آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
اقتصادی
۴

کارشناس اقتصادی: ضعف نظارت علت پرداخت تسهیلات کلان به شرکت های بانک ها است

به گفته یک کارشناس اقتصادی، اختیار اندک بانک مرکزی عامل اصلی پدید آمدن انحرافاتی نظیر پرداخت تسهیلات کلان به شرکت های زیرمجموعه بانک ها است.

«کامران ندری»، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با فارس، درخصوص پرداخت تسهیلات کلان بانک ها به شرکت های زیرمجموعه خود بیان کرد: بانک ها برای پرداخت تسهیلات کلان، ملزم به رعایت دستورالعمل ها و بخشنامه ها هستند، از سوی دیگر اطلاعات مربوط به افراد حقیقی یا حقوقی دریافت کننده تسهیلات، نیز باید افشا و در اختیار بانک مرکزی قرار داده شود.

وی ادامه داد: در این راستا نهاد ناظر بر خدمات مالی و بانکی موظف است هرگونه انحراف در این زمینه را بدون کم و کاستی بررسی کند.

ندری افزود: اما در حال حاضر شاهد پرداخت تسهیلات کلان از سوی بانک ها به شرکت های زیرمجموعه خود هستیم که این مسئله نشان دهنده کاهش نظارت بانک مرکزی در این حوزه یا اختیار اندک لازم این مقام ناظر برای انجام درست وظایف قانونی خود است. زیرا نبود نظارت بزرگ ترین نهاد پولی و بانکی کشور، منجر به وقوع چنین اتفاقاتی می شود.

این کارشناس اقتصادی درخصوص پرداخت تسهیلات کلان بانک ها به یکدیگر و به صورت ضربدری گفت: ابتدا باید بررسی شود که پرداخت تسهیلات ضربدری بانک ها در مقررات بانکی کشور آورده شده و ممنوعیتی برای آن وجود دارد یا خیر.

وی ادامه داد: همچنین نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا، بانک ها به دنبال راهکارهایی برای دور زدن قوانین و مقررات هستند؛ اما از سوی دیگر مقام ناظر نیز باید ضمن کشف شیوه ها و روش های فرار از قوانین، مقررات خود را متناسب با روش های جدید به روز کند تا از بروز مسائلی که به نفع بانک ها و به ضرر جامعه است، جلوگیری شود.

ندری با اظهار بی اطلاعی از اصلاح قوانین و مقررات بانکی گفت: شکل گیری مسائلی از قبیل پرداخت تسهیلات کلان بانکی به شرکت های زیرمجموعه خود به ضعف نظارتی مربوط می شود و باید اقداماتی در راستای اصلاح و به روزرسانی قوانین و هدایت نقدینگی به بخش های مولد اقتصادی، مدنظر تصمیم گیرندگان قرار گیرد.

به گزارش مهر، به طور نمونه بانک پاسارگاد یکی از بانک هایی است که طبق آخرین صورت مالی این بانک که در پایان آذرماه سال جاری منتشر شده بیشترین تسهیلات خود را به سهامداران، اشخاص مرتبط و شرکت های زیرمجموعه خود پرداخت کرده است.

تسهیلات این بانک به دو نوع ارزی و ریالی پرداخت شده و جالب اینجاست که بیشتر تسهیلات این بانک به صورت ارزی است و به دست مردم عادی نمی رسد.

کل تسهیلات این بانک به عدد 567 هزار و 844 میلیارد تومان رسیده که نکته جالب اینجاست که 25 درصد بیشتر از سپرده ها و به معنای خلق پول بانک است.

بررسی صورت های مالی بانک پاسارگاد نشان می دهد از مجموع 386 هزار و 357 میلیارد تومان مانده تسهیلات اعطائی این بانک، معادل 80 درصد از این تسهیلات به ارزش 309 هزار و 317 میلیارد تومان صرف پرداخت تسهیلات به شرکت های زیرمجموعه بانک، سهامداران و اشخاص مرتبط شده است.

به عبارت دیگر 80 درصد از کل خلق پول انجام شده توسط این بانک در حوزه تسهیلات کلان، به شرکت های زیرمجموعه، سهامداران و اشخاص مرتبط داده شده است.

سرمایه پایه بانک پاسارگاد 27 هزار و 296 میلیارد تومان است که با این حساب، این بانک می تواند حداکثر به یک ذی نفع واحد، پنج هزار و 429 میلیارد تومان پرداخت کند.

این بانک اما فقط به گروه مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) که متعلق به شرکت پارس آریان و سایر شرکت های زیرمجموعه بانک پاسارگاد است، رقمی بالغ بر 129 هزار و 560 میلیارد تومان پرداخت کرده است!

این رقم به معنای آن است که بانک پاسارگاد فقط به این گروه حدود 24 برابر حد مجاز تسهیلات پرداخت کرده است.