فهرست مطالب

تحقیقات نظام سلامت حکیم - سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 67، زمستان 1393)

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 67، زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/23
  • تعداد عناوین: 10
|
  • وحید یزدی فیض آبادی، علی اکبر حقدوست، عاطفه نوری، مصطفی شکوهی، علیرضا اولیایی منش، مریم اسماعیلی، شیرین بنکدار، محمدحسین مهرالحسنی * صفحات 268-277
    مقدمه
    سلامت، موضوعی بین بخشی و متاثر از عوامل اجتماعی- اقتصادی می باشد. کارگروه های سلامت و امنیت غذایی، یک مرجع عالی در سیاست گذاری، برنامه ریزی و هماهنگی مداخلات بین بخشی سلامت در استان ها هستند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد این کارگروه ها در کشور انجام گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، نظرات نمایندگان معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، پیرامون ساختار و کارکرد کارگروه و همچنین محتوای جلسات آن (نیمه دوم 90 تا نیمه اول 91) بر اساس خوداظهاری ارزیابی گردید. برای این منظور، از پرسشنامه پژوهشگر- ساخت متشکل از سوالات باز و بسته استفاده شد. داده های کمی وارد Excel شد و با استفاده از آماره های توصیفی و داده های کیفی از طریق تحلیل محتوایی ساده تحلیل گردید. ملاک قضاوت برای تحلیل، آیین نامه ابلاغی شورای برنامه ریزی و توسعه استان تعیین گردید.
    یافته ها
    تواتر و نظم در جلسات، حضور و مشارکت اعضا، مدیریت جلسات، ارتباطات کارگروه و توجه به معیار عدالت و مولفه های اجتماعی سلامت در تصمیم گیری ها هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد و نیمی از دانشگاه ها از عملکرد پایینی برخوردار بودند. ارزیابی محتوایی نشان داد تنها بخش محدودی از موضوعات به مداخلات با رویکرد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت پرداخته است.
    نتیجه گیری
    کارگروه های سلامت و امنیت غذایی استان، ظرفیتی بالقوه برای تقویت همکاری بین بخشی با رویکرد عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت محسوب می شوند. لذا انتظار می رود که سیاست گذاران ملی و محلی، مداخلات مقتضی برای استانداردسازی عملکرد این کارگروه ها به ویژه با تاکید بر توانمندی اعضا و زبان مشترک، ایجاد سازوکار مناسب برای تصمیم گیری و اجرای مصوبات، و توجه به معیار عدالت و رویکرد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت بکار گیرند.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان، ساختار، محتوا، ایران
  • حسین ابراهیمی پور، سیده زهرا میرفیضی، مرجان وجدانی *، علی وفایی نجار، امیررضا کچویی، امیرشهریار آرایامنش، رضا گنچی، هدایت سالاری، محمد جواد مهرابی فر، حبیب الله اسماعیلی صفحات 278-286
    مقدمه
    درد زانو یکی از شایع ترین شکایاتی است که باعث مراجعه بیماران به پزشک می شود. از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای تشخیص این مشکل به صورت قابل توجهی استفاده می شود. با توجه به کمبود یا فقدان شواهد علمی برای تصمیم گیری های مناسب در ارایه مراقبت های سلامت، این مطالعه با هدف «بررسی هزینه پزشکی تجویزهای نامناسب MRI زانو با استفاده از روش مناسبت RAND در بیمارستان قائم مشهد در سال 1392» انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه در دو مرحله انجام شد. مرحله اول به صورت کیفی و مرحله دوم به صورت کمی مقطعی انجام شد. در مرحله اول، به منظور توسعه اندیکاسیون ها و سناریوهای MRI زانو از روش RAND استفاده شد. در مرحله دوم، داده ها به صورت میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. برای تشخیص درصد مناسبت تجویزها، شرح حال بالینی 115 بیمار دچار زانو درد بررسی شد.
    یافته ها
    از راهنماهای بالینی منتخب، 63 سناریو (در 26 گروه اندیکاسیون) برای تجویز MRI زانو استخراج شد. 79/50% سناریوها مناسب برای تجویز، 04/19% نامطمئن و 17/30% نامناسب تشخیص داده شدند. از 115 مورد تجویز MRI زانو، 63 (8/54%) تجویز نامناسب، 17 (8/14%) نامطمئن و 35 (4/30%) مناسب در نظر گرفته شد. بار مالی ناشی از نسخه های نامناسب 38159100 ریال محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    ایجاد، بومی کردن و اجرای راهنماهای بالینی یکی از کمبودهای کشور به شمار می رود. بنابراین کاربردی کردن راهنماهای بالینی، می تواند منجر به ارتقای کیفیت در نظام سلامت و جلوگیری از صرف هزینه های اضافی شود.
