آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۵
صفحه آخر (جهان)
۱۲

گزارش خبری تحلیلی کیهان

روز پرکار مقاومت حمله به رژیم صهیونیستی از 4 محور

سرویس خارجی: رژیم آپارتاید اسرائیل ساعات جهنمی را پشت سر می گذارد. این رژیم زیر آتش همزمان و سنگین 4 محور مقاومت «فلسطین»، «یمن»، «لبنان» و «عراق» قرار دارد و خسارات و تلفات قابل توجهی دیده است.

در گزارش پیش رو آنچه را که تک تک محورهای مقاومت در ساعات گذشته بر سر رژیم آپارتاید اسرائیل آورده اند به طور مجزا بررسی خواهیم کرد. دلیل این امر نیز بازمی گردد به «کم سابقه بودن» هم حملات و هم نتایج این حملات. ابتدا با بررسی موجز عملیات حماس- حماسی که رژیم آپارتاید سودای نابودی کامل آن را داشت!- آغاز خواهیم کرد. رسانه های فلسطینی دیروز گزارش کرده اند: «در پی عملیات موفقیت آمیز نیروهای فلسطینی در محله الزیتون غزه، حداقل 5 نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به درک واصل شدند.» همچنین «گردان های قسام» اعلام کرد: دهانه یک تونل را در اطراف پادگان «سعد صایل» در شرق رفح در جنوب نوار غزه پس از حضور گروهی از نیروهای یگان مهندسی ارتش رژیم صهیونیستی منفجر کرده که طی آن این نیروها به قتل رسیده و مجروح شدند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرده است که 12 نظامی اش در جریان درگیری های دیروز در غزه طی فقط یک حمله زخمی شده اند. برخی منابع خبری نیز می گویند یک تکاور از نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در نوار غزه توسط گردان های قسام زنده به اسارت گرفته شده است. خلاصه دیروز جوانان مسلح فلسطینی، انتقام گوشه ای از جنایات هولناک صهیونیست ها را در غزه از صهیونیست ها گرفتند.

ساعات پرکار یمنی ها

اما محور یمن... آنچه انصارالله یمن در پی «طوفان الاقصی» و طی ماه های گذشته در حمایت از ساکنان غزه کرده عملا معادلات را در تنگه باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن و حتی اقیانوس هند به نفع محور مقاومت تغییر داده است، و این همان دلیلی است که پوتین را واداشته، وارد مذاکره با یمنی ها شود! شاید سال گذشته کمتر کارشناسی پیش بینی می کرد که انصارالله توان ایجاد «موازنه تهدید»، «موازنه وحشت» و «موازنه قوا» را با رژیم آپارتاید اسرائیل و همزمان، با کشورهای غربی در این منطقه داشته باشد.

«یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح ارتش یمن، روز پنجشنبه در بیانیه مهمی به گوشه دیگری از اقدامات یمنی ها اشاره و اعلام کرد، نیروهای یمنی با استفاده از موشک های بالستیک و پهپادها، دو کشتی اسرائیلی را در خلیج عدن و یک کشتی دیگر را در اقیانوس هند هدف حمله قرار داده اند. او گفت: نیروی دریایی، موشکی و پهپادی عملیات مشترکی را علیه دو کشتی اسرائیلی «MSC Diego» و «MSC GINA» در خلیج عدن صورت دادند و نیروی موشکی نیز دو عملیات ویژه هم علیه کشتی «MSC VITTORIA» در اقیانوس هند و خلیج عدن صورت داد و هدف گیری دقیق و مستقیم بود. در این بیانیه بر تداوم جلوگیری از دریانوردی کشتی های اسرائیلی یا کشتی هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی در منطقه اعلامی عملیات هستند تا پایان تجاوز و لغو محاصره غزه تاکید کردند. یحیی سریع این را هم اضافه کرد که، کشتی را که در اقیانوس هند هدف قرار دادند، پیش از این نیز هدف قرار داده بودند!

