آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۷
بازار دیجیتال
۱۷

خبر

محصول جدید اوپن ای آی بلای جان گوگل می شود

مهر: به گفته منابع آگاه، اوپن ای آی تصمیم دارد یک محصول جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را دوشنبه هفته جاری معرفی کند.

به گزارش رویترز، البته ممکن است تاریخ این معرفی تغییر کند. بلومبرگ و نشریه اینفورمیشن قبلا اعلام کرده بودند این شرکت تحت پشتیبانی مایکروسافت مشغول توسعه یک ابزار جست وجو با قابلیت رقابت با گوگل و Perplexity است که یک استارت آپ فعال در زمینه جست وجو با هوش مصنوعی به حساب می آید. اوپن ای آی پس از انتشار این خبر در پستی در ایکس اعلام کرد که روز دوشنبه رویدادی را به طور زنده پخش می کند تا برخی از به روزرسانی های چت جی پی تی و جی پی تی-4 را به نمایش بگذارد. سم آلتمن، مدیر ارشد اجرایی این شرکت نیز در ایکس نوشت: «نه جی پی تی -5 و نه یک موتور جست وجو، ما به شدت مشغول تلاش برای توسعه محصول جدیدی بودیم که تصور می کنیم مردم آن را دوست خواهند داشت.» پس از انتشار پست سم آلتمن، ارزش سهام آلفابت حدود 2 درصد کاهش یافت. معرفی محصول جدید اوپن ای آی قبل از مراسم سالانه I/O گوگل انجام می شود. پیش بینی می شود گوگل در این مراسم از انبوهی از محصولات مرتبط با هوش مصنوعی رونمایی کند. محصول جست وجوی اوپن ای آی در حقیقت امتداد چت جی پی تی است و این فناوری را برای دریافت مستقیم اطلاعات از وب توانمند می کند.

مایکروسافت 242 میلیون دلار جریمه شد

مهر: هیات منصفه دادگاهی در آمریکا اعلام کرد مایکروسافت باید به دلیل عدم رعایت حق امتیاز اختراع 242 میلیون دلار غرامت به شرکت شاکی پرداخت کند. به گزارش رویترز، هیات منصفه دادگاهی در آمریکا اعلام کرد مایکروسافت باید 242 میلیون دلار غرامت به شرکت IPA Technologies بپردازد، زیرا کورتانا (نرم افزار دستیار مجازی مایکروسافت) حق امتیاز اختراع این شرکت را نقض کرده است. هیات منصفه پس از محاکمه ای که یک هفته طول کشید، توافق کردند فناوری شناسایی صوت مایکروسافت، حق امتیاز اختراع IPA Technologies در حوزه نرم افزار ارتباطات رایانشی را نقض می کند. IPA Technologies یکی از زیرمجموعه های شرکت Wi-LAN است که به طور مشترک به شرکت کانادایی کوارترهیل و همچنین دو شرکت سرمایه گذاری نیز تعلق دارد.

هوش مصنوعی گوگل داروساز می شود

مهر: دیپ مایند، زیرمجموعه گوگل، از سومین نسخه مهم مدل هوش مصنوعی خود به نام آلفا فولد (AlphaFold) رونمایی کرد که برای کمک به محققان در طراحی داروها و هدف گرفتن دقیق تر بیماری ها ابداع شده است. به گزارش رویترز، محققان دیپ مایند و شرکت ایزومورفیک لبز (شرکت خواهر آن) با آلفا فولد رفتار تمام مولکول های حیات از جمله دی ان ای انسان را بررسی کرده اند. دیپ مایند مدعی شده است که این سیستم هوش مصنوعی در مدت زمان و پول مورد نیاز برای توسعه درمان های مهم صرفه جویی می کند.