فهرست مطالب

مجله زیست شناسی جانوری
سال ششم شماره 4 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/05/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • الهام حاجی زاده، شیوا خضری، مرتضی پیری صفحه 1
    مطالعات قبلی نشان می دهد که اتانول و اسکوپولامین باعث القاء فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت می شوند. بر اساس این یافته ها در مطالعه حاضر اثر اتانول بر فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت القاء شده با اسکوپولامین در تکلیف ماز بعلاوه ای شکل مرتفع مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه تجربی از موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRIاستفاده شد. موش ها بیهوش شدند و کانول گذاری دوطرفه در ناحیه CA1هیپوکامپ پشتی با استفاده از روش استریوتاکسی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه، اثر اتانول بر روی فراموشی و یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین در موش های کوچک آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. تزریققبل از آموزش اسکوپولامین به داخل ناحیه CA1باعث القاء فراموشی شد. تزریققبل از آموزش اسکوپولامین به داخل ناحیه CA1باعث القاء فراموشی شد. تزریق قبل از آزمون اسکوپولامین یا اتانول باعثبرگشتفراموشی القاء شدهبا اسکوپولامین قبل آموزش شد. تزریق قبل از آزمون اتانول خود باعث تخریب حافظه شد ولی اثر اصلاحی اسکوپولامین روز آزمون را بر روی فراموشی القاء شده توسط اسکوپولامین روز آموزش را تقویت نمود. این یافته ها نشان می دهند که اتانول می تواند یادگیری وابسته به وضعیت اسکوپولامین را در هیپوکامپ پشتی تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه این داده ها پیشنهاد کننده یادگیری وابسته به وضعیت متقابل بین اتانول و اسکوپولامین در هیپوکامپ پشتی موش کوچک آزمایشگاهی می باشند.
    کلیدواژگان: اتانول، اسکوپولامین، ماز بعلاوه ای شکل مرتفع، یادگیری وابسته به وضعیت، موش سوری
  • پریچهر یغمایی، امیرحسین حدیدی، بهاره پاکپور صفحه 13
    در بسیاری از یافته هایدانشمندان مشخص شده است که اتانول منجر به القاء فراموشی و یا تخریب حافظه بدست آمده می شود. پروبیوتیک ها مکمل های غذایی و دارویی تهیه شده از میکروارگانیسم های زنده می باشند که با بهبود تعادل میکروبی روده، اثرات مفیدی بر روی میزبان (انسان یا حیوان) اعمال می کنند.هدف این مطالعه بررسی تاثیر، باسیلوس سوبتسلیس، پروبیوتیک بومی جدا شده از مرغداری های اراک بر یادگیری احترازی غیرفعال موش صحرایی بود. در این تحقیق از 96 موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی 200 تا 250 گرم استفاده شد. برای القاء فراموشی از اتانول به صورت تزریق درون صفاقی قبل از آزمون استفاده شد و همچنین گاواژ موش ها، 1/0 میلی لیتر بافر فسفات (PBS) حاوی ml/cfu 109 به تنهایی یا همراه با باسیلوس سوبتیلیس به مدت 8 هفته، صورت گرفت. آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیر فعال انجام شد. نتایج ما مشخص کرد که تزریق درون صفاقی قبل از آزمون اتانول (1 میلی گرم بر رت یا 3/0 سی سی به ازای هر 100 گرم رت، منجر به فراموشی می شود. در حالیکه این فراموشی در گروه مصرف کننده پروبیوتیک (باسیلوس سوبتیلیس) بازگردانده می شود.یافته های این تحقیق نشان گر اثر افزایشی باسیلوس سوبتیلیسB.S) پروبیوتیک بومی جدا شده از مرغداری های اراک، در یادگیری شرطی احترازی غیرفعال در موش صحرایی نر نژاد ویستاری می باشد که تزریق زیرجلدی از اتانول را دریافت کردند. این امر نشان دهنده اثر بهبودبخش پروبیوتیک های خوراکی بر حافظه و یادگیری است.
