرسازی با اصالت کمتر بررسی شده اند. استخراج معیارهای کاربردی اصالت که سئوال اصلی پژوهش بر محور آن شکل گرفته، مطالعات جامع و بین رشتهای را می طلبد. در این پژوهش که با استفاده از روش قیاسی- استقرایی و بر اساس مطالعات اسنادی و کتابخانه ای در حوزه های مشترک شهرسازی و علوم اجتماعی انجام شده، سه معیار اصلی اصالت معرفی می شود که عبارتند از: حفظ و تقویت حس هویت و منحصر به فردی مکان، عدم پیروی از رویکردهای ضد اصالت و رعایت راهکارهای شهرسازی با اصالت. هریک از این معیارها دارای زیر معیارهای گوناگونی هستند. پاسخگویی به نیازها و سلیقه های جامعه و ارائه چارچوبها و دستورالعملهای کلی دو زیر معیار شهرسازی با اصالت هستند. پیروی شکل1 از خیال، پیروی شکل از ترس و پیروی شکل از امور مالی از معیارهای ضد اصالت محسوب می شوند؛ پیروی شکل از خیال به تکرار عینی شکل ها از مکانها و زمانهای دیگر به زمان حاضر و پیروی شکل از ترس به تاثیر طرح توسعه شهری بر جداییگزینی نژادی- قومی، درآمدی و سنی اشاره دارد. برای حفظ اصالت مکان نیز لازم است سیاستگذاری ها و طرحهای توسعه شهری، به صورت چارچوب ها و دستورالعمل های کلی ارائه شوند، چرا که بر اساس این چارچوب ها و دستورالعمل های کلی، امکان تغییر طرح ها و سیاست ها در فرآیندی پویا و بیپایان برای پاسخگویی به نیازها و سلیقه های متنوع جامعه وجود دارد. در این مطالعه پس از معرفی این معیارها، اصالت مکان طرح احیای میدان امام علی(ع) با استفاده از روش AHP مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این ارزیابی نشان داد که اگرچه این طرح از مجموع معیارها نمره قابل قبول کسب میکند اما در معیار عدم پیروی از رویکردهای ضد اصالت، وضعیت مناسبی ندارد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، اصالت، بافت تاریخی، طرح توسعه شهری
  • جمال محمدی، سعیده مویدفر *، اعظم صفرآبادی صفحه 25
    شهر، زیستگاه انسان، محیط و خاستگاه مدنیت و بستر زندگی اجتماعی آدمیان، زیستاری است چند مولفه ای که ویژگی های سرزمینی، سازه ها و فضاهای کالبدی ساکنان، شهروندان، نهادهای اجتماعی، روابط و مناسبات شهروندی و هنجارهای نهادینه از آن شمارشده است. با توجه به این تعریف از شهر، تنها وجودمساجد،گنبدها و مناره ها در بافت یک شهر نمیتواند به معنای اسلامی بودن آن شهر باشد، شهر اسلامی عبارت از نمایش فضایی شکل و ساختمان اجتماعی است که بر اساس ایدهآلهای اسلامی، شکل های ارتباطی و عناصر تزیینی خود را در آن وارد کرده است. در شهرهای اسلامی، مظاهر تمدن اسلامی نمود دارد و دارای هویت خاص فضایی، فرهنگی و تاریخی است که ویژگی های آن در ارتباط با دین اسلام و از قرآن و سنت نشات گرفته است. در این شهرها ارتباط ذاتی، کلی و ساختاری بین یک دین و فضای ساخته شده شهری و مناسبات فردی و اجتماعی مشاهده میشود. فضای معنوی زندگی انسانها در شهر اسلامی با واژه هایی چون شهر مقدس، مدینه فاضله و...گویای این حقیقت اند که پیشتر از آنکه ایدهای به نام شهر اسلامی مطرح شود، هویت معنایی و معنوی فضای زیست انسانها، بر کالبد و ساختار شهر پیشی داشته است. بر این اساس، تحقیق حاضر بر آن است که با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با در نظر گرفتن ارکان و عناصر شهر اسلامی و لحاظ نمودن ویژگی های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در یک شهر اسلامی، به این هدف دست یابد که تنها وجود ویژگی های کالبدی و ظاهری اسلامی همچون گنبد و مناره در یک شهر اسلامی، نمی تواند ارائه دهنده یک شهر اسلامی باشد؛ در نتیجه با بهرهگیری از الگوی swot، ارائه راهبردهایی در این خصوص میتواند تا حدودی شهرهای ما را به اصالت واقعی خود نزدیک گرداند.
