آرشیو چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۳۰
جامعه
۱۷

مسامحه برخی دستگاه ها در حفاظت از اراضی کشور

گروه جامعه: رئیس سازمان ثبت کشور گفت: متاسفانه در گذشته مسامحه هایی از سوی برخی از دستگاه ها صورت گرفته و بموقع از منابع عمومی حفاظت نشده که این موضوع منجر به ایجاد برخی آسیب ها و پیچیدگی ها شده است.

تویسرکانی، معاون قوه قضاییه افزود: عمده تجاوزات و تعدیات نسبت به منافع عمومی در کشور در حوزه اراضی است و قانونگذار نیز برای حفاظت از این نوع اراضی چندین متولی با ساز و کار و امکانات مناسب برای حراست از منابع مشخص کرده است. وی تصریح کرد: در حوزه منابع طبیعی، سازمان مراتع و جنگل های کشور با امکانات و ساز و کار خودش وظیفه صیانت و حراست از اراضی طبیعی شامل جنگل ها و دره ها، کوه ها و رودخانه ها را به عهده دارد. همچنین وزارت مسکن و شهرسازی نیز بخش عمده ای از مسوولیت صیانت از اراضی شهری و سازمان امور اراضی، وظیفه صیانت و حفظ کاربری اراضی را عهده دار هستند و شهرداری ها نیز متولی جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: گاهی اتفاق می افتد که تعرضات و تجاوزاتی به حریم رودخانه ها، کوه ها، دره ها، جنگل ها و منابع طبیعی صورت می گیرد و دستگاهی که متولی است حساسیت لازم را در گذشته به خرج نداده و این به نظر یک آسیب جدی در این حوزه است یا این که در حوزه شهری دستگاه هایی که به عنوان متولی مشخص شده اند، بانک اطلاعاتی جامع و مناسبی از داشته ها و سرمایه های خود در اختیار ندارند به طوری که ما با مواردی در محاکم و دستگاه قضایی مواجه هستیم که سال های سال برخی اراضی شهری توسط غاصبان تصرف و چندین بار خرید و فروش شده و بعدا دستگاه متولی متوجه شده و اعلام می کند که این اراضی متعلق به ماست.