فهرست مطالب

فصلنامه پژوهش های دانش انتظامی
سال یازدهم شماره 4 (پیاپی 44، زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یحیی علی بابایی*، علی اصغر فیروزجاییان صفحه 7
    نظم اجتماعی در هر جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا دوام و قوام هر جامعه ای به حفظ نظم اجتماعی آن جامعه بستگی دارد و نظم اجتماعی میسر نخواهد شد مگر اینکه هنجارهای تعریف شده جامعه مورد احترام افراد واقع شود. هرگاه عده ای هنجارهای رسمی یک جامعه را نادیده بگیرند ما با وضعیت قانون گریزی روبه رو هستیم. وقتی عده زیادی از افراد یک جامعه قوانین را نادیده بگیرند، در آن صورت قانون گریزی به مسئله ای اجتماعی تبدیل خواهد شد. این تحقیق، به روش فراتحلیل، به تحلیلی جامعه شناختی از عوامل موثر بر قانون گریزی (قانون گریزی نرم) می پردازد. برای بررسی موضوع از دو دسته مطالعات اسنادی و تجربی در زمینه قانون گریزی استفاده شده است. دراین تحقیق با تاکید بر رویکردی تلفیقی و چندعاملی، عوامل موثر بر قانون گریزی به عوامل زمینه ای، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تقسیم شده و مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای افزایش قانون مداری در جامعه ارائه شده است.
    کلیدواژگان: قانون، قانون گریزی، عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، عوامل زمینه ای، فراتحلیل
  • معصومه باقری، حسین ملتفت صفحه 59
    پژوهش حاضر پیمایشی بوده که هدف آن بررسی عوامل خانوادگی موثر بر ارتکاب در بین شهروندان شهر اهواز میباشد. حجم نمونه 550 مجرم و عادی تعیین شد که از این تعداد 150 نفر مجرم و 400 نفر غیر مجرم (عادی) بوده اند که به شیوه نمونه گیری طبقه بندی چند مرحله ای انتخاب شده اند. در این تحقیق از تئوری های ساترلند و شاو و مکی برای چارچوب نظری استفاده شده است. در سطح استنباطی از آزمون (کی دو یا کای اسکور) و همچنین ضرایب فی، کندال، کرامرز و ضریب همبستگی برای آزمون فرضیه ها بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای مستقل جنس، تحصیلات، یادگیری اجتماعی، قومیت، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، منطقه محل سکونت، با متغیر وابسته جرم رابطه معنی داری را نشان می دهد در حالیکه متغیرهای مستقل سن، اشتغال و از هم گسیختگی خانوادگی با متغیر وابسته جرم رابطه معنی داری را نشان نمی دهد.
    کلیدواژگان: قومیت، جرم، مجرم، پایگاه اقتصادی - اجتماعی
  • مجید رضایی راد، آیت گودرزی صفحه 87
    در بسیاری از سازمان های پلیسی جامعه محور جهان برای تصمیم گیری و حل مسائل پلیسی شهروندان از یک روش علمی و چهارمرحله ای به نام الگوی SARA (تشخیص، تجزیه و تحلیل، پاسخ و ارزیابی) یا به اختصار تتپا استفاده می کنند. هدف این پیمایش، ارزیابی فرایند تصمیم گیری روسای کلانتری هایی است که از الگوی تتپا استفاده می کنند.
    در روش تحقیق: داده ها از سوی 82 نفر از روسای کلانتری های یکی ازکلان شهرهای ایران در حوزه پیشگیری انتظامی به صورت تمام شمار از طریق پرسشنامه محقق ساخته در سال 1388 گردآوری شد. روایی پرسشنامه از طریق مصاحبه گروهی و نظرات کارشناسان و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (867/ 0=α) تعیین شد.
    در مرحله تجزیه و تحلیل به ترتیب آمار فراوانی مربوط به زمان، مکان و جغرافیای وقوع جرایم، تجربیات و معلومات خدمتی، مصاحبه با مجرمان و قربانیان جرم مورد بررسی قرار گرفته است. برای مرحله پاسخ، معیارهایی مانند افزایش احساس امنیت، عملی، قانونی و اخلاقی بودن تصمیم، زمان حصول نتیجه و هزینه آن، جلب مشارکت نظام قضایی، امکانات موجود حوزه استحفاظی، افزایش هزینه ارتکاب جرم و تجارب موفق دیگران و برای ارزیابی تصمیمات از شاخص های کاهش آمار جرایم، افزایش احساس امنیت، رضایت ساکنان حوزه استحفاظی، کاهش شکایت آنان و رخ ندادن جرایم جدید به کار گرفته شوند.