    کلیدواژگان: MRI، روش مناسبت RAND، مفصل زانو، راهنمای بالینی
  • حسین ابراهیمی پور، علی وفایی نجار، مرضیه معراجی، مهدی یوسفی، الهه هوشمند * صفحات 287-296
    مقدمه
    علی رغم نقش محوری حاکمیت بالینی در اعتباربخشی بیمارستان های کشور تاکنون مستندات علمی و چاپ شده ای پیرامون تعیین معیارهای ارزیابی بیمارستان ها بر اساس اصول حاکمیت بالینی وجود ندارد. لذا این پژوهش با هدف شناسایی چالش های نظام ارزیابی استقرار حاکمیت بالینی در ایران انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش از طریق انجام 15 مصاحبه نیمه ساختار یافته با متخصصین حاکمیت بالینی کشور در سال 1390 انجام شد. به منظور تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل چارچوبی داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش، پنج چالش عمده را به منظور ارزیابی استقرار حاکمیت بالینی نشان داد: مدیریت منابع انسانی، ارتقای کیفیت بالینی، مدیریت توسعه، سازمان دهی حاکمیت بالینی و خدمات سلامت بیمارمحور
    نتیجه گیری
    این مطالعه، چارچوبی شفاف به منظور شناسایی چالش ارزیابی نظام استقرار حاکمیت بالینی در بیمارستان های ایران ارایه داد که به منظور سیاست گذاری در این زمینه باید مدنظر دست اندرکاران حاکمیت بالینی کشور قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، نظام، حاکمیت بالینی، استقرار، مطالعه کیفی
  • جواد کریمی *، عاطفه همایونی نجف آبادی، فرشته همایونی نجف آبادی صفحه 297
    مقدمه
    هر چند که خودبیمارانگاری بعنوان یک اختلال جسمانی طبقه بندی می شود، نظریه های شناختی- رفتاری، خودبیمارانگاری را حالت شدید اضطراب سلامت در نظر می گیرند. پژوهش حاضر با هدف ترجمه و بررسی روایی و پایایی فرم کوتاه پرسش نامه اضطراب سلامت انجام شد.
    روش کار
    در یک بررسی توصیفی- مقطعی، 363 دانشجوی دانشگاه ملایر (140 مرد و 223 زن) که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، به فرم کوتاه پرسش نامه اضطراب سلامت؛ مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس؛ پرسشنامه سلامت عمومی و پرسش نامه پذیرش و عمل ویرایش 2 پاسخ دادند. برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی؛ و برای بررسی روایی پرسش نامه از روش روایی همگرا و تحلیل عامل تاییدی استفاده شد.
    یافته ها
    پایایی پرسش نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای بعد احتمال ابتلای به بیماری 76/0، پیامد منفی ابتلای به بیماری 63/0 و برای کل پرسش نامه 79/0 محاسبه شد. روایی همگرای فرم کوتاه پرسش نامه اضطراب سلامت نیز از طریق همبسته کردن آن با سلامت عمومی، اجتناب تجربی، اضطراب، استرس و افسردگی به ترتیب 42/0، 31/0، 47/0، 32/0 و 34/0 به دست آمد. استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی (CFA) نیز نشان داد که ساختار دو عاملی و ساختار سه عاملی این پرسش نامه هر دو از برازش قابل قبولی برخوردار است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فرم کوتاه پرسش نامه اضطراب سلامت برای پژوهش های مرتبط با اختلال خودبیمارانگاری و اضطراب سلامت یک پرسش نامه معتبر و پایا است.
    کلیدواژگان: فرم کوتاه پرسش نامه اضطراب سلامت، اضطراب سلامت، دانشجو، روایی و پایایی
  • فرحناز فرنیا، لیلی فولادی *، خدیجه نصیریانی، محمدحسن لطفی صفحات 306-312
    مقدمه
    رضایت خانواده، پیامد قابل سنجش مهم کیفیت مراقبت در بخش مراقبت ویژه می باشد. حمایت معنوی و درگیر کردن خانواده در فرآیند تصمیم گیری در مورد بیمار، نقش مهمی در رضایت آن ها دارد. به نظر می رسد مراقبت خانواده محور، یکی از رویکردهای دارای قابلیت دستیابی به این هدف باشد؛ ولی هنوز اطلاعات در این زمینه در کشور ما اندک است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مراقبت خانواده محور بر رضایت مندی خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه بزرگسال انجام گرفت.