    کلیدواژگان: فراموشی، باسیلوس سوبتیلیس، اتانول، رت
  • سید ابراهیم حسینی، داود مهربانی، حمیدرضا قائدی صفحه 25
    انار به عنوان منبع مهمی از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر پلی فنول ها می باشد که از استرس های اکسیداتیو جلوگیری نموده و در بهبود عملکرد سیستم گردش خون موثر است. این مطالعه با هدف بررسی اثر آب انار بر روی هموگرام موش های صحرایی نر بالغ انجام گردید. در این مطالعه، چهل سر موش صحرایی نر بالغ در قالب گروه های کنترل، شاهد و تجربی مورد بررسی قرار گرفتند. گروه های تجربی به سه دسته تقسیم شدند که آب انار را با مقادیر 1، 2 و 4 میلی لیتر برای مدت 21 روز بصورت خوراکی دریافت نمودند. گروه شاهد نیز آب مقطر دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ تیماری دریافت نداشتند. در پایان روز بیست و یکم از ناحیه بطن قلب حیوانات خون گیری به عمل آمد و کلیه نمونه های خونی با استفاده از روش های آزمایشگاهی معمول تعداد کل گلبول های سفید، قرمز، پلاکت ها، میزان هموگلوبین و هماتوکریت، غلظت متوسط هموگلوبین سلولی، هموگلوبین متوسط گلبولی و حجم متوسط گلبولی اندازه گیری شد. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون های آماری ANOVAو tتجزیه و تحلیل شدند. نتایج این تحقیق نشان داد، آب انار بصورت وابسته به دوز باعث کاهش گویچه های سفید، غلظت هموگلوبین در یک گلبول، میزان پلاکت ها، درصد لنفوسیت ها و مونوسیت هادر سطح 05/0≥ Pمی گردد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که آب انار احتمالا با داشتن ترکیبات فلاونوئیدی و آنتی اکسیدانی بر روی هموگرام موثر است.
    کلیدواژگان: آب انار، هموگرام، موش صحرایی
  • عبدالحسین شیروی، زهرا توپال صفحه 31
    ایمی پرامین هیدروکلراید داروی ضد افسردگی است که موارد مصرف گسترده ای دارد. پرمصرف ترین دارو در درمان افسردگی و اضطراب می باشد و عملکرد آن با برداشتن سرتونین و نوراپی نفرین از پایانه های پیش سیناپسی است. از ناهنجاری های ایجاد شده توسط این دارو می توان به ناهنجاری های اسکلتی، کاهش رشد، افزایش جنین های جذبی و درمواردی تشنج و مرگ مادر را می توان نام برد. با این حال الگوی دقیق ناهنجاری های ایمی پرامین به طور دقیق مشخص نمی باشد. هدف از این تحقیق شناختن طیف دقیق ناهنجاری های ایجاد شده توسط این دارو است. نتایج نشان می دهد با افزایش دوز تزریقی، میانگین طول بدن جنین ها در گروه های تجربی به صورت معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است. همچنین با افزایش دوز تزریقی، میانگین وزن جنین ها در مقایسه با گروه کنترل دارای اختلاف معنی داری هستند. همچنین افزایش دوز باعث افزایش تعداد جنین های جذبی گردیده است.