    نتیجه به دست آمده نشان می دهد روسای کلانتری ها در مراحل اول تا سوم فرایند تصیم گیری در سطح بالا از تجارب و معلومات ناشی از سوابق خدمتی برای تشخیص مسئله، تجزیه وتحلیل و پاسخ نسبت به آن استفاده می کنند. در مراحل چهارگانه فرایند تصمیم گیری، تکیه روسای کلانتری ها به آمار و اطلاعاتی است که سیستم 110 در اختیارشان می گذارد.
    کلیدواژگان: تصمیم گیری فرماندهان پلیس، کلانتری ها، اداره امور پلیسی بازدارنده، اداره امور پلیسی مسئله گرا، حل مسئله، الگوی تتپا، کلان شهرها
  • امیر صفاری، سیدعلی عبادی نژاد، علی مظهری صفحه 129
    استفاده از شواهد و اصول زمین شناسی یکی از روش های اصلی در بررسی های جرم شناسی و کشف حقیقت به شمار می آید. این علم بیش از 100 سال است که در تحقیقات پلیسی مورد استفاده قرار می گیرد اما اهمیت آن در ایران جدی گرفته نشده و تاکنون برنامه مدونی برای آن در نظر گرفته نشده است، دراین تحقیق با استفاده از روش اسنادی – توصیفی و از طریق مراجعه به آثار مکتوب اعم از مقاله های علمی و کتاب های مرتبط سعی شده است که اهمیت استفاده از این شواهد در کشف حقایق پرونده های جنایی بیان شود.
    یافته ها نشان می دهد که برای کسب بهترین نتایج از این مطالعات باید افراد متخصص در این رشته ها در تیم های تحقیقاتی وجود داشته باشند و همکاری نزدیکی بین کارشناسان گوناگون به عمل آید. همچنین آموزش های لازم به ماموران در جهت آگاهی از اهمیت حفظ شواهد زمین شناسی و چگونه نمونه برداری صحیح از صحنه جنایت و محیط اطراف ضروری است.
    پیشنهاد می شود که نیروی انتظامی با به کارگیری کارشناسان علوم زمین در بررسی های قانونی، نسبت به ارتقای کیفی تحقیقات قانونی در این ارگان و سازمان های مرتبط با آن اقدام کند؛ زیرا، همکاری متخصصان علوم گوناگون در این تحقیقات، در دراز مدت موجب پیشرفت محسوس علمی و ایجاد گرایش های میان رشته ای پویا و کاربردی در کشور خواهد شد.
    کلیدواژگان: زمین شناسی، خاک شناس، علوم قانونی، نمونه برداری، جرم شناسی
  • احمد شاهیوندی، رضا رئیسی وانانی، حجت شیخی صفحه 153
    فضای جغرافیایی، محیط زندگی انسان و فعالیت های او به شمار می رود و جرایم به عنوان عامل مخرب اجتماعی از سوی انسان در این فضا صورت می گیرند. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین متغیرهای محیطی با متغیر نوع جرم، نحوه پراکندگی جرایم و شناسایی مناطق جرم خیز در مناطق شهر اصفهان است. روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه زندانیانی (زنان و مردان) بوده اند که در سال 1388 به دلیل ارتکاب جرم در زندان مرکزی شهر اصفهان به سر می برده اند. با توجه به تعداد جامعه آماری مورد نظر،334 نفر از مجرمان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های کای اسکوئر و ضرائب همبستگی و برای تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های پراکنش جرایم، از نرم افزارهای SPSS و Arc/GIS، استفاده شده است.