    روش کار
    این مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1392 در دو بخش مراقبت ویژه داخلی و جراحی اعصاب بیمارستان شهید رهنمون یزد انجام شد. با نمونه گیری تصادفی، عضو خانواده 74 بیمار وارد مطالعه شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه در روز سوم و هفتم بستری انجام شد. پس از تکمیل اولیه پرسشنامه، خانواده بیماران گروه مداخله، تحت مراقبت خانواده محور و گروه کنترل، تحت مراقبت روتین قرار گرفتند. داده های قبل و بعد از مداخله تحت نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمره اولیه رضایت خانواده در گروه کنترل 88/11±86/56 و در گروه تجربه 12/13±80/54 بود که در مقایسه تفاوت معناداری نداشت (480/0= p). بعد از اجرای مداخله، افزایش معنادار آماری نمره رضایت گروه تجربه (61/10±66) نسبت به گروه کنترل (62/10±68/55) نشان داده شد (0001/0> p).
    نتیجه گیری
    طبق نتایج حاصله، مراقبت خانواده محور می تواند رضایت خانواده بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه را ارتقا بخشد. لذا پیشنهاد می شود این مدل مراقبت در بخش های مراقبت ویژه بکار گرفته شود و برنامه ریزی جهت رفع موانع اجرای مراقبت خانواده محور، مد نظر سیاست گزاران حرفه پرستاری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مراقبت، خانواده محور، بخش مراقبت ویژه، رضایت، خانواده
  • عبدالواحد خدامرادی، آرش رشیدیان *، سیامک عقلمند، محمد عرب، مریم معینی صفحات 313-321
    مقدمه
    پرداخت های غیررسمی پرداخت هایی هستند که به افراد یا سازمان ارایه دهنده سلامت به صورت نقدی یا غیر نقدی انجام می شود و این پرداخت ها خارج از کانال های پرداخت رسمی شکل می گیرند. هدف پژوهش حاضر، برآورد حجم و میزان پرداخت های غیررسمی بیماران بستری و بررسی عوامل موثر بر آن بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، پرداخت های غیررسمی در بیمارستان های شهر ارومیه به صورت مقطعی در بهمن ماه سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده در این تحقیق، پرسشنامه و مصاحبه تلفنی با خانواده بیمار بود. از نرم افزار SPSS برای آنالیز داده ها و از نرم افزار Eviews برای برآورد مدل OLS استفاده گردید.
    یافته ها
    هر بیمار بستری در بیمارستان، صرف نظر از نوع بیمارستان، به ازای دریافت مراقبت به طور میانگین 327 هزار تومان به بیمارستان به صورت رسمی، و 60 هزار تومان به کارکنان آن به صورت غیررسمی پرداخت کرده است. میانگین پرداخت به پزشکان 503 (با انحراف معیار 552)، پرستاران 20 (با انحراف معیار 13) و به سایر کارکنان 16 (با انحراف معیار 16) هزار تومان به ازای افراد دریافت کننده می باشد. همچنین متغیرهای نوع بیمارستان، محل سکونت، اقدام درمانی و درآمد خانوار به عنوان عوامل موثر بر حجم پرداخت غیررسمی شناسایی شدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه که نشان از حجم بالای پرداخت غیررسمی دارد و با توجه به اثرات منفی شدید این پرداخت ها بر عدالت و حاکمیت خوب، سیاست گذاران بایستی بر این موضوع و وسیله ای برای تضعیف این عمل تمرکز کنند.
    کلیدواژگان: پرداخت غیر رسمی، حجم پرداخت، پرداخت نقدی و غیرنقدی
  • علی محمد احمدی *، انسیه نیک روان، علیرضا ناصری، عباس عصاری صفحات 322-328
    مقدمه
    روش تامین مالی خدمات سلامت توسط دولت ها روی توزیع درآمد خانوارها تاثیر می گذارد. اگر نظام تامین مالی سلامت پیشرونده (پسرونده) باشد نابرابری درآمدی کاهش (افزایش) می یابد. در صورتی که برای بررسی عدالت در پرداخت های سلامت، تنها پیشروندگی مطالعه شود باعث گمراهی می شود. از این رو لازم است نظام تامین مالی سلامت به عناصر تشکیل دهنده اش یعنی پیشروندگی، عدالت افقی و رتبه بندی مجدد تجزیه شده و سپس عدالت در پرداخت ها بررسی شود.
