آرشیو سه‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۲۲۵۶۳
اخبار کشور
۹

انحصار قیمت گذاری «محصولات کشاورزی» از دست دولت خارج شد

طرح دو فوریتی اصلاح قیمت گذاری و خرید محصولات استراتژیک بخش کشاورزی با پیگیری نماینده کرمانشاه به تصویب مجلس رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، با پیشنهاد و پیگیری «محمد رشیدی» نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، طرح دو فوریتی «اصلاح قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی» به رای گذاشته شد و با اکثریت آرا کلیت این طرح به تصویب رسید.

به موجب این قانون، انحصار قیمت گذاری محصولات استراتژیک بخش کشاورزی که شامل (گندم، جو، چغندر قند و دانه های روغنی است) و پیش از این در اختیار «شورای اقتصاد» بود، شکسته شد.

کلیات این طرح توسط نمایندگان تصویب و جزییات آن به امروز (سه شنبه 25 شهریور) موکول شد.

محمد رشیدی، اظهار داشت: تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی همواره از دغدغه های کشاورزان بوده و قیمت گذاری همواره به صورت یکسویه از طرف دولت و بدون در نظر گرفتن نظرات نمایندگان مردم و کشاورزان تعیین و با تاخیر اعلام می شده است.

وی افزود: رفع این دغدغه در قالب طرح «ماده واحده اصلاحیه تبصره یک و دو قانون خرید تضمینی» تهیه و روز یک شنبه (23 شهریور ماه سال جاری) در صحن مجلس مطرح و با رای بالا، دو فوریت آن تصویب شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: قانون مصوب سال 68، اختیار قیمت گذاری را منحصرا در اختیار شورای اقتصاد گذاشته بود، با توجه به اینکه شورای اقتصاد جزیی از دولت است، لذا خواه ناخواه نحوه قیمت گذاری محصولات استراتژیک کشاورزی به سود دولت بود؛ بر این اساس ما با تغییر تبصره این قانون انحصار قیمت گذاری را از دست شورای اقتصاد و دولت خارج کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح دو فوریتی که کلیات آن با اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد، پیشنهاد شده که شورای قیمت گذاری شامل دو عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، یک کشاورز خبره و یک نماینده از نظام صنفی کشاورزان هم باشد تا قیمت گذاری به نفع تولیدکنندگان محصولات کشاورزی بشود.