    کلیدواژگان: ناهنجاری مادرزادی، جنین، موش سوری، ایمی پرامین هیدروکلراید
  • امید طبیعی، محسن جعفری نژاد بسطامی، لیلا جولایی صفحه 37
    تحقیق حاضر به منظور بررسی تنوع گونه ای پرندگان آبزی و کنارآبچر مهاجر زمستان گذران در تالاب مهارلوو بر اساس یک دوره 10 سالهاز سال 1380 (2002) لغایت 1389 (2011) انجام پذیرفته است. بر اساس یافته های این پژوهش در طول دوره 10 ساله مورد مطالعه، تعداد 290554 پرنده آبزی مرکب از 65 گونه، 14 تیره و 6 راسته در تالاب مهارلو زمستان گذرانی نموده اند.در این مدت بیشترین تعداد پرندگان رمستان گذران متعلق به گونه فلامینگوی بزرگ (Phoenicopterus ruber) با 50355 قطعه سرشماری شده بوده است.بر اساس نتایج این تحقیقدر بین تیره های مهاجر زمستان گذران بزرگترین و کوچکترینآن به ترتیب متعلق به تیره مرغابیان (Anatidae) و تیره گلاریولیان (Glareolidae) با 368/51 و 001/0 درصدفراوانی بوده است. در دوره 10 ساله مورد مطالعه سال 1382 (2004) با تعداد 56162 قطعه پرنده بیشترین و سال 1386 (2008) با تعداد 8866 قطعه پرنده کمترین تعداد پرنده سرشماری شده را به خود اختصاص داده اند. از سویی دیگر از نظر غنای گونه ای سال 1381 (2003) با تعداد 37 گونه بیشترین و سال 1386 (2008) با تعداد 14 گونه کمترین غنا را شامل شده اند. نتایج نشان داد بیشترین فراوانی پرندگان زمستان گذران متعلق به تیره های آبزی با 76/51 درصد فراوانی و کمترین فراوانی مربوط به تیره های کنارآبچر با 24/48 درصد فراوانی بوده است. با توجه به مقادیر محاسبه شده شاخص های تنوع و یکنواختی گونه ای بیشترین میزان تنوع زیستی پرندگان آبزی و کنارآبچر زمستان گذران در تالاب مهارلو مربوط به سال 1382 (2004) و کمترین تنوع زیستی مربوط به سال 1388 (2010)بوده است.
    کلیدواژگان: تنوع گونه ای، پرندگان آبزی، پرندگان کنارآبچر، تالاب مهارلو، فارس
  • عیسی غلامپور عزیزی، سید مهدی حسینی فرد، سمانه روحی، حمید مقتدر صفحه 51
  • معصومه کشاورزیان، غلامحسن واعظی، نسرین حیدریه صفحه 61
    گونه های مختلف جنس درمنه به عنوان دارو در درمان برخی از بیماری ها در بررسی های فیزیولوژیک و فارماکولوژیک به کار می رود. با توجه به این که گونه درمنه کوهی دارای مقادیر زیادی اسانس از گروه ترپنوئید خصوصا لاکتون های سزکویی ترپن و کتون های مونوترپن با طیف وسیعی از فعالیت های بیولوژیک می باشد، می تواند برخی از عملکردهای فیزیولوژیک بدن را تحت اثرقراردهد. در این تحقیق اثر عصاره الکلی درمنه کوهی بر تشنج ناشی از پنتیلن تترازول (PTZ) مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه از موش های سوری نر نژاد NMRIبا وزن 28-22 گرم استفاده شد. حیوانات به سه گروه کنترل (دریافت کننده سالین)، شم (دریافت کننده سالین و کمک حلال تویین20 یک درصد) و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی شامل سه زیرگروه بود که موش ها دوز های 5، 25/6 و 5/7 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره گیاه را به همراه کمک حلال تویین 20 (1 درصد) و سالین دریافت کردند. روش القاء صرع به این ترتیب بود که 20 دقیقه پس از تزریق درون صفاقی مقادیر فوق، کلیه گروه ها به میزان 80 میلی گرم بر کیلوگرم پنتیلن تترازول نیز به همین روش دریافت کردند. نشانه های تشنجی طی مدت 20 دقیقه مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده ها توسط ANOVAیک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفتند. مقایسه آماری نشان داد که عصاره درمنه کوهی در دوز 5/7 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بطور معنی داری زمان لازم برای شروع مرحله 2 و 5 را با (05/0P) تسریع کرد و در همین دوز امتیاز تشنجی را بطور معنی داری در مقایسه با گروه شم (01/0P) و گروه دریافت کننده عصاره با دوز5 میلی گرم (05/0P) افزایش داد. همچنین دوز های 25/6 (05/0P) و 5/7 (01/0P) بطور معنی داری ورود به مرحله 5 را افزایش دادند. از طرفی میزان مرگ و میر بطور وابسته به دوز افزایش پیدا کرد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عصاره الکلی درمنه کوهی در فصل رویشی گیاه تشنج ناشی از پنتیلن تترازول را بطور وابسته به دوزوزمان افزایش می دهد. به نظر می رسد وجود برخی مواد مثل سانتونین که جزو لاکتون های سزکویی ترپن می باشد و یا وجود برخی مونوترپن های کتونی مثل کامفور و سینئول با کاهش آزادی کاتکولامین ها از طریق مهار غیررقابتی گیرنده های استیل کولینی موجب این امر می شوند.