    کلیدواژگان: شهر اسلامی، گنبد، مناره، صفت اسلامی، ارزش اسلامی
  • محمد جواد مهدوی نژاد *، مهدی حمزه نژاد، مهتاب کامیاب صفحه 37
    با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرایش مردم به نمازهای جمعه موجب شد تا نیاز به ساخت مصلاهای جدید و توسعه مصلاهای موجود بیش از پیش احساس شود. از این رو رفته رفته گرایش به طراحی و ساخت این گونه بناها به عنوان گرایشی جدی در معماری معاصر مورد توجه قرار گرفت. در این راستا باید بررسی نمود که در هدایت طراحی معماری مصلاها چه مبانی و اصولی باید رعایت شوند؟ برای تحقق آن مبانی فقهی، چه الگوهای معماری قابل استفاده اند و هر یک از این الگوها چه مزیت ها و کاستی هایی دارند؟ نکته قابل توجه آن است که جایگاه والای اجتماعی و بویژه مذهبی مصلا ها، حساسیت طراحی این فضاها را بیش از پیش نمایان ساخت. در این مقاله پس از سیری در احادیث فقهی و اسناد کهن و معاصر در موضوع مصلا تلاش می گردد با استفاده از اجتهاد معمارانه، الگوهای تحقق بخش به اصول بیان شده در احادیث معرفی و تحلیل گردد. در این راستا پنج اصل فقهی مکانیابی مصلا در خارج از شهر، تفاوت در مسیررفت و برگشت، عدم جواز هر گونه ساخت، نماز در فضای باز و وجود مانع و پرده مبنا قرار گرفته و الگوهای تحقق پذیری آن ها مورد بحث واقع شده است. این اصول در بیشتر مصلاهای تاریخی مورد توجه بوده اند. در حالیکه در طراحی مصلاهای معاصر این اصول کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: مصلا، فقه شیعه، هدایت طراحی معماری، نماز عید، معماری معاصر
  • اسماعیل ضرغامی*، مهدی امینیان صفحه 49
    امروزه با توجه به پیشرفت های دنیای جدید و افزایش جمعیت و گسترش شهرها و همچنین شکل گیری شهرهای جدید و پیرامونی، به مساله هویت و ایجاد حس تعلق ساکنان به مکان و شهر کمتر توجه میگردد و یا کاملا به فراموشی سپرده شده است. یکی از مسائلی که هویت را به شدت تهدید میکند فرآیند جهانی شدن و پدیده دهکده جهانی است که تمام حد و مرزهای سنتی را از میان برداشته و در نهایت به جایی انجامیده که فرد میتواند به هرجایی تعلق داشته باشد، در حالی که در چنین وضعیتی فرد به هیچ جایی تعلق نداشته و ویژگی و هویت مکانی او از بین خواهد رفت. به این ترتیب جامعه به یک فضای فرهنگی بی هویت، بدون تشخص و پیچیده تبدیل می شود. در این حالت، فضای بی تعین که یک نامکان است به بستر زندگی اجتماعی تبدیل می شود و ارتباطی که میان مکان، فرهنگ و هویت وجود داشته به هم میخورد. در صورتیکه با ایجاد ویژگی های مکانی و هویتی میتوان حس تعلق فرد به مکان خاص و یا جامعه را ایجاد و تقویت نمود. این تحقیق به بررسی در این زمینه پرداخته و جنبه های منظر شهری آن را تاکید میکند.
    برای ملموس کردن پژوهش، این تحقیق مساله هویت شهری را از دیدگاه منظر شهری و عناصر منظر شهری مثل مبلمان شهری، فضای سبز، جداره ها، فضاهای شهری، مسیرهای پیاده، تبلیغات شهری، هنر شهری و نورپردازی مورد بررسی قرار داده است و همچنین عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز در این امر دخالت مستقیم داده شده اند.