    روش کار
    در این مطالعه، ابتدا پیشروندگی پرداخت های سلامت با استفاده شاخص کاکوانی بررسی شد. سپس تاثیر آن بر توزیع مجدد درآمدها با بکارگیری روش تجزیه اثر توزیع مجدد درآمدها و نرم افزار ADePT 5.5 به تفکیک پیش پرداخت بیمه های درمانی و پرداخت از جیب و با استفاده از داده های خرد هزینه- درآمد خانوار بین سال های 1389-1384 مطالعه شد.
    یافته ها
    در طی دوره زمانی بررسی شده، پیش پرداخت بیمه های درمانی پسرونده و پرداخت از جیب پیشرونده بودند و به ترتیب 53% و 35% بهبود یافتند. پیشروندگی کل پرداخت های سلامت 19% افزایش یافته بود و این پیشروندگی باعث کاهش نابرابری درآمدی شده بود. همچنین نتایج حاکی از وجود بی عدالتی شدید افقی در پرداخت از جیب بود.
    نتیجه گیری
    پرداخت های سلامت در کشور پیشرونده می باشند و تقریبا در راستای کاهش نابرابری درآمدی بوده اند. نتایج اثر توزیع مجدد درآمدها نشان داد که مطالعه پیشروندگی به تنهایی برای بررسی عدالت کافی نمی باشد. طبق این اثر، علی رغم وجود پیشروندگی و عدالت عمودی، در داخل گروه های درآمدی بی عدالتی شدید افقی وجود دارد. همچنین از آنجا که بیشتر پرداخت های سلامت در کشور، از جیب خانوارها پرداخت می شود نتیجه گرفته می شود ثروتمندان نه تنها پرداخت های بیشتری دارند بلکه از خدمات بیشتری نیز استفاده می کنند.
    کلیدواژگان: اثر توزیعی، پیشروندگی، بی عدالتی افقی، رتبه بندی مجدد، عدالت
  • سارا آقابابا، محمدرضا ملکی *، محمودرضا گوهری صفحات 329-336
    مقدمه
    ورود خیرین به حوزه سلامت نقش مهمی در جبران کاستی های این نظام به منظور تامین منابع ایفا می نماید. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه شواهد موجود در زمینه امور خیریه در نظام سلامت ایران و کسب دورنمایی در این حوزه بود.
    روش کار
    این پژوهش توصیفی به روش مرور انتقادی اجرا شد. جستجو در چهار پایگاه معتبر اطلاعاتی داخل کشور با کلیدواژه های خیریه یا خیرین، و سازمان های غیردولتی یا مردم نهاد، و بهداشت و درمان یا سلامت شکل گرفت. در نهایت 20 مطالعه غربال شدند و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کیفی جمع بندی، نتیجه گیری و گزارش شدند.
    یافته ها
    با توجه به جستجوهای صورت گرفته، در این مطالعه، 20 سند پژوهشی در حوزه مطالعات خیریه مرتبط تشخیص داده شد. از میان مطالعات احصا شده به لحاظ نوع مطالعات منتشر شده، بیشترین تعداد (65%) در مجلات منتشر شده بودند. از نظر جمعیت هدف و مخاطب مطالعات نیز بیشترین مطالعات (35%) بر دولت تمرکز داشتند. همچنین غالب اسناد (75%) اقتباس از نظام سلامت در مقابل بیمارستان ها (25%) بودند.
    نتیجه گیری
    جمع بندی یافته ها موید آن است که ورود محتوای علمی در این حوزه بسیار کند و با سرعت اندک به پیش رفته است. پیشنهاد می شود طرح های پژوهشی و پروژه هایی مشترک میان سیاست گذاران و موسسات خیریه در حوزه سلامت تعریف شود و از پژوهشگران این حوزه برای پاسخ به آن ها از طریق روش های علمی بهره گرفته شود.
    کلیدواژگان: خیریه، خیرین، سلامت، مرور انتقادی
  • محمد مهدی گویا، ناهید خادمی *، رقیه رمضانخانی، نسرین محمدی، زهرا لقایی، مریم چگنی، مرتضی عزیزی صفحات 337-342
    مقدمه
    ایمن سازی یکی از مهم ترین شاخص های هزینه اثربخشی پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل پیشگیری با واکسن است. کودکانی که به طورکامل واکسینه می شوند در مواجهه با عامل بیماری مقاوم می شوند و میزان ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر در آن ها کاهش می یابد. این مطاللعه با هدف بررسی میزان پوشش واکسیناسیون در کودکان عشایر استان کرمانشاه صورت گرفت.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، 214 کودک زیر شش سال خانوارهای عشایری مستقر در مناطق مختلف استان کرمانشاه از نظر وضعیت واکسیناسیون مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ایمن سازی، مشاهده کارت یا پرونده سلامت خانوار (پرونده عشایر) بود و در موارد عدم دسترسی به کارت، از طریق پاسخ مادر یا مراقب اصلی واکسیناسیون کودک ارزیابی صورت گرفت. داده ها بعد از جمع آوری و تکمیل پرسشنامه در محیط اکسل وارد شد و ازطریق نرم افزار SPSS v13 آنالیز شد.