    کلیدواژگان: تشنج، پنتیلن تترازول، درمنه کوهی، گیرنده استیل کولین، سینئول، سانتونین، کامفور، Artemisia ucheri
  • زهرا کشتمند، شهربانو عریان، علی قنبری، مظفر خزاعی صفحه 73
    سیس پلاتین،داروی ضدسرطان استکه درشیمی درمانی استفاده می شود،اثرات جانبی این داروشامل کاهش عملکردغدد جنسی، آزواسپرمیوالیگواسپرمی است. خارخاسک گیاهی است که علاوه بر دارا بودن ترکیبات فراوان،عملکرد جنسی را زیاد میکند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرحمایتی عصاره هیدروالکلی خارخاسک بر علیه سمیت سلولی سیسپلاتین بر بافت بیضه در موش سوری است. در این مطالعه تجربی 30 موش سوری بالغ نر با وزن 25- 30 گرم به صورت تصادفی به پنج گروه شش تایی تقسیم شد. گروه کنترل، نرمال سالین را دریافت و گروه تجربی1 سیس پلاتین و سه گروه دیگر به ترتیب دوز 5/5 میلی گرم بر کیلوگرم سیس پلاتین همراه با دوزهای عصاره خارخاسک 100، 300 و 500 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی به مدت چهار روز دریافت کردند. یک روز پس از آخرین تزریق، وزنموش، بیضه ها و هیستولوژی بافت بیضه هابررسی شد. داده های به دست آمده با استفاده ازنرم افزار SPSSو آزمون هایone way-anova ارزیابی شد. نتایج نشان دادکه سیسپلاتین به تنهایی موجب کاهش معنی داروزن بدن (05/0P)،کاهش وزن بیضه (001/0P)،کاهش قطر لوله های سمینیفروس (05/0P) و افزایش تعداد سلول های چندهسته ای در لومن سمینیفروس (001/0P)و تعداد سلول های واکوئله شده اپیتلیوم (01/0P) نسبت به گروه کنترل شد.درگروه هایی که سیس پلاتین به همراه عصاره خارخاسک داده شدوزن بدن، بیضه و تخریب بافت بیضه نسبت به گروه تجربی1 افزایش و تعداد سلول های واکوئله شده و چندهسته ای کاهش یافته بود. نتایج تاثیر حمایتی عصاره هیدروالکلی خارخاسک بر علیه سیتوتوکسیسیتی سیسپلاتین بر بافت بیضه را نشان می دهد که احتمالا مربوط به ترکیبات آنتی اکسیدانتی خارخاسک است.