    در این تحقیق از روش های تحقیق کیفی و همبستگی و روش تحقیق اسنادی برای استنتاج و اثبات عوامل موثر در هویت و منظر شهری استفاده گردیده است. از مباحث مطرح شده در پژوهش میتوان نتیجه گرفت در بخشهایی از شهر که اغتشاش دیداری کمتری وجود دارد و عناصر منظر شهر از یک تناسب مطلوب دیداری بهره مند هستند، ساکنان نسبت به آن احساس تعلق نسبتا بیشتری دارند و نیز این نتیجه به دست میآید که منظر شهری خوب میتواند باعث ارتقای هویت شهر شود.
    کلیدواژگان: هویت، هویت مکانی، مبلمان شهری، حس تعلق، منظر شهری
  • علی اکبر حیدری* صفحه 59
    بنای تاریخی موسوم به «معبد آناهیتا» در کنگاور بیشک از عظیمترین بناهای سنگی ایران پیش از اسلام است. به دلیل گذشت زمان و حوادثی که در طول تاریخ رخ داده است، آثاری بر کالبد این بنا پدید آمده که موجب شده بسیاری از بخشهای حیاتی و کلیدی آن از بین برود.
    این مقاله در پی آن است تا بر اساس یافته های باستانشناسی، منابع مکتوب موجود، مطالعات میدانی و بررسی های سازهای نگارنده و پژوهشی که در این راستا انجام گرفته، در ابتدا با اشارهای به مبدا زمانی ساخت بنای تاریخی معبد آناهیتا در کنگاور و مروری بر وضعیت کالبد معماری آن؛ بر اساس یافته های کنونی باستانشناسی و پژوهشهای میدانی انجام شده، وضعیت سازهای بنا را از نظر عملکرد و ایستایی بررسی نموده و در ادامه به آسیبشناسی سازهی معبد و مصالح به کاررفته در آن بپردازد. هدف نهایی این مقاله، بررسی آسیبشناسی بنای معبد آناهیتا در گذر زمان است که تحلیلی پیرامون عوامل متعدد تخریب این بنا در ابعاد معماری، سازهای، ژئوتکنیکی، محیطی، غیرمحیطی و نظایر آن خواهد بود.
    در پایان، نتیجه گرفته می شود که عوامل متعددی از قبیل نبود دانش ساخت و قرار گرفتن در محیطی با عوارض طبیعی متعدد از قبیل پرآبی و زلزله، دست به دست هم دادهاند تا این بنای باستانی به مرور زمان تخریب شود.
    کلیدواژگان: معبد آناهیتا، کنگاور، تخریب، آسیب شناسی، سازه
  • زهره عطایی آشتیانی صفحه 73
    طراحی شهر در واقع طراحی زندگی بشر است پس باید منطبق با ویژگی ها و بینش مولد آن نسبت به هستی و معنای زندگی باشد. در طراحی نظام شهرهایی که رویکرد اسلامی دارند پیش از پاسخگویی به نیازهای مادی و نخستین جامعه شهری بایداز زاویه مردمشناسانه و جامعه شناختی، کاستی و ناهنجاری های شهری و راه های رفع آن شناسایی نمود و با کنکاش در چگونگی نگرش مردم نسبت به خود، گروه، صنف و جامعهای که به آن تعلق دارند، در یک روند طولانی، وضع موجود شهرهایی مانند تهران را که به عنوان نشانه ای از یک نظام دینی است از کالبدی بی هویت به سوی هویتی دینی چه به لحاظ عملکرد و - چه به لحاظ حاکمیت بینش معنوی در ساختار شهر - سوق داد.
    بررسی تفاوت در انگیزه ها و نوع تفکر برمبنای نیاز ورابطه آن با راه های رفع نیاز در مناطق مختلف شهر تهران، هدف اصلی تحقیق نیازسنجی اجتماعی تهران به عنوان یک کلانشهر مرجع بوده است. در این تحقیق از دو روش پیمایش و مصاحبه کیفی در جمعیت نمونه 2700 نفری استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از عدم قطبی بودن جامعه در انتخاب نوع خواسته ای آینده دارد ولی در موضوع راه های رفع نیاز و منبع تولید نیاز که ناظر بر عملکرد نظام در زمان حال است رویکرد پنج حوزه شهر تهران به طور کامل طبقاتی است و تفاوت نگرش وجود دارد.