همچنین رسانه های خارجی از حادثه ای امنیتی در آب های شرق عدن در یمن طی دیروز- جمعه- خبر دادند. به گزارش ایسنا، این رسانه ها به نقل از سازمان دریایی انگلیس گزارش دادند، حادثه ای امنیتی در 195 مایل دریایی شرق عدن در یمن دریافت کرده اند. براساس گزارش الجزیره، این سازمان دیروز اعلام کرد که در حال بررسی موضوع است. ساعاتی بعد اطلاعات دریانوردی انگلیس اعلام کرد که 5 فرد مسلح ناشناس با قایق به یک کشتی در خلیج عدن هجوم برده اند؛ برخی از رسانه ها نوشته اند که شواهد نشان می دهد که این افراد یمنی هستند.

کشتی های مرتبط با اسرائیل را می زنیم چه مقصد اسرائیل باشد چه نباشد

«سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»، رهبر انصارالله یمن نیز روز پنجشنبه در سخنانی ضمن اینکه اعلام کرد، دولت آمریکا چراغ سبز ورود رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح را داد، گفت: «در صورت حمله به رفح، هر کشتی از هر شرکتی که با عرضه یا انتقال کالا به رژیم صهیونیستی مرتبط باشد، هدف حملات نیروهای مسلح یمن قرار خواهد گرفت.» او تاکید کرد که این کشتی ها به مقصد فلسطین اشغالی یا هر مقصدی که به سمت آن حرکت می کنند، هدف واقع می شوند. از این پس به مرحله پنجم و ششم نیز فکر می کنیم و گزینه های بسیار مهم، حساس و تاثیرگذاری برای دشمنان در نظر داریم.»

او در بخش دیگری از سخنانش به عملیات های نیروهای مسلح یمن علیه کشتی های ائتلاف آمریکایی- انگلیسی و کشتی هایی که به سمت بندر ایلات حرکت می کنند، پرداخت و گفت که تاکنون 112 کشتی مورد هدف قرار گرفته است و این هفته نیز 10 موشک بالستیک، کروز و پهپاد به سمت اهداف دشمن شلیک شد. رهبر انصارالله یمن همچنین گفت که نیروهای مسلح یمن در ماه گذشته 25 عملیات انجام دادند و در آن از 71 موشک بالستیک، کروز و پهپاد استفاده کردند.

رهبر انصارالله یمن افزود: «کشورهای عربی برای پاسخ به این اقدام گزینه های سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی زیادی دارند. (خطاب به حکام کشورهای عربی) اگر جرات اقدام علیه اسرائیل را ندارید، اجازه دهید مردم پاسخ آنها را بدهند؛ هرچه مصیبت برای فلسطینی ها بیشتر شود، گیجی و غفلت حاکمان و مردم کشورهای عربی بیشتر می شود؛ صدور بیانیه شما هیچ خطری را دفع نمی کند. پذیرش شکست و انفعال شما هیچ کمکی در مقابل دشمن نمی کند؛ نفرت انگیزی صهیونیست ها نسبت به اعراب و مسلمانان از مرحله تربیت کودکان آنها شروع می شود و تا حد یک عقده وضعیت روانی آنها را تحت شعاع قرار می دهد.»

راهپیمایی میلیونی در صعده

خبر دیگر از یمن آنکه دیروز میلیون ها نفر در استان صعده در حمایت از مردم فلسطین با شعار «تنش در برابر تنش... با غزه تا پیروزی» راهپیمایی کردند. راهپیمایی بزرگ مرکزی علاوه بر 22 راهپیمایی در شهرستان ها و مناطق مختلف استان صعده در میدان مولد النبی شهر صعده برگزار شد. راهپیمایی ها در استان صعده در میدان های شهید فرمانده، آل سالم، شعاره، بنی صیاح، الحجله، برازح، عرو و بنی بحر، العین و القهره در الظاهر، مناطق مرزی و شهر جاوی و بوصان در مجز، الجرشه در غمر، قطابر، کتاف و ذویب، برگزار شدند. همچنین راهپیمایی هایی بعد از نماز جمعه در میادین الخمیس منبه، شدا، البته در ظاهر، عضله در الحشوه و آل ثابت برگزار می شود. راهپیمایی کنندگان با برافراشتن پرچم یمن و فلسطین و بنرهایی با شعار آزادی علیه سیاست استکباری آمریکا در منطقه و جهان، خواستار تحریم محصولات آمریکایی و اسرائیلی شدند.

شهرک نشینان به دنبال جدایی از اسرائیل!