    یافته ها
    از 214 کودک زیر شش سال مورد مطالعه، 105 نفر پسر (1/49%) و 109 نفر دختر (9/50%) بودند. میزان پوشش ب ث ژ (1/99%)، واکسن پولیو 3 (4/95%)، ثلاث 3 (4/95%)، هپاتیت 3 (4/95%)، MMR1 (8/92%) و پوشش واکسن MMR2 (7/84%) بود. 80% کودکان عشایر مورد مطالعه دارای کارت ایمن سازی بودند. کارت ایمن سازی 20% از کودکان گم شده بود و یا آن را دریافت نکرده بودند. بین شغل والدین، جنس کودک، و تعداد فرزندان با انجام به موقع واکسیناسیون رابطه معنادار به دست نیامد (05/0 p >).
    نتیجه گیری
    اگرچه پوشش واکسیناسیون در جمعیت عشایر در مورد همه واکسن ها به جز واکسن MMR2 بالای 90% بود، بین 4/1 تا 4/15 درصد کودکان واکسن نزده بودند و 5 تا 30 درصد (برحسب واکسن های مختلف) از جمعیت مورد مطالعه واکسن خود را به موقع دریافت نکرده بودند. این امر می تواند در بروز بیماری هایی که در مرحله حذف یا ریشه کنی هستند مهم باشد. این امر نیازمند توجه و اجرای اقدامات مداخله ای در گروه های دور از دسترس از جمله کودکان عشایری می باشد.
    کلیدواژگان: پوشش واکسیناسیون، عشایر، گروه آسیب پذیر، ایمن سازی
  • مرتضی منصوریان *، بابک رستگاری مهر، زینب مرادی کهنگی، آرزو کریمی قرطمانی، زهرا شفیعیان، عزیز رضاپور، حسین انصاری، حمید آسایش، مصطفی قربانی صفحات 343-349
    مقدمه
    تحقیقات علوم پزشکی تنها در صورتی باعث ارتقای سلامت جامعه می شوند که نتایج آن به استفاده کنندگان انتقال یابد و باعث ایجاد تغییرات در زمینه های اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و جمعیتی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت انتقال دانش حاصل از پژوهش های مصوب دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1387 تا1391 انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه یک تحقیق مقطعی توصیفی تحلیلی بود که در آن 135 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال های 1387 تا 1391، به وسیله چک لیست مورد بررسی قرار گرفتند. چک لیست پژوهش برای 100 طرح تحقیقاتی تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در مجموع، 74 طرح (74%) از نوع کاربردی، 2 طرح (2%) بنیادی و 24 طرح (24%) بنیادی-کاربردی بودند. بیشترین نوع طرح تحقیقاتی انجام شده، مطالعات مقطعی با فراونی 63 (63%) طرح، و بعد از آن مطالعات مداخله ای با فراوانی 13 (13%) طرح بود. تنها 2 (2%) طرح مصوب با طرح های اجرا شده قبلی توسط محقق در ارتباط بود و از بین یک صد طرح، فقط 3 طرح (3%) به طور مشترک با مراکز دیگر انجام شده بود و 12/0% از بودجه تحقیقاتی کل طرح ها از خارج از دانشگاه تامین شده بود. در زمینه انتقال فعال نتایج تحقیق، میانگین امتیاز محققین دانشگاه 4/2±6 از 28 امتیاز (42/21%) بود ولی در زمینه فعالیت های غیرفعال مانند انتشار نتایج در مجلات داخلی و بین المللی، 6/2±9 امتیاز از 28 امتیاز (14/32%) کسب شده بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد قالب پروپوزال طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیاز به بازنگری دارد و لازم است گروه مخاطب طرح در پروپوزال و پیام برای مخاطب در گزارش نهایی گنجانده شود. تغییر در سیاست های ارتقای اعضای هیات علمی و جذب منابع خارج از دانشگاه جهت تحقیقات می تواند از زمینه های تقویت انتقال دانش در دانشگاه باشد.