    کلیدواژگان: نیاز و راه های ارضای نیاز، هماهنگی، شهر، جامعه قطبی، سبک فکری
  • مهدیه معینی* صفحه 83
    بی توجهی به اصول کیفی فضاهای مسکونی بر اساس ارتباط بین طبیعت و مسکن در فرهنگ ایرانی- اسلامی و نیز همین کاستی در تدوین الگوهای شکل دهنده به فضاهای مسکونی، از جمله عوامل بنیادین در کاهش کیفیت مسکن است. این پژوهش به تبیین کیفیت مسکن با توجه به چگونگی ارتباط مسکن، طبیعت و انسان از منظر جهان بینی اسلامی میپردازد و بر اساس این رابطه، مبنای زیربنایی تدوین الگوی مسکن بر اساس اصول کیفی معرف فضای مسکونی در ارتباط با طبیعت را تعریف می کند و به این منظور سه روش “تحلیل محتوا “، “استدلال منطقی” و روش “قیاسی” را به کار میگیرد. بر اساس یافته های این پژوهش، سازواری معنایی و مادی بین طبیعت، فضای مسکونی و نیازهای برگرفته از ساحت های سه گانه حیات انسان، زمینه سکونت و آرامش ساکنان را فراهم می آورد. در نتیجه، اصول اساسی شکل دهنده به مسکن در قالب دو دسته از شاخص های تعریف شده بر پایه “سازواری معنایی و مادی بین طبیعت و مسکن” و بر اساس چهار اصل «اصالت مداری، وحدت مداری، معنا مداری و انسان مداری»، در قالب الگوی فضایی معرف ساختار مسکن ایرانی- اسلامی تدوین می شوند.
    کلیدواژگان: کیفیت مسکن، اصول کیفی، جهان بینی اسلامی، طبیعت، انسان
  • حسین ذبیحی *، رضا شاکر اردکانی صفحه 97
    به طور معمول، برای بازنمایی سیمای تاریخی شهر، به متنهای تاریخی و پیمایش های میدانی متوسل می شوند. کمبود و در مواردی نبودن منابع مورد اعتماد و نوشتاری تاریخی که اشاره های مستقیم و مشخص به تحول شهر داشته باشد، مطالعات میدانی و فصلهای مختلف حفاری های باستان شناسی را تنها گزینه دستیابی به جواب نشان می دهد. تا از راه آن بتوان چهره تاریخی شهر را به صورت تقریبی، در دورهای خاص از تاریخ بیان نمود. اما سوال مطرح شده در این پژوهش این است که در شهرهایی که متنهای تاریخی محکمی در ارتباط با سیر تحول تاریخی شهر کمتر وجود دارد و قبل از هرگونه گمانه زنی باستان شناسی، چگونه میتوان تحول تاریخی شهر را تبیین نمود؟ این مطالعه آن است تا بر اساس ریخت شناسی شهری و با مطالعه شکل ظاهری شهر، تشکیل تدریجی بافت آن را نشان دهد. در این راستا با استفاده از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و با توجه به سوابق موضوع و به صورت خاص، نظریه شولتز در سه سطح مواجهه با آن (تیپولوژی، توپولوژی و مورفولوژی) شهر تاریخی بشرویه مورد مطالعه قرار میگیرد. به این منظور برای این شهر که تقریبا تاریخی نانوشته دارد، با استفاده از عکس هوایی سال 1335 و سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) به مطالعه سیماشناسانه آن پرداخته می شود. به طوری که با گونه شناسی حیاط بناها و تحلیل آنها، سیمای تاریخی شهر به تصویر کشیده شده است.
