آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۶۲
صفحه آخر
۲۰
نکته روز

«تنهایی» می تازد

تغییرات جمعیتی در ایران به گونه های معناداری تهدیدآمیز است. اگر تا امروز بیشتر بر موضوع فرزندآوری و بسته شدن پنجره جمعیتی ایران حرف زده شده اما باید به موضوع تجرد جوانان هم اشاره داشت که سال به سال شاهد شیب افزایشی است.

البته باز هم در میان این آمار منفی پای دهه شصتی ها در میان است. باید توجه داشت که تغییرات هرم جمعیتی در چهاردهه گذشته می تواند یکی از معلول های این اتفاق باشد.

افزایش تجرد زنان

شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس: تابه حال آمار تجرد قطعی برای مردان 2 درصد و برای زنان 8/1درصد بوده اما در بازه های اخیر تجرد قطعی زنان در حال افزایش بوده است.

در جست وجوی کار

مطابق آمارهای سال 1395، تخمین زده می شود که حدود 40 درصد گروه های سنی 20 تا 30 سال جمعیت دختران، شاغل و درصدی نیز بیکار و در جست وجوی کار هستند.

نیم میلیون تنها

از میان جمعیت پنج میلیون و 770 هزار نفری دختران بالای 15 سال مجرد، سه میلیون و 200 هزار نفر از آنها 15 تا 30 سال، 640 هزار نفر از آنها 30 تا 34 سال و 530 هزار نفر 35 تا 39 سال دارند.

دهه شصتی ها ازدواج نمی کنند

تعداد مردان مجرد دهه 60 یک میلیون و 200 هزار نفر و تعداد زنان مجرد دهه 60 حدود 550 هزار نفر است. البته اکثر مردان دهه 60 تا مرز 50 سالگی ازدواج می کنند، چرا که آنها الزاما با خانم های دهه شصتی ازدواج نمی کنند.

رشد تحصیلات عالی دختران

برآوردها در مقایسه با آمارهای قبلی، نشان دهنده رشد تحصیلی دختران نسبت به گذشته و حتی نسبت به جامعه پسران است.