آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
اقتصادی
۴

وزیر نفت خبر داد: اجرای 150 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام و جدید در صنعت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت مردمی سیزدهم هیچ گاه منتظر شرکت های خارجی و مذاکرات نبودیم و همواره نگاه ما در زمینه تامین کالا رو به داخل بوده است، گفت: وزارت نفت هم اکنون حدود 150 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام و جدید در دست اجرا دارد.

به گزارش شانا، جواد اوجی روزگذشته در حاشیه مراسم امضای 11 قرارداد و موافقت نامه در روز پایانی بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه گفت: این رویداد سبب شد شرکت های دولتی در صنعت نفت و سازندگان و تولیدکنندگان داخلی نیازهای یکدیگر را به درستی شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه هزار و 700 شرکت داخلی حضور داشتند، افزود: به دلیل کمبود فضا، شرکت های داخلی کمی در این نمایشگاه حاضر شدند، این در حالی است که تعداد آن ها می توانست از دو هزار و 500 شرکت نیز فراتر رود.

وزیر نفت پیام بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی نفت ایران را اتکا به داخل دانست و بیان کرد: از ابتدای آغاز دولت مردمی سیزدهم هیچ گاه منتظر شرکت های بین المللی و مذاکرات نبودیم و همواره نگاه ما در زمینه تامین کالا رو به داخل بوده است.

اوجی با تاکید بر اینکه درهای وزارت نفت را به روی شرکت های دانش بنیان داخلی باز کرده ایم، گفت: امسال وزارت نفت برای سومین بار توانست مقام اول را در تولید بار نخست کالاها در کشور به دست آورد.

وی ادامه داد: وزارت نفت هم اکنون حدود 150 میلیارد دلار پروژه نیمه تمام و جدید در دست اجرا دارد و تلاش کردیم با هماهنگی دولت، جذابیت قراردادهای کنونی صنعت نفت را برای سرمایه گذاران افزایش دهیم. امروز هیچ پروژه بلاتکلیفی در صنعت نفت وجود ندارد.

وزیر نفت از مراحل نهائی ساخت هزار کیلومتر خط لوله انتقال فرآورده نفتی در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون روزانه 16 تا 20 هزار کامیون تانکردار، سوخت را در کشور جابه جا می کنند که این موضوع هزینه زیادی برای کشور به همراه دارد.

وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دیروز در حاشیه آخرین روز از بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، 15 قرارداد و موافقت نامه شامل 11 قرارداد تولید بار اول به ارزش 580 میلیون دلار و چهار موافقت نامه بومی سازی تجهیزات موردنیاز صنعت نفت با سرمایه گذاری بیش از 520 میلیون دلار با شرکت های ایرانی امضا کردند.

قرارداد حفاری 24 حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران در قالب سه قرارداد با شرکت های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم دیروز امضا شد.

خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: امروز فاز دوم میدان مشترک یادآوران به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد که گام نخست این میدان ها با بیش از 110 هزار بشکه در حال تولید بوده و قرار است 100 هزار بشکه دیگر به آن اضافه شود. قرارداد ئی پی سی (EPC) نیز با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شد و اکنون نیز این قرارگاه، دکلی در میدان ها مستقر کرده است و به زودی عملیات حفاری آغاز می شود.

وی افزود: میدان های آزادگان شمالی و جنوبی، همچنین میدان های یادآوران جزو بزرگ ترین میدان های مشترک نفتی در خوزستان هستند و این قراردادها جزو افتخاراتی هستند که امروز شاهد آن هستیم و تلاش می کنیم سرعت توافق قراردادها را به حداقل برسانیم و با توجه به اینکه قراردادهای ئی پی سی زمان بر هستند، کارهای موازی را آغاز کردیم و ایستگاه هایی را که ضرورت نداشت حذف و قراردادهای جدید تعریف کردیم.

گفتنی است میدان نفتی یادآوران یکی از بزرگ ترین میدان های مشترک نفتی ایران با کشورهای همسایه است و در 70 کیلومتری جنوب غرب اهواز و شمال خرمشهر، در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه قرار دارد و میزان نفت درجای میدان نفتی یادآوران در حدود 32 میلیارد بشکه برآورد می شود.

همچنین توسعه فاز نخست این میدان در سال 2012 از سوی شرکت سینوپک انجام شده و ازجمله اهداف فاز نخست میدان یادآوران حفاری 49 چاه تولیدی در مخازن سروک و فهلیان است و تولید کنونی این میدان بیش از 100 هزار بشکه در روز است.