    کلیدواژگان: گونه شناسی (تیپولوژی)، موضع شناسی (توپولوژی)، سیما شناسی (مورفولوژی)، سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، شهر بشرویه
  • محمدرضا فرزاد بهتاش *، محمدتقی پیربابایی، محمدعلی کی نژاد، محمدتقی آقابابایی صفحه 113
    شهرها، نظام های پیچیده و بههم وابستهای هستند که نسبت به تهدیدهای طبیعی، انسان ساخت و خرابکارانه، بسیار آسیب پذیرند. مشخصاتی که شهرها را مطلوب و دستیافتنی میسازد، مانند معماری ها، مراکز تمرکز جمعیت، چیدمان عناصر و فضاهای شهری، زیرساختهای به هم وابسته و سایر موارد، اینها شهرها را در معرض خطرهای بالایی نسبت به مخاطرات طبیعی (سیلها، زلزله ها و...) و نیز مخاطرات انسان ساخت قرار میدهد. برخی از شهرهای جهان، با وجود اینکه همواره مجبور به سازگار شدن و تطابق با تغییر شرایط پیرامون بودهاند، سابقه طولانی در پذیرش مداوم ساکنان و ادامه حیات شهری دارند. در کنار آنها شهرهای بزرگ دیگر در دوره هزاره نخست پس ازمیلاد هم بودهاند که هماکنون از اهمیت کمتری برخوردارند. شهرهایی چون کایفنگ، چین؛ نیشابور، ایران؛ کاردوبا، اسپانیا. حتی برخی از شهرها در مسیر تاریخ به طور کامل، ویران و رها شده اند، همانند آنگلور، امپراتوری خمر و شهر سوخته ایران. از سویی دیگر، قرنهاست شهرهای اسلامی نظیر قاهره، استانبول، بغداد و تبریز که در کل دوران هزاره دوم از بزرگترین شهرهای جهان اسلام محسوب میشدند، با وجود تجربه حوادث و تحولات بیشمار، با تغییر نیازها، عملکردها و کارکردها و شکلها به حیات و بالندگی خود ادامه میدهند. این شهرها به طور معمول، حوادث و تحولات زیادی را در تاریخ پرفراز و نشیب خود تجربه کردهاند، اما بیشتر به دلیل داشتن شبکهای پایدار و منسجم از ترکیب نظام های کالبدی و جوامع انسانی، با انعطاف پذیری لازم در برابر حوادث و تغییرات، قابلیت انطباق با شرایط جدید را فراهم نمودهاند. امروزه این ظرفیت تحمل بهعنوان «تابآوری» شهرها مورد توجه محققان قرار گرفته است. با وجود تمام توجهات و کوشش هایی که برای تحقق مفهوم تابآوری جوامع شهری صورت پذیرفته، تعداد محدودی از قوانین نظاممند مدون در مورد تابآوری وجود دارد که در مقیاس شهر کاربردی شده اند. تاب آوری شهر عبارت از معیاری برای سنجش میزان توانایی نظام (System) شهری برای جذب تغییرات و سازماندهی مجدد تغییرات حاصل از اختلالات، پایداری شهر و ظرفیت سازی است. در این مقاله برای بررسی تابآوری شهر که در اینجا ظرفیت تحمل در ابعاد مادی و معنوی قلمداد شده از الگوی ارزیابی ظرفیت با رویکرد مبتنیبر نگرش سیستمی استفاده گردیده و سعی بر آن بوده است که با ارائه تعاریف آسیبپذیری، تابآوری و نیز بررسی ارتباط میان تابآوری، آسیبپذیری و ظرفیت انطباق و سازگاری با توجه به چارچوب ها و الگوهای مطالعه شده، ابعاد و مولفه های پیشنهادی برای تاب آوری شهرهای اسلامی مشخص و ارائه شود.
    کلیدواژگان: تاب آوری، آسیب پذیری، شهر اسلامی، ارزیابی ظرفیت، مدیریت مخاطرات
|
  • Hoseein Kalantari Khalilabad *, Seyedeh Maryam Mahdavieh, Saeed Fallah Aliabadi Page 5
    Historical heritages are as one of the most important city areas with inheritance and identity accounts in Iran; in addition, million citizens are settled in these places. These heritages are unsustainable and vulnerable against earthquake. Operational programs of community- based approach consistence using social capitals and correct planning before occurrence of disasters and providing crisis management projects about disasters can decrease considerable amount of losses and injuries. Generally, by identifying available capitals and social groups in neighborhoods, the amount of losses after earthquake can decrease by participation through risk reduction programs in neighborhoods. Afterwards, this research has accomplished with the aim of evaluation social capitals role in risk reduction of cities from earthquake by descriptive method and analysis of quantitative information. It has utilized librarian method and survey for collecting data. Statistic community of research consists of resident household in Fahadanzone and the number of cases has been 300 people. Reliability of survey is confirmed from Cronbach’s alpha (86%) and the stability has been approved by experts. Analysis of data is accomplished by using Pearson correlation in SPSS. Results show that the amount of people tendency for cooperating in earthquake risk reduction programs have positive relation with people participation, social communication and resident’s confidence to existent groups in zone.