اما خبر دیگر از شمال اراضی اشغالی و جنوب لبنان است. سایت عبری زبانی گزارش کرد، مسئولان منطقه شمال فلسطین اشغالی به دلیل ناکامی تل آویو در تامین امنیت شان، در سالروز تاسیس این رژیم جعلی به دنبال تشکیل «دولت الجلیل» و جدایی از رژیم اسرائیل هستند. مقام های شمال فلسطین اشغالی اعلام کردند که در سالروز «استقلال» (روز نکبت تاسیس رژیم صهیونیستی) جدایی از این رژیم را اعلام می کنند. به نوشته وب سایت اسرائیلی «والا»، اقدام روسای شهرک های صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی به دنبال نادیده گرفتن اوضاع امنیتی در این منطقه از سوی کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، صورت می گیرد. این منبع افزود: «این گام همراه با اقدامات بیشتری خواهد بود که مقام ها برای آن برنامه ریزی می کنند.»

حملات دنباله دار حزب الله

در ادامه حملات مقاومت لبنان به اراضی اشغالی رسانه های رژیم صهیونیستی روز جمعه نوشتند: 2 موشک ضد زره از لبنان به سمت الجلیل علیا در شمال اراضی اشغالی شلیک شد. کانال 12 عبری زبان گزارش داد: این موشک ها در منطقه «معیان باروخ» در الجلیل علیا سقوط کرده و منجر به آتش سوزی شده است. همچنین به گزارش مهر از المنار، مرکز نظامی السماقه رژیم صهیونیستی در بلندی های کفرشوبا اشغالی، از جنوب لبنان هدف حمله موشکی حزب الله قرار گرفت. حزب الله لبنان نیز اعلام کرد: یک خودروی زرهی نظامیان رژیم صهیونیستی را در پایگاه نظامی المالکیه در شمال فلسطین اشغالی با سلاح مناسب هدف قرار داده است. در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان تاکید شده است که در این عملیات، این خودرو به آتش کشیده شد و سرنشینان آن نیز کشته و زخمی شدند. جنبش مقاومت حزب الله همچنین اعلام کرد که با تسلیحات مناسب، تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی در پایگاه «مسکاف عام» در شمال فلسطین اشغالی را منهدم کرده است.

حملات سنگین مقاومت عراق

مقاومت اسلامی عراق روز پنجشنبه اعلام کرد: پایگاه هوائی «نواتیم» متعلق به نظامیان اسرائیلی را در منطقه اشغالی بئر السبع هدف حمله قرار داده است. در عملیات دیگر نیز دو پهپاد مقاومت عراق با دقت بالایی یک هدف حیاتی را در ایلات (ام الرشراش) مورد حمله قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق در سومین حمله خود به اراضی اشغالی، بندر نفتی «عسقلان» را هدف حمله موشکی خود قرار داده است. مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد: در چهارمین حمله خود در روز پنجشنبه، پایگاه صهیونیستی «الیفالط» در اراضی اشغالی را هدف حمله پهپادی قرار داده است. همچنین مقاومت اسلامی عراق در بیانیه هایی پس از اعلام هدف قرار دادن پایگاه هوائی «عوبدا»، در بامداد روز جمعه نیز به عملیات خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه داد.

جواب اسرائیل را با شلیک موشک و پهپاد می دهیم!

همچنین مقاومت اسلامی النجباء در واکنش به حمله هوائی رژیم صهیونیستی به مقر فرهنگی رسانه ای این جنبش در دمشق اعلام کرد: «جواب اسرائیل را با شلیک موشک و پهپاد به عمق سرزمین های اشغالی خواهیم داد.» گفتنی است، یک ساختمان فرهنگی و رسانه ای وابسته به جنبش مقاومت اسلامی النجباء در دمشق پایتخت سوریه توسط رژیم غاصب صهیونیستی هدف حمله ای قرار گرفت. مقاومت اسلامی النجباء در بیانیه خود اعلام کرد: این رژیم به ظلم، توحش و استکبار خود ادامه داده و ساختمانی فرهنگی رسانه ای را که در راستای افشای رسوایی ها و جنایات ضدبشری آنها فعالیت داشت، هدف قرار داد.