    کلیدواژگان: تبادل دانش، پژوهش، انتقال فعال دانش، انتقال غیرفعال دانش
|
  • Yazdi Feyzabadi V., Haghdoost Aa, Noori A., Shokoohi M., Olyaeemanesh Ar, Esmaili M., Bonakdar Sh, Mehrolhassani Mh * Pages 268-277
    Introduction
    Population health promotion، determined by socio-economic factors، needs inter-sectoral collaboration. The Provincial Health and Food Security Workgroups (PHFSWs) have been established as an authority for policy making، planning and coordinating the inter-sectoral health interventions at local levels. This study aimed to assess the performance of these workgroups in Iran.
    Methods
    This cross-sectional study examined the viewpoints of experts working in the deputies of health at the universities who had experiences with the PHFSWs at local levels. The structure and function and agenda (October 2011 to September 2012) of the workgroups were assessed using a self-reported questionnaire consisting of open and closed questions. The quantitative data were analyzed in the Excel using the descriptive statistics. The qualitative data were extracted using simple content analysis. The Provincial Planning and Development Council Bylaw was considered as the baseline for performance judgment.
    Results
    The f requency and discipline of the meetings، participation and involvement of members، management of the meetings، communication of workgroups، and addressing to the health equity and social determinants of health approach in decision making were not appropriate. About half of the universities showed a low performance in this regard. Furthermore، content assessment showed that only a limited part of issues were approached by the social determinant of health based interventions.
    Conclusion
    The PHFSWs are considered as a potential capacity for inter-sectoral collaboration at local levels. Hence، it is expected that national and local policy makers and authorities apply proper interventions for performance standardization of these workgroups as emphasized on empowerment، establishing the common language and understanding، applying proper mechanisms for decision making and enforcement and addressing the health equity and the social determinants of health approach.
    Keywords: p erformance assessment, Provincial Health, Food Security Workgroups (PHFSWs), agenda, structure
  • Ebrahimipour H., Mirfeizi Sz, Vejdani M. *, Vafaee-Najar A., Kachooei Ar, Ariamanesh As, Ganji R., Salari H., Mehrabi Far Mj, Esmaeili H. Pages 278-286
    Introduction
    Knee pain is a common complaint among patients; and Magnetic Resonance Imaging (MRI) is repeatedly used to diagnose the problem. There are insufficient scientific evidences to make appropriate decisions in clinical diagnosis in Iran. This study aimed to evaluate medical costs resulting from inappropriate prescriptions of the MRIs for knee joint، using RAND Method in Ghaem Hospital- 2013.
    Methods
    First، we conducted a qualitative study to develop the knee MRI indications and scenarios using the RAM (RAND Appropriated Method). Then، data were gathered through a cross-sectional study. To determine the appropriateness of the prescriptions، the histories of 115 patients with knee pain were assessed.
    Results
    Sixty three scenarios for knee MRI (in 26 indications) were extracted from the selected clinical guidelines. Among scenarios، 50. 79% were considered as appropriate، 19. 04% were uncertain، and 30. 17% were inappropriate. From 115 cases of knee MRI prescriptions، 63 cases (54. 8%) were considered as inappropriate، 17 cases (14. 8%) were uncertain، and 35 cases (30. 4%) were appropriate. The economic burden of inappropriate prescriptions was 38159100 Rials.
    Conclusion
    Developing، customizing، and performing clinical guidelines are necessary and may improve quality of care and prevent unnecessary costs.
    Keywords: MRI, RAND appropriateness method, knee joint, guideline
  • Pages 287-296
    Introduction
    Despite the pivotal role of clinical governance in enhancing quality of services provided by hospitals، there is no scientific framework with specific criteria in order to evaluating hospitals in Iran. This study was conducted to identify the challenges involved in evaluating systems of clinical governance in Iran.
    Methods
    In this qualitative study، 15 semi-structured interviews with experts in the field were conducted in 2011. Data were analyzed using the framework analysis method.
    Results
    Five major challenges were emerged in evaluating clinical governance including: 1) managing human resources; 2) improving clinical quality; 3) managing development; 4) organizing clinical governance; and 5) providing patient-oriented healthcare system.
    Conclusion
    This study provided a transparent framework to identify challenges of clinical governance implementation in hospitals in Iran.
    Keywords: e valuation, system, clinical governance, establishment, qualitative study
  • Karimi J. *, Homayuni Najafabadi A., Homayuni Najafabadi F Page 297
    Introduction
    Although hypochondriasis is classified as a form of Somatoform Disorders، cognitive - behavioral theories consider it as the extreme form of health anxiety. This study aimed to translate and evaluate the reliability and validity of the Short Form Health Anxiety Inventory.