    Keywords: Social capital, Risk reduction, Earthquake, Fahadan zone in Yazd
  • Esfandiar Zebardast, Seyed Mohammad Emami* Page 15
    Paying less attention to the authenticity of historic textures causes a serious damage to local community heritages. Although the concept of authenticity has been used in the urban planning literature in recent decades, but very few studies have examined and assessed the criteria of authentic urban planning. The main objective of this article is to extract functional criteria for depicting the authenticity from comprehensive and interdisciplinary studies. This research, using an inductive-dituctive research method in urban planning and social sciences fields of study, introduces three criteria: preserving and enhancing place identity, non-attendance to anti-authenticity approaches and paying attention to authentic urban planning strategies. Each of these criterion are devided into some sub-criteria. Responding to community needs and presenting frameworks and holistic functions are the two criteria of authentic urban planning. ‘Form follows fiction’, ‘fear’ and ‘finance’ are the anti-authenticity criteria; form follows fiction means that copying form from other places and from oter times to present, and form follows fear refers to racial and financial desegregations as effects of urban development plans. Also presenting holistic frameworks and action plans are necessary for preserving the authenticity of urabn development plans. Because of these holistic plans, there is possibility for adopting plans and policies in the endless process of responding to the variable needs. In this study, after introducing those criteria, the authenticity of Imam Ali Square revililazation plan is assessed using an AHP method. The result of this assessment indicates that although this plan is reasonable to be authentic but it isn’t desirable enough for abstaining from anti-authenticity approaches.
    Keywords: Evaluation, Assessment, Authenticity, Historic Textures, Urban Development Plans
  • Jamal Mohammadi, Saeideh Moayedfar*, Azam Safarabadi Page 25
    The urban is human habitat, environment and origins of human civilization and social context, so it is a few components status that has land traits, structures and physical spaces for residents, citizens, social institutions, norms and institutional relations of its citizens.According to this definition of the city, only the mosques, domes and minarets in the context of a City couldn’t mean that the city is an Islamic City, the Islamic City is spatial display and the social structure that based on Islamic ideals, has entered forms of communication and its decorative elements.Manifestations of Islamic civilization has been made in Islamic cities and it has the specific identity of spatial, cultural and historical that his characteristics associated with Islam and is rooted of the Quran and the tradition. In these cities is observed inherent, overall and structural relationships between religion and urban artifact space relationships and personal and social. Accordingly, this research is intended with using of a descriptive - analytical method and considering the elements of the Islamic city and social, economic, cultural characteristics. The goal of this research is to express that only the presence of physical features such as domes and minarets, couldn’t provide an Islamic city. So the SWOT model present strategies that can somewhat close to our cities to their true origin.
    Keywords: Islamic cities, domes, minarets, Islamic trait, Islamic values
  • Mohammadjavad Mahdavinejad*, Mehdi Hamzenejad, Mahtab Kamyab Page 37
    Contemporary Iranian architecture faced new generation of design and operation of Mosalas after victory of the Islamic revolution in Iran. Based on Islamic and Shiite believes Mosalas play a crucial role in formation and silhouette of traditional Iranian cities. People enthusiasm to say their prayers in Mosalas make them participate in civic activities of urban life especially in Fridays ceremonies. Tendency of people to Friday prayers led to the need for new Mosalas and thus development of new Mosalas more than ever. Gradually towards the design and construction of buildings such as a tendency in contemporary architecture was considered serious. In this regard, you should check that the conductance design fundamentals Mosala what should be observed? For the fulfillment of its legal basis, whether each of this patterns, architectural patterns are used, and each patterns have advantages and disadvantages? Not that the high position of social and religious Mosalas, the sensitivity of the design space than ever before digging. In this article after checking documents and ancient religious tradition and contemporary Mosala efforts is matter of discretion with the use of architectural models expressed in the realization of the principles of the hadith is introduced and analyzed. In this regard, 5 principles legal Mosala location outside the city, the difference in round trip, not to permit any construction, there are prayer and outdoor supreme buffer base and discuss their implementation patterns are located. These principles have been considered the most historic Mosala, whereas contemporary Mosala design principles had yet to be discussed comprehensively. The results of the paper show that principles and fundamentals of design and building of Mosalas in contemporary Iranian architecture, have to take a meaningful steps to meet Islamic Iranian believes.