    کلیدواژگان: سیس پلاتین، خارخاسک، بیضه، موش
  • فهیمه مسئولی، حاجی قلی کمی، هومن شجیعی صفحه 83
    از آنجایی که مارمولک ها از بندپایان تغذیه می کنند یکی از فاکتورهای طبیعی کنترل کننده جمعیت بندپایان محسوب می شوند. در نتیجه از لحاظ اکولوژیکی در هرم انرژی دارای ارزش بالایی هستند و با توجه به غنای فون و فلور شهرستان طبس و از آنجایی که این شهرستان و منطقه مورد مطالعات دقیق بیوسیستماتیکی قرار نگرفته، این تحقیق طی سال های 90-1389 جهت شناسایی فون مارمولک های این شهرستان انجام شد که جمع آوری نمونه ها در طی بهار، تابستان، پاییز و اواخر زمستان صورت گرفت. در طی این تحقیق 84 نمونه جمع آوری و بر اساس ویژگی های مورفولوژیک، مورفومتریک و مریستیک مطالعه گردیدند. نتایج نشان داد که مارمولک های جمع آوری شده متعلق به 5 خانواده AgamidaeGekkonidaeLacertidae Uromastycidae Varanidae است و شامل 10 جنس و 14 گونه می باشد. خانواده های Agamidae Gekkonidae وLacertidae دارای بیشترین فراوانی و جنس Eremiasدارای بیشترین تنوع گونه ای می باشد
    کلیدواژگان: فون، طبس، وارانیده، اروماستیسیده، آگامیده، جکونیده، لاسرتیده
  • محمد ولایت زاده، ابوالفضل عسکری سای صفحه 91
    تحقیق حاضر به منظور تعیین غلظت فلزات سنگین سرب، روی و آرسنیک در عضله دو گونه میگویوانامی (Litopenaeus vannamei) و میگوی هندی (Fenneropenaeus indicus)در سال 1389 انجام گرفت. در این تحقیق 3 کیلوگرم نمونه میگوی وانامی از مجتمع پرورش میگوی چوئبده (آبادان) و 3 کیلوگرم میگوی سفید هندی از بندر کلاهی استان هرمزگان تهیه شد. سنجش فلزات در عضله نمونه ها، از روش هضم مرطوب و تعیین غلظت فلزات سنگین به روش جذب اتمی به کمک دستگاهPerkin Elmer 4100صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS 17و آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) انجام شد. بالاترین غلظت فلزات سنگین مربوط به روی در عضله میگوی هندی به میزان 4/0± 16/15 میلی گرم بر کیلوگرم وزن تر بود. همچنین پایین ترین غلظت فلزات سنگین مربوط به آرسنیک در عضله میگوی وانامی به میزان 004/0± 087/0 میلی گرم بر کیلوگرم وزن تر بود. غلظت سرب و روی در عضله میگوی وانامی و میگوی سفید هندی اختلاف معنی داری داشت (05/0P)، اما در میزان آرسنیک اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0 P) در این تحقیق میزان سرب، روی و آرسنیک در مقایسه با آستانه مجاز استانداردهای جهانی پایین تر بود.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، تجمع زیستی، میگو، عضله
|
  • Page 1
    Previous studies show that ethanol and scopolamine induce amnesia and state-dependent learning. Based on these findings, in the present study, the effect of ethanol on scopolamine induced amnesia and state-dependent learning has been evaluated in the elevated plus-maze task. In this experimental study we used adult male NMRI mice. Mice were anaesthetized and cannulae implanted bilaterally in the CA1 regions of the dorsal hippocampus using stereotaxic method. Seven days after recovery from surgery, the effect of ethanol on scopolamine amnesia and state dependent learning in mice was examined. Pre-training intra-CA1 injection of scopolamine induced amnesia. Pre-test administration of scopolamine or ethanol restored amnesia induced by pre-training scopolamine. Pre-test injection of ethanol by itself impaired memory but potentiated the reversal effect of pre-test scopolamine on amnesia induced by pre-training scopolamine. These results show that ethanol could influence scopolamine state-dependent learning in the dorsal hippocampus. Furthermore, the data proposed a cross state-dependent learning between ethanol and scopolamine in the mouse dorsal hippocampus.
    Keywords: Ethanol, Scopolamine, Elevated plus, maze, State, dependent learning, Mouse
  • Page 13
    Compelling evidence suggests that the administration ofethanol (ETOH) induces amnesia or impairs memory retrieval.Probiotics are food supplements and pharmaceutical substances prepared from living microorganisms that with enhancement of microbial equilibrium of intestinal microbiota, insert useful effects on the host (human/animal). The aim of this study was examination of BS (Basilus subtilis), the native Iranianprobiotic isolated from poultry farm product on the rat passive avoidance. In this study use as 96 male wistar rats with 200-250 grams weight range. Ethanol was used for induction of amnesia. Rats were administrated with 0.1 ml phosphate buffer (PBS) with and without 1×10 9 cfu/ml of probiotic bacteria. The step-through passive avoidance used in the present study to examine long-term memory in male Wistar rats. Results indicate that post-training sub cortical (SC) administration of ethanol (1 mg/kg) induces amnesia. This amnesia was reversed in probiotic receiving groups. Results of this study showed that the Basilus subtilis from poultry farm enhance the learning and memory in male Wistar rats which received ethanol in passive avoidance learning test. Our data demonstrate the positive effect of this probeotic on learning and memory.
