آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۸۶
زندگی
۱۹
تربیت

بالابردن عزت نفس کودکان

عزت نفس احساس ارزشمندی در انسان است که از کودکی شکل می گیرد. یکی از مشخصه های عزت نفس بالا، استقلال در عمل و تصمیم گیری است. بنابراین باید برای استقلال و آزادی های فردی، از همان سنین کم برای فرزند خود احترام قائل شوید و او را به مشارکت در تصمیم گیری های خانواده و استقلال در تصمیم گیری های شخصی تشویق کنید.

یکی از راه های ارتقای عزت نفس در فرزندان، آگاهی به ویژگی های مثبت کودک و بیان و تاکید بر آن است. دومین روش، پذیرش بی قید و شرط فرزندان است. وقتی فرزند خود را آن طور که هست، بپذیرید و احساس ارزشمندی به او بدهید و بدون قید و شرط محبت کنید، عزت نفس او را تقویت کرده اید.

حس مسئولیت از دیگر مشخصه های کسی ا ست که عزت نفس بالایی دارد. پرورش روحیه مسئولیت پذیری از سوی والدین می تواند به این امر کمک کند. بنابراین به فرزندان خود مسئولیت هایی در حد توان آن ها بدهید و تشویق را فراموش نکنید.

همچنین می توانید کمک کردن به دیگران را به کودک آموزش دهید و برای او الگوی مناسبی باشید تا فرزندان هم با کمک کردن به دیگران، احساس با ارزش بودن کنند. برای اینکه الگوی خوبی برای به وجود آوردن عزت نفس بالادر فرزندان خود باشید، سعی کنید از تغییرات مثبت استقبال کنید.

انعطاف پذیر باشید و قدرت ابراز عواطف و هیجانات را در خود پرورش دهید. همچنین اگر در مواجهه با مشکلات زندگی صبور، شکیبا و منطقی باشید، فرزندان شما در آینده از عزت نفس بالایی برخوردار خواهند بود.