فهرست مطالب

مطالعات کتابداری و علم اطلاعات - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 13، پاییز و زمستان 1392)

نشریه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 13، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/08
  • تعداد عناوین: 5
|
  • غلامرضا حیدری صفحات 1-24
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش بررسی آشفتگی واژه شناختی و مفهومی در حوزه ی علم اطلاعات و دانش شناسی است.
    روش شناسی: در این بررس برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تکیه بر متون و منابع موجود، از روش تحلیلی- انتقادی استفاده شده است.
    ضرورت و نوآوری: علی رغم اهمیت واژگان به عنوان معیاری برای میزان رشد یافتگی و تکامل یک حرفه یا یک حوزه ی علمی و حتی تاثیرگذاری آن بر تاریخ، هویت، نظریه پردازی و دیگر ابعاد تمامی حوزه های دانش، این مسئله در حوزه ی علم اطلاعات و دانش شناسی کم تر مورد توجه قرار گرفته است و بررسی متون بیانگر کمبود و حتی فقدان نوشتاری است که به طور کامل به این موضوع اختصاص یافته باشد.
    یافته ها
    برخی بی سروسامانی های تاریخی در رشته ی ما به دلیل تنوع در واژگان و در نتیجه تاریخ های مختلف زبان، خط، کتاب، کتابخانه، علم، حرفه، کتابداری، اطلاع رسانی، علم کتابخانه، دکومانتاسیون، علم اطلاعات، و مانند آن است.
    نتیجه گیری
    چنان چه این تاریخ های مختلف و حتی متفاوت از رشته در ذیل عبارت و مفهوم «دانش مدون» بازسازی و بازنویسی و یکپارچه شود، این آشفتگی ها را می توان به سامان کرد.
    کلیدواژگان: کتابداری، علم اطلاعات و دانش شناسی، مدیریت اطلاعات، زبان، واژگان، اصطلاحات، مفاهیم، آشفتگی واژه شناختی، اصطلاح شناسی
  • نجلا حریری، عاطفه زارعی، فیروزه دوخانی صفحات 25-44
    هدف
    هدف تحقیق حاضر تحلیل رابطه پنج عامل ابعاد شخصیتی کتابداران در کتابخانه های دانشگاهی استان همدان با نوع کار و مدل سه بعدی تعهد سازمانی(عاطفی، مستمر و هنجاری) است.
    روش
    پژوهش با استفاده از روش پیمایشی تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی آزمون های پنج عاملی شخصیت NEOPI-FF و مدل سه بعدی تعهد سازمانیAllen & Meyer است. جامعه پژوهش 83 نفر است. روش آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون همبستگی پیرسون، آزمون مجذور کای و تحلیل رگرسیون (دومتغیره و چند متغیره) است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که بین متغیرهای شخصیتی برونگرایی و روان رنجورخویی یا تهییچ پذیری با تعهد عاطفی سازمانی و متغیر شخصیتی «باز بودن و خلاقیت» با تعهد هنجاری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین نوع کار و تعهد مستمر سازمانی، بین متغیر شخصیتی برونگرایی و خلاقیت با نوع کار رابطه معناداری وجود دارد که البته این دو متغیر در بخش خدمات فنی بیشترین نمود را داشته اند. از بین متغیرهای تعدیلی (جنسیت، تاهل، سن و تحصیلات) بین متغیر تاهل با تعهد سازمانی رابطه معناداری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    شواهد حاکی از این است که تعهد سازمانی و نوع کار تحت تاثیر ابعاد شخصیتی کارکنان کتابخانه قرار دارد. این عوامل نه تنها بر عملکرد کتابدارن بلکه بر بهبود کیفیت بهره وری سازمانی تاثیر دارد. توصیه می شود مسئولین کتابخانه ها دقت لازم را برای جلوگیری از تضاد کار- شخصیت در کتابخانه ها به عمل آورند.
    کلیدواژگان: ابعاد شخصیتی، کتابداران، کتابخانه های دانشگاهی، همدان، مدل سه بعدی تعهد سازمانی
  • سعیده ابراهیمی، عبدالحسین فرج پهلو صفحات 45-60
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی دو متغیر مهم نگرش به تغییر سازمانی در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری و مهارت در مدیریت تغییر را در کتابخانه های هدف انجام شده است.