    Keywords: Basilus subtilis, Probiotic, Ethanol, Rat
  • Page 25
    Pomegranatesarea greatsourceofantioxidant compoundssuchaspolyphenols, which preventstheoxidative stress and is effectiveinimprovingblood circulation. Thisstudywasconductedto determine theeffects ofpomegranate juiceonhomogramadult malerats.Inexperimentalstudy 40 male Wistarratswere divided intofive groups: control, sham and experimental. The experimental groupwas dividedintothree categories: Theywere givenpomegranate juicewithvalues ​​1, 2 and 4 mlorallyduring21 days. The sham groupreceiveddistilled water and the control groupdid notreceiveanything.Bloodsamples were takenat the end ofthe twenty-firstdayoftheventriclesof animals and all blood sampleswere measuredusingroutinelaboratorymethods, the total number ofwhite blood cells, red, platelets, hemoglobin and hematocrit,meancell hemoglobinconcentration, meancorpuscularhemoglobinandmeancorpuscularvolume. The resultswere analyzedusingANOVAandt-test. The results showed that pomegranate juice may be a dose-dependent decrease in white blood cells, the concentration of hemoglobin in the blood, the platelets, the percentage of lymphocytes and monocytes (P 0.05).The results ofthis studyshowed thatPomegranate juicemaybe effectiveonhomogramby havingflavonoid andantioxidant compounds
    Keywords: Pomegranate juice, Homogram, Rat
  • Page 31
    Imipramine hydrochloride is an antidepressant drug used widely for the treatment of depression and anxiety. Action is via inhibition of uptake of serotonin and nor epinephrine at presynaptic nerve terminals. Several malformations in human, mainly neural tube defects, reduction growth, increase of embryo resorbtion and increase of seizure and mother death. Results show that with increase of dose mean crown – rump and weight of the fetuses in three experimental groups were significantly reduced compared with those of the control groups. Furthermore mean of embryo resorbtion were significantly increase compared with control group.
    Keywords: Tratogenicity, Embryo, Mice, Imipramine HCl
  • Page 37
    This research presents data from a ten-year (2002-2011) monitoring of migratory wintering waterfowl and wader's fauna species diversity in Maharlu wetland. The results showed that during a 10 periods from 2002 to 2011, a total of 290554 wintering birds composed of 65 species from14 families and 6 orders of the bird’s fauna of Iran were observed in the Maharlu wetland. The most common species counted was the Greater Flamingo (Phoenicopterus ruber) with a total of 50355 individuals. The results indicated that among families of migratory wintering waterfowl and waders in Maharlu wetland the largest family was Anatidae with 51.638 percent abundance and the lowest was Glareolidae with 0.001 percent. In these periods of studying, year of 2004 with 56162 individuals has the highest population numbers and year of 2008 with 8866 individuals has the lowest. The highest and lowest species richness recording in years of 2003 and 2010 with 37 and 14 species respectively. The results showed that in this period waterfowl fauna with 51.76 percent and wader's fauna with 48.24 percent respectively has the highest and lowest abundances. According to the results of species diversity and evenness the year of 2004 has the highest biodiversity of migratory wintering waterfowl and wader's fauna in Maharlu wetland and year of 2010 has the lowest biodiversity (P)
    Keywords: Species diversity, Waterfowl, Waders, Maharlu wetland, Fars
  • Page 61
    Various species of the genus Artemisia are used as drugs in the treatment of some diseases and also in the physiological and pharmacological studies. Artemisia aucheri contains large amounts essence of terpenoids group, particularly "sesquiterpene lactones, ketones and monoterpene. These components have biological activities thus they can affect some physiological activites. In this study, the effect of alcoholic extract of Artemisia aucheri on pentylenetetrazole (PTZ) induced convulsions was investigated. In this research, N-MRI male mice with weighing (22-28 g) were used. The animals were divided into three groups: control group (saline), Sham group that received saline and Tween 20 (1%), and experimental groups that included three subgroups. In these subgroups, mice were injected 5, 6.25 and 7.5 mg/kg extract respectively. All drugs were injected intraperitoneally. After 20 minutes seizure was induced by pentylenetetrazole (80 mg/kg) and seizure symptoms were evaluated for 20 minutes. Data were analyzed by one- way ANOVA. Our results showed that Artemisia aucheri in 7.5 mg/kg dose decreased initiation time in the 2stage and 5 stage (pArtemisia aucheri increases PTZ induced convulsions in dose dependent manner. It seems that some substances such as sesquiterpene lactones or some monoterpene ketone such as camphor and cineole (through reducing catecholamines release by noncompetitive inhibition of nicotinic acetylcholine receptors) cause this situation.