    نتایج نشان می دهد که بیشترین نوع جرم از میان تعداد نمونه مورد نظر به صورت سرقت بوده است. بیشترین تعداد جرایم در محلات مسکونی به وقوع پیوسته است و بین متغیرهای زمان وقوع جرم و نوع جرم، مناطق وقوع جرم و نوع جرم و تراکم جمعیت و تعداد جرایم، رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: جرم، توزیع فضایی، امنیت، فضاهای شهری
  • فاطمه مصطفایی، رسول روشن صفحه 183
    نیروی انسانی ماهر و کارآمد، پربهاترین دارایی هر کشور است و کارایی و اثربخشی سازمان ها به کارایی نیروهای انسانی آن بستگی دارد. یکی از مسائلی که باید در هر سازمانی مورد توجه قرار گیرد خشنودی و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان است که از متغیرهای رفتار سازمانی به شمار می آید. رضایت شغلی به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آنها سازگاری و تناسب میان شخصیت و شغل است. هر چه این سازگاری بیشتر باشد، علاوه بر تامین رضایت شغلی، عملکرد بهتری را برای سازمان به همراه می آورد.
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی با رضایت شغلی در افسران پلیس است و به بررسی ساختار شخصیت و رضایت یا عدم رضایت شغلی آنها می پردازد. فرضیه این تحقیق عبارت است از اینکه بین بعد روان رنجورخویی (N)، با وجدان بودن (C)، انعطاف پذیربودن (O)، دلپذیر بودن (A) و برون گرایی (E) با رضایت شغلی رابطه وجود دارد.
    این تحقیق پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیه افسران ارشد و جزء پلیس راهور تهران بزرگ تشکیل می دهند که از بین آنها تعداد 211 نفر بر اساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه صفات شخصیتی (Neo-FFI) و شاخص توصیف شغل (JDI) استفاده شد که از پایایی و اعتبار مناسبی برخوردارند. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که به جز رگه گشودگی (O)، دیگر رگه های شخصیتی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارند، به این ترتیب که نوروزگرایی به صورت معکوس و برون گرایی (E)، مقبولیت (A) و وظیفه شناسی (C)به صورت مستقیم دارای رابطه معنادار با رضایت شغلی هستند. نتایج حاصل از اجرای مدل رگرسیونی نیز نشان داد که از پنج ویژگی شخصیتی، دو ویژگی روان نژندگرایی و وظیفه شناسی بعد از ورود به این مدل توانستند 47/ 0 درصد از تغییرات متغیر رضایت شغلی را تبیین کنند و جهت ضرایب بتا برای تبیین متغیر رضایت شغلی در N منفی و در C مثبت است که این یافته ها توجه به ویژگی های فردی به منظور افزایش میزان کیفیت خدمات و رضایتمندی شغلی را مورد تایید قرار می دهد، از این رو تلاش برای به حداکثر رساندن میزان انطباق فرد با شغلش نتایج سودمندی را در عمل به دنبال خواهد داشت.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیت، روان رنجورخویی، گشودگی، برون گرایی، مقبولیت، وظیفه شناسی، رضایت شغلی
  • جعفر یزدیان جعفری صفحه 207
    یکی از مکانیزم های فایده گرایانه مجازات، بازدارندگی یا همان ارعاب است. اعتقاد بر این است که با ترساندن می توان انسان را به عنوان یک موجود حسابگر از نتایج برخی از اعمالش برحذر داشت. این نتیجه محتمل در حقوق کیفری، مجازات است. اما آیا مجازات آن گونه که وصفش می کنند بازدارنده است؟ مجازات چه کسانی را می ترساند و فرایند ترساندن آن چگونه است؟ اینها سوالاتی است که در این مقال در صدد نگاهی دقیق تر به آنها هستیم. بدین منظور با استفاده از یافته های علمی و اسناد آماری مختلف، فرایند بازدارندگی مجازات رادر قالب شرایط لازم برای بازدارندگی آن از نظر خواهیم گذراند. این شرایط شامل آگاهی از وجود قانون، امکان پیاده کردن این آگاهی در عمل و بالاخره برتری زیان حاصل از مجازات بر نفع حاصل از جرم است. نتیجه حاصل در این مقاله آن است که مجازات ها برای بازدارندگی نیاز به شرایط متعددی دارند که اجتماع آنها در بسیاری از موارد با مشکل مواجه است. بنابراین، اتکای مقامات امنیتی و قضایی بر اثر بازدارنده مجازات ها باید با در نظر گرفتن کلیه این موانع و محدودیت ها باشد.