    Keywords: Islamic Iranian believes, Mosala, contemporary Iranian architecture, new generation
  • Esmaeil Zarghami *, Mehdi Aminian Page 49
    Nowadays, with the development of the modern world and population growth, urban sprawl, and the formation of new towns and peripheral, less attention has been paid to the issue of identity, the sense of place, and city residents or they have been completely forgotten. One of the issues that threatens identity is the Globalization and Global Village, which eliminated all traditional boundaries and led eventually to the point where a person can be awarded anywhere; While in situation as such, the person does not belong to any of the places he will go away and his or her place identity is destroyed. Thus, society will turn into a cultural space without identity, dignity and becomes more complex. The social context, in this case, of unidentified space, which is nowhere, sets to become into social life context, and the relation existed between place, culture and identity may be confused, whereas, by creating a sense of place and identity, it is possible to build and strengthen the person ׳s belonging sense to a specific location or society. This research has in this field studied and emphasized on the aspects of the urban landscape. To get the study objective, this research has studied the issue of urban identity from the perspective urban landscape and urban landscape elements such as urban furniture, landscaping, walls, urban spaces, trails, urban development, urban art, lighting, and the various social and cultural factors well have been directly involved. In this study, qualitative research methods, and the correlation methods for deriving documents and proof of identity and urban landscape factors are used. It can be concluded from the discussions in this section of the town where there is less visual disturbance, and the visual elements of the city enjoy a good proportion of visual landscape, residents have relatively more sense of belonging and they can improve the city’s identity.
    Keywords: Identity, location identity, urban furniture, a sense of belonging, Urban Landscape
  • Ali Akbar Heidari * Page 59
    Anahita temple which is located in Kangavar, Kermanshah is a unique historical masterwork in Iran that is the most magnificent stone buildings before Islamic era. In ancient Iranian culture Anahita temples have had special place of success, and the remaining of them can be seen in many cities of Iran.Because of passing the time and accidents that have occurred in length of history, many masterworks have been built on top of these buildings that caused the vital and key parts of these buildings have been ruined. There is no sign of construction starting time, objects of constructions and name of builders of this building and so there exist some doubts about application of this historical masterwork.The object of this study was to assess the construction starting time of Anahita temple based on archaeology data, literature reviews, writer’s and researcher’s field studies of this site. The events and alterations before Islamic and after Islamic eras, have been studied in this site.In this study the position of Water Goddess (Anahita) has been described in Iranian culture and the application of Anahita temple and its binding records and documents have been founded. At the end, the conclusions of final findings of writers and some comments of other researchers and experts about the historical antecedent and application of Anahita temple have been cited.
    Keywords: Anahita Temple, Kangavar, Building Destroy, Building Pathology, Structure
  • Zohreh Ataei Ashtiani Page 73
    Designing cities is in fact designing human life; therefore, it should correspond to present and future demands, specifications and ideology of its residents with regard to the existance and life meaning. Therefore, the aim of designng an urban system along with achieving sustainable development is beyond accountability to the people’s and society’s basic and material needs. Then, it is essential to find the attitude of society toward self, group-guild and society from antropological and sociological perspectives in order to identify urban gaps and anomalies along with their solutions in the first step. Studying needs-based differences in thinking style and type in different regions of city of Tehran,as a metropolitan reference in Iran, has been the main objective of research on social needs assessment in this city. This study was conducted as a survey in which two methods of qualitative interview, in the first stage, and questionnaire in the second stage were used.Statistical analyses which were done in this study showed a significant relationship in different groups in six urban regions.These analyses indicated lack of polarization in the society in terms of demand types for future; however, the selection manner for fulfilling needs and source of need generation, which oversee people’s selection at present, indicated beliefs and class attitudes of residents in different urban regions toward ways for fulfilling their needs.