    Keywords: Seizure, PTZ, Artemisia aucheri, Ach reseptor, Cineol, Santonin, Camphor
  • Page 73
    Cisplatin is an anti-cancer drug used in chemotherapy. One of the limiting side effects of cisplatin use is cytotoxicity and decrease in genital gland function, azoospermia and oligospermia. Tribulus terrestris has been used as an aphrodisiac.the present study amid to investigateprotective effect of T. terrestris hydroalcoholic extract on cisplatin- induced cytotoxicity on tissue testis in mice. In this experimental study,thirty male adult mice with weight 25-30 g were randomaly into five groups of six each Control group reicived saline, first experimental group received cisplatin (5.5 mg/kg) and other three experimental group, that received different doses of hydroalcoholic extact of T. terrestris 100-300 and 500 (mg/kg/i.p) with cisplatin resepctively.Day after the last injection, weights of body and testis and testise tissue histology were assessed. Data analysis was performed using SPSS and one-way ANOVA followed. The results showed that cisplatin leaded to a reduction significantly in the weights of body (PT. terrestris, the weights of body and testis, seminiferous tubular diameter were increased compared with cisplatin group and the number of Multinucleated cells in the seminiferous lumen and epithelium vacuolization show decreased compared cisplatin group. The result showed thatextract of T. terrestris could effect of protective on cisplatin- induced cytotoxicity on tissue testis that may be related to the presence of antioxidant­ components.
    Keywords: Cisplatin, Tribulus terrestris, Testis, Mice
  • Page 83
    Since lizards are considered as one of natural factors in controlling the arthropods population. Consequently, they have a high ecological value in energy pyramid. Due to the richness of Tabas regarding fauna and flora and because no one has done biosystematic studies in this region, the present study investigated the lizard fauna of the city during 2000-2001. Sample collection was done during spring, summer, fall and late winter. 84 samples were collected and identified based on morphological, morphometric and meristical characteristics. According to the results the lizards belonged to five families: Agamidae, Gekkonidae, Lacertidae, Uromastycidae and varanidae which include 10 genera and 14 species. Agamidae, Gekkonidae and lacertidae families have the highest frequency and Eremias genre has the highest species diversity.
    Keywords: Fauna, Tabas, Varanidae, Uromastycidae, Agamidae, Gekkonidae, Lacertidae
  • Page 91
    This study was done in order to determination of concentration of Lead, Zinc and Arsenic heavy metalsin the muscle of white leg shrimp (Litopenaeus vannamei) and Indian prawn(Fenneropenaeus indicus), in 2011. In this study, 36 samples of Litopenaeus vannamei and Fenneropenaeus indicus were collected from the shrimp culture of Choebdeh from Abadan. Metals were extracted from the tissues using dry digestion method and concentration of the heavy metals was measured by Atomic Absorption Spectrophotometer Perkin Elmer 4100. Data were analyzed with SPSS17 software in terms of oneaway (ANOVA). The highest concentration of heavy metals to Zn in muscle ofFenneropenaeus indicus was 15.16±0.4 mgkg-1dw. Also the lowest concentration of heavy metal as in muscle ofLitopenaeus vannamei was 0.087±0.004 mgKg-1dw. The concentration of Pb and Zn in muscle of Litopenaeus vannamei and Fenneropenaeus indicus have significant difference (P0.05).In this study, concentration of Pb, Zn and as was lower than international standards
    Keywords: Heavy metals, Bioaccumulation, Shrimp, Muscle