    کلیدواژگان: بازدارندگی، ارعاب، کیفر، مجازات، مجرم
|
  • Yahya Ali Babaie*, Ali Asghar Firozjaiyan Page 7
    In every society, social order has a paramount importance. It is because stability os societies is dependent on maintaining social order.Social order can not be maintined unless people give respect to the contracted norms. When some people dismiss formal norms of society, law evasion and law breaking conditions will be created. But when a large number of people dismiss laws and norms,law evasion turns out to be asocial problem. The presents article is conducted to analyse the law evasipn effective factors from sociological point of view. The research which is based on an intefrative and multi-facet approach, investifated the contextual, social,economic, and political fators of law evasion and gives recommendeations to increase law fulness in the society.
    Keywords: Law, law evasion, economical factors, political factors, social factors, cultural factors, contextual factors, Meta analysis
  • Masoumeh Bagheri, Houssein Moltafet Page 59
    The present study was conducted to identify the family factors affecting the crime rate committed by citizens of Ahwaz. Statistical sample consisted of 550 (150 criminals and 400 noncriminals), that was selected through multistep stratified cluster sampling method. Theories of Shaw, Macky and Satetterland were used as framework. For analyzing data the researcher used such instruments as: X2, regression, Kendal, phi and correlation coefficiency. Results revealed that there is singnificant relationship between independent variables (gender, education, social learning, area of living, socio-economic status, and ethniticy with dependent variable (crime) but there isnt any relationship between the age, occupation and breaking family with committing crime.
    Keywords: crime, criminal, Ethnicity, socio, economic status
  • Majib Resai Rad, Ayat Allah Goodarzi Page 87
    Many community-oriented police organizations throughout the world benefit from a scientific four-strep method known as SARA. The present study aims at evaluating the process of decision making of the superintendents who use SARA. Using questionnaire the required data were collected from 82 superintendents. The results show that the superintendents benefit from their experiences and knowledge to identify, analyze, and respond to the problems. The data obtained from the police amergency center were the focus of the superintendents in SARA.
    Keywords: Police decision making, police stations, problem, oriented policing, problem, solving, SARA
  • Amir Safari, Seyed Ali Ebadinejad, Ali Mazhari Page 129
    Benefiting from geology basis can be of great importance in the process of criminal investigation. Geology has been used over the past 100 years to solve the crime cases all over the world, but the importance of it has been neglected in our country. Examining the works done, the present paper tries to clarify the significance of forensic geology in solving crime cases. The results of the study demonstrates that experts of the field working in more organized investigative teams must come systematically to the scene to bring about fruitful results in this respect in our country. Special training courses should also be provided for the experts of the field.
    Keywords: Forensics, Geology, Crime, Criminal investigation, Crime scene
  • Ahmad Shahivandi, Reza Raiesi, Vanani Hojat Shikhi Page 153
    Geographical space Contains our Living environment and activities and crime acts as a Social disturbing factor in it. The present paper aims at exploring The relationship between the environmental variables and the type og crime, the way crimes are distributed, and identifying the hot spots of Isfahan urban areas. All the imprisoned male and female offenders (Isfahan in 2009) were the statistical population of the study. 334 of the population were randomely selected to form the Statistical sample.The findings showed that theft was the most committed crime; most of the crime cases were committed in the residential areas, and there are significant relationships between the following variables: time and type of crime, place and type of crim, population density and number of crimes.
    Keywords: crime, spatial distribution, security, urban areas
  • Fatemeh Mostafaie, Rasoul Roshan Page 183
    Effective and skillful human resources are assets of every country and efficiency and effectiveness of an organization is dependent upon its human resource effectiveness. In order to keep effectiveness and efficiency, organizations should pay close attention to personnel job satisfaction. Job satisfaction has different dimensions among them compatibility of personality and job have paramount importance. The aim of the present research is to investigate the relationship between personality features and job satisfaction of Tehran police officers. The research method is descriptive and correlation and statistical population was all senior officers of traffic police officers of Tehran, which consisted of 211 subjects. Questionnaire was used in order to gather The required data. Results showed that the compatibility of job and personality factors can boost the performance.
    Keywords: personality features, Extroversion, Acceptability, Job satisfaction
  • Jafar Yazdian Jafari Page 207
    Prohibitive punishments are among the utalitarianistic mechanisms in criminal justice. It is believed that humans can be prohibited from the results of some of their acts when threatened. Such results are known as punishments in the criminal law. The question is wether punishment can act as a prohibitive mechanism or not Whom does punishment threaten? The present paper tries to answer these questions.The results showed that in order for the punishment to work as prohibitive, several different conditions must be present.
    Keywords: Prohibitive effect, Threatening, Punishment, Crime