    Keywords: Need, its fulfilment ways, Coordination, City, Polar society, Thinking style
  • Mahdiyeh Moeini* Page 83
    Lack of paying attention to qualitative basics of residential environments according to the relationship between nature and housing in Islamic-Iranian culture and ignoring this case in compilation of pattern forming residential environments are of fundamental factors decreasing housing quality. On this basis, this research presenting basics of housing quality according to the relationship between housing, nature and human from the viewpoint of Islamic ideology. Based on the mentioned relationship, it defines fundamental base of housing pattern according to qualitative basics introducing residential environment in relation to the nature, and to do so it applies “content analysis”, “logical argumentation”, and “deductive” methods. Based on the results, meaning and materialistic harmony between the nature, residential environment and those needs related to three aspects of human life, provide residents’ living and calmness. On this basis, fundamental basics forming housing, compiled in form of two groups of defined indices according to “meaning and materialistic harmony between nature and housing” and based on four principles as originality-based, unity-based, Meaning-based, and Human-based and in form of spatial pattern presenting the structure of Iranian-Islamic housing.
    Keywords: Quality of housing, Qualitative basics, Islamic Ideology, Nature, Human
  • Hossein Zabihi*, Reza Shaker Ardakani Page 97
    In order to demonstrate the historical image of a city, historical texts and field surveys are usually used. Field surveys and archeological excavations seem to be the only accessible options when there is a shortage of reliable sources and written texts. The question raised in this study is: How can the historical evolution of a city be described before any archeological surmise if there are no reliable historical texts.The purpose of this article is to show the gradual formation of urban texture on the basis of the urban morphology. The historical city of Boshruyeh has been studied by using the descriptive-analytic method. In this regard the historical image of this city has been portrayed by considering the literature and particularly Norberg-Schulz’s theory, on three levels: the typological, topological and morphological study of its courtyards using aerial photograph and Geographical Information System (GIS) analysis.
    Keywords: Typology, Topology, Morphology, Geographic Information System (GIS), City of Boshruyeh
  • Mohammadreza Farzad Behtash*, Mohammad Taghi Pirbabaei, Mohammad Ali Keynejad, Mohammad Taghi Aghababaei Page 113
    Cities are complex and interdependent systems, extremely vulnerable to threats from both natural hazards and terrorism. Attributes, which makes cities desirable and attainable, such as architectures, population concentration centers, deployment of urban areas and elements, interdependent infrastructures and others, expose them to high risk of natural disasters and manmade incidents. Some cities, despite of their adaptation capacity with surrounding changes, have long experience to acceptance of residents and continuity of operations. Beside that there were some cities in first millennium of BC that are not so important these days, such as Neyshabour, Iran and Kardouba, Spain. On the other hand, some Islamic cities such as Cairo, Istanbul, Baghdad and Tabriz was considered as one of the big cities in the world and despite of different incidents, they continue to their operations and living due to their changing in needs, functions and operations. These cities because of their sustainable and resistance networks of physical systems and communities, can adapt themselves to different incidents and disasters. Nowadays, although there is a lot of research about the conception of resilient city, there are few systematic rules in resiliency that have been applied in city scale. Subcommittee on Disaster Reduction has defined the resiliency as “the capacity of a system, community, or society potentially exposed to hazards to adapt, by resisting or changing, in order to reach and maintain an acceptable level of functioning and structure.” This is determined by the degree to which the social system is able to organize itself to enhance its capacity from previous experiences to better future protection and to improve risk reduction measures.At this article, systematic approach of capacity evaluation model is used. It tries to determine proposed components and dimensions of Islamic resilient cities by presentation of connection between resiliency, vulnerability and adaptation capacity and also studied frameworks and models around the world.
    Keywords: Resiliency, Vulnerability, Islamic City, Capacity Evaluation, Hazard Management