    Methods
    In this cross-sectional study، 363 students (140 males and 223 females) studying at Malayer University were selected through convenience sampling method. Students filled out the Short Form Health Anxiety Inventory، depression، anxiety، stress، general health questionnaire and the acceptance and action questionnaire II. The test-retest reliability and Cronbach''s alpha coefficient were used to assess the reliability and the convergent validity method and confirmatory factor analysis were used to assess the validity
    Results
    The Cronbach''s alphas were 0. 76 for the risk of disease، 0. 63 for the negative effect of disease، and 0. 79 for the total questionnaire. Concurrent validity of the short form health anxiety questionnaire was correlated with the public health (0. 42)، experiential avoidance (0. 31)، anxiety (0. 47)، stress (0. 32)، and depression (0. 34) items. The confirmatory factor analysis showed that the two-factor and three-factor structure of this questionnaire were both acceptably fit.
    Conclusion
    The results of this study showed that The Short Health Anxiety Inventory is a reliable and valid questionnaire for research on hypochondriasis disorder and health anxiety.
    Keywords: Short Health Anxiety Inventory, health anxiety, student, validation
  • Farnia F., Fooladi L. *, Nasiriani Kh, Lotfi Mh Pages 306-312
    Introduction
    Family satisfaction is an important measurable outcome of quality of care in intensive care units. The spiritual support of family members in the process of decision making about patients plays an important role in family satisfaction. It seems family-centered care is an approach with the capability of achieving this goal. There is little evidence supporting this issue in our country. The present study was conducted to determine the effectiveness of family-centered care on family satisfaction in adult intensive care units.
    Methods
    This randomized controlled trial was conducted in two neurology and neurosurgery intensive care units of Shahid Rahnemoon Hospital in Yazd، Iran، in 2013. Seventy four family members were enrolled in the study using random sampling method. The data were collected via a questionnaire in the third and seventh day of hospitalization. Patients in the intervention group received family-centered care. The control group experienced usual care. Data obtained before and after the intervention were analyzed in the SPSS-18.
    Results
    A t baseline، the mean ± SD satisfaction score was 56. 86±11. 88 and 54. 80±13. 12 in the intervention and control groups، respectively (p=0. 480). After the intervention implementation، mean satisfaction score was significantly increased in the intervention group (66±10. 61) (p<0. 0001).
    Conclusion
    According to the findings، f amily -centered care could increase the family satisfaction in intensive care units. The family-centered care should be applied in intensive care units. Professional nursing policymakers should find ways to overcome barriers of family-centered care.
    Keywords: Care, Family, Centered, Intensive Care Unit, Satisfaction, Family
  • Khodamoradi A., Rashidian A. *, Aghlmand S., Arab M., Moini M. Pages 313-321
    Introduction
    Informal payments are paid to individuals and organizations offering health services، either in cash or non-cash via informal channels. The aim of this study was to estimate the amount of informal payments in Urmia hospitals and to assess the related factors.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted in February 2013. Data were collected using a questionnaire that was completed via telephone calling to the patients. Data were analyzed using the OLS model in the SPSS-21 and EVIEWS7.
    Results
    The mean formal and informal payments to the hospitals were 3270000 and 600000 Rials، respectively. The mean (SD) informal payment to the doctors was 5030000 (5520000). The mean (SD) informal payments to the nurses and other staff were 200000 (130000) and 160000 (160000) Rials، respectively. Type of hospital، place of settlement، treatment procedure and income were recognized as the related factors with the amount of informal payments.
    Conclusion
    Given the results of this study that indicated high amounts of informal payments، and considering the serious negative effects of informal payments on appropriate governance، policymakers should pay attention on the issue in order to restrict the informal payments.
    Keywords: i nformal payment, amount payment, cash, non, cash payments
  • Ahmadi Am *, Nikravan A., Naseri Ar, Assari A. Pages 322-328
    Introduction
    The way in which national health care is financed influence the distribution of household income. Progressive (regressive) system reduces (increases) income inequality. In order to assessequity in health payments، studying the progressivity alonewill be misleading. Health financing system should be decomposed to its components including progressivity، horizontal inequity and rerankingto assess equity in health payments.
    Methods
    First، we assessed the progressivity in health payments. We applied the Aronson et al method and the ADePT software to decompose the redistributive effect of Iran’s health care financing system to health insurance prepayment and out of pocket payments using Iranian household income expenditure micro data during 2005-2010.
    Results
    The health insurance prepayment and out of pocket payment were regressive and progressive during the study period. They were improved up to 53% and 35%، respectively. Progressivity of the total health care payments was increased by 19% and resulted in reducing income inequality. There was a strong horizontal inequity in out of pocket payments.
