آرشیو سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۳۰۵۷
اقتصادی
۴

ابهام در واریز 12 میلیارد دلار درآمد نفتی به صندوق توسعه ملی

مجلس و دیوان محاسبات مدعی اند مازاد قیمت نفت 65دلاری در سال 89 به صندوق توسعه ملی واریز نشده است.

یک نماینده مجلس گفت: دیوان محاسبات کشور در گزارشی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از واریز نشدن 7/11 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و محقق نشدن درآمدهای حاصل از واردات خودرو و فروش اموال و دارایی های دولت گزارش داد.

جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت وگو با ایسنا، گفت: گزارش تفریغ بودجه سال 1387 که با نقایص و اشکالاتی روبه روست از سوی کمیته ویژه کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و گزارش آن به اطلاع اعضا رسید.

وی افزود: درباره عملکرد 9 ماهه بودجه سال جاری نیز ابهاماتی مطرح شد. دیوان محاسبات مدعی است 7/11میلیارد دلار از درآمدهای نفتی سال 1388 و 80 درصد مازاد بر قیمت 65 دلاری هر بشکه نفت در سال 1389 که باید به حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی واریز می شد، واریز نشده است. نمایندگان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و وزارت اقتصاد نیز درباره این ابهام هیچ توضیحی ندادند. نماینده بانک مرکزی نیز برای بیان توضیحات در جلسه حضور نداشت.

نماینده مردم شیراز در مجلس خواستار پاسخگویی دولتمردان در خصوص این ادعا شد.

وی از تحقق 80 درصدی بخش درآمدی بودجه 1389 سخن گفت و افزود: بر اساس گزارش دیوان محاسبات میزان درآمدهای ارزی حاصل از واردات خودرو و فروش اموال و دارایی های شرکت های دولتی طی 9 ماه گذشته کاهش داشته است. استدلال این بود کاهش درآمد در این دو بخش موجب واریز نشدن 7/11 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی از سوی دولت شده است.