    روش شناسی: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش را کلیه ی مدیران (و یا معاونان) کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی وابسته به اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی جنوب کشور تشکیل داده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که در دو بخش طیف لیکرت و پرسش باز ارائه شد.
    یافته های پژوهش: بین متغیر مهارت مدیریت تغییر و نگرش به تغییر سازمانی ارتباط معنی داری وجود ندارد و نگرش عاطفی مدیران به تغییر بیش از نگرش شناختی آنها به تغییر است. همچنین بین نگرش رفتاری مدیران به تغییر و میزان تجربه آنها ارتباط معنی دار منفی وجود دارد، این در حالی است که بین نگرش شناختی مدیران به تغییر، با تجربه آنها در مدیریت کتابخانه ارتباط معنی دار و مثبت وجود دارد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که جهت ایجاد تغییر و تطبیق پذیری با محیط در حال تغییر کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، داشتن مهارت مدیریت تغییر و نگرش مثبت به تغییر هر دو لازم است. همچنین، بکارگیری مدیران جوانتر که نگرش رفتاری بهتری به تغییر دارند در کنار مدیران مجرب که نگرش شناختی آنها به تغییر برجسته تر است می تواند زمینه پذیرش تغییر را مهیا نماید.
    کلیدواژگان: کتابخانه های دانشگاهی، مدیران، مدیریت تغییر، نگرش به تغییر، نگرش عاطفی، نگرش شناختی، نگرش رفتاری
  • منصور تاجداران، سعید رضایی شریف آبادی، شبنم رفوآ صفحات 61-82
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت زیرساخت های اشتراک دانش در صنعت بیمه ایران براساس مولفه های آن انجام شده است.
    روش
    پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهش کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه پژوهش، 112 نفر - مدیران دفاتر مرکزی 61 شرکت بیمه دولتی و خصوصی فعال در بازار بیمه ایران مستقر در شهر تهران است که از میان آنها، براساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 621 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، پرسشنامه در بین آنها توزیع گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف، آزمون t تک نمونه ای) انجام شد.
    یافته ها
    در مجموع زیرساخت اشتراک دانش در صنعت بیمه کشور دارای وضعیت نسبتا مطلوبی می باشد. زیرساخت فرآیندی (سازمانی) بهترین وضعیت و زیرساخت انسانی ضعیف ترین وضعیت را نشان می دهند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که با توجه به اینکه فضای صنعت بیمه روز به روز رقابتی تر میشود، شرکت های بیمه اهمیت اشتراک گذاری دانش را در راستای کسب مزیت رقابتی درک نموده و آن را پیاده می نمایند.
    کلیدواژگان: زیرساخت های اشتراک دانش، زیرساخت انسانی، زیرساخت فرآیندی(سازمانی)، زیرساخت فناوری اطلاعاتی و ارتباطی، صنعت بیمه
  • ساختار علم زیست شناسی ایران در طی سال های 1990 تا 2008: تحلیل هم استنادی نویسندگان
    فرامرز سهیلی، فریده عصاره، روح الله خادمی صفحات 83-102
|
  • Mansour Tajdaran, Saeed Rezaei Sharifabadi, Shabnam Refoua Pages 61-82
    Aim
    This study aimed at mapping the scientific structure of Iran biology as appeared in Science Citation Index (SCI) during 1990 to 2008 via Co-citation Analysis method.
    Method
    50 authors who were the most cited in 2121 articles which at least Iran was mentioned in their affiliation, were examined using factor analysis method and mapping techniques.
    Findings
    The results showed Iranian scientific outputs in biology followed a high growth rate equal to 29.8. Factor analysis showed 11 Factors and scientific mapping revealed that there were 8 clusters in Iran Biology including: Pharmacology and clinical pharmacology, immunology, biology, physics, evolutionary biology, applied biology, microbiology, chemistry, biochemistry and molecular biology, and cell biology.
    Conclusion
    1. In Iran, the area of “Biochemistry and Molecular Biology” are more considered by researchers than other areas; 2. The Iranian researchers of Biology have a medium position in the scientific map of this branch of knowledge.