آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۶۲
صفحه آخر
۲۰

جامعه ما به گسترش عدالت و حمایت از مستضعفین جهان چه نگاهی دارد؟

ایران، تمام قد پای عدالت

ما چقدر به لزوم اجرای عدالت در یک جامعه اعتقاد داریم و چقدر این موضوع را برای دیگران لازم می دانیم؟ گسترش عدالت در جهان و حمایت از جامعه مستضعف همیشه موضوع پرمناقشه ای در جوامع بوده و ایران هم در این زمینه از این مناقشات مستثنا نبوده است.

در کنار این موضوع، باید به تعارف و قرائت های متفاوت از مفهوم عدالت اشاره کنیم؛ به این معنا که با وجود آن که برخی این مفهوم را هم معنا با برابری می دانند ولی بسیاری بر این باورند که لزوما عدالت همان معنای برابری را ندارد اما جامعه ایرانی نسبت به این مفهوم چه نگاهی دارد؟ مهم تر از رسیدن به پاسخ این پرسش این نکته مهم است که اساسا جامعه ایرانی چقدر از جاری شدن عدالت برای مستضعفین حمایت می کند. اینها شاخص هایی است که می توان با دریافت صحیح از آن حتی به نظام های استدلالی ثابتی رسید که ما را به رفتار جامعه ایرانی آشنا می کند.

موضوعی که می تواند با پژوهش بر داده های آماری استخراج شده از این سنجه ها به درخواست های بحق این جامعه پاسخ بدهد. گرچه رفتارهای جامعه ایرانی در رابطه با حمایت از مستضعفین به پاسخ به پرسش نامه های پژوهشی محدود نمانده و هر جا حرف از ظلم به فرودستان یا ستم به مستضعفانی رخ داده تمام قد پای آن ایستاده اند و به دفاع از مظلومان پرداخته اند؛ رویه ای که مصداق های فراوانش در یک سال گذشته در رابطه با مردم مظلوم فلسطین آشکار است.

آرمان گسترش عدالت جهانی در سال های اخیر یکی از آرمان های مشترک در جامعه ایران بوده است. نتایج آخرین پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان در سال 1402 هم نشان می دهد که میزان موافقت با این گزاره افزایش داشته است. براساس آخرین نتایج منتشر شده، 77.8درصد از پاسخگویان با گسترش عدالت و حمایت از مستضعفین جهان موافق یا کاملا موافق بوده اند.

همچنین تفاوت دیدگاه گروه های سنی مختلف نیز درخصوص این گزاره زیاد نبوده است. با توجه به این نتایج، میزان درآمد افراد عامل موثرتری در تفاوت دیدگاه نسبت به این گزاره است. میزان موافقت با این گزاره در افراد با درآمد بالاتر، به شکل معناداری کمتر است.