    Conclusion
    In Iran، h ealth payments have been progressive and have reduced income inequality during the study period. Results of income redistribution effect indicated that only studying the progressivity for equity assessment was not enough. Despite existence of progressivity and vertical equity، there was horizontal inequity within each income groups. Since most of health care payments in Iran are through out of pocket payments، better-off not only pay more، they also get more health services.
    Keywords: r edistributive effect, progressivity, horizontal inequity, reranking, equity
  • Aghababa S., Maleki Mr *, Gohari Mr Pages 329-336
    Introduction
    Charity donors’ participation in health and medical care fileds can help to enhance the public health resources. The purpose of this study was to assess the charity-related evidence in health care system in Iran and to present a perspective in this area.
    Methods
    This was a narrative review. We searched four Iranian scientific databases using the following key words: donor OR charity، NGOs، health care.
    Results
    Twenty reports were retrieved in the area. Most of the reports were published in the scientific journals (65%). Most of the reports have focused on the government (35%). Most of the studies were derived from studies on the health care system (75%) versus the hospital (25%).
    Conclusion
    The amount o f the studies shows that there were little scientific focus on the issue and the trend of the scientific works in the issue are gradually increasing. We recommend planning joint projects between the policy makers، health charity organizations، and the researchers to widen the scientific perspectives on charity issues.
    Keywords: charity, donor, health care, narrative review
  • Gooya Mm, Khademi N. *, Ramazani R., Mohammadi N., Laghai Z., Chegeni M., Azizi M. Pages 337-342
    Introduction
    Vaccination is a cost-effective intervention in order to protect children against vaccine preventable diseases. Once children are vaccinated successfully، they become immunized to fight against those diseases. The purpose of this study was to determine vaccination coverage among nomad children.
    Methods
    In this cross-sectional study، 214 nomads’ under 6 years children living in Kermanshah province were selected. Data were collected using a checklist consisting of the children''s vaccination cards information. Data were analyzed using the Chi-squared test in the SPSS-13.
    Results
    The results of the study showed the following rates of the vaccination coverage: BCG: 99. 1%; Hep 1:98. 6%; Hep 2:98. 6%; Hep 3:95. 4%; Poli 0:98. 6%; Poli 1:98. 6%; Poli2:96. 1%; Poli3:95. 4%; DTP 1:98. 1%; DTP 2:96. 1%; DTP 3:95. 4%; MMR 1:92. 8%; and MMR 2:84. 7%. Most of the children (80%) had a vaccination card. The overall vaccination coverage among nomads’ children was 85%. Among children، 1. 4 to 15. 4% did not receive any vaccines. About 5 to 30% of the children did not receive vaccination on time. There were no significant relationships between the parents’ job، children’s’ gender، and the number of children with vaccination (p>0. 05).
    Conclusion
    There is a necessity to plan promoting programs to increase vaccination coverage among nomads’ population.
    Keywords: immunization, coverage, nomad population
  • Mansourian M. *, Rastgari Mehr B., Moradi Kohngi Z., Karimi Gartamani A., Shafieyan Z., Rezapoor A., Ansari H., Asayesh H., Qorbani M. Pages 343-349
    Introduction
    The health sciences studies can be beneficent to the community health when the results can appropriately be disseminated among stakeholders. The aim of this study was to assess the knowledge transfer and exchange (KTE) state among approved research projects at Ilam University of Medical Sciences (IUMS) in 2008-2012.
    Methods
    This study was a cross-sectional study in which 135 research projects of Ilam University of Medical Sciences were studied during 2008 to 2012. Data were gathered via a checklist. Data of 100 projects could be retrieved and analyzed using the descriptive statistics and ANOVA test in the SPSS.
    Results
    Among the studied projects، 74 projects (74%) were applied research، 24 projects were basic research and two projects were applied-basic projects. Most of the projects (n=63; 63%) had a cross-sectional design; and 13 projects (13%) were intervention studies. Only 2 (2%) projects were related to other projects of the researchers. Only 3% of the projects had been collaborated with other research organizations which shared only 0. 12% of the proposal budgets. Active KTE score of the IUMS researchers was 6±2. 4 out of 28; and score of the passive KTE including publishing and presentation of the results in national and international scientific seminars was 9±2. 6 out of 28.
    Conclusion
    According to the results، it seems that the format of the IUMS proposals should be revised in order to add project audiences in proposals and research messages in final reports. Policies for faculty promotion should be revised and funds should be attracted from other research organizations to improve KTE at the IUMS.
    Keywords: knowledge exchange, research, active knowledge transfer, passive knowledge transfer