آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
جامعه
۱۰

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت: کاهش 200 هزار مورد غربالگری باعث افزایش ناهنجاری جنین نشده است

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت گفت: پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، 200 هزار مورد از غربالگری های ناهنجاری های جنینی کاهش یافته است اما هیچ گونه افزایش ناهنجاری جنین نداشته ایم. به گزارش کیهان، روز گذشته نشست خبری هفته ملی جمعیت با حضور معاونین وزارت بهداشت در ستاد این وزارتخانه برگزار شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در این جلسه اظهار داشت: 43 ماده از 73 ماده قانون جوانی جمعیت به وزارت بهداشت باز می گردد. بیش از 96 درصد از تکالیف وزارت بهداشت در قانون جوانی جمعیت را اجرائی کردیم. در مسئله جوانی جمعیت مهم ترین کاری که باید انجام داد کار فرهنگی و سپس کار اقتصادی است. برای رسیدن به اهداف حوزه جمعیت باید 5 تا 10 سال برنامه مستمر داشته باشیم، با این حال حرکت جوانی جمعیت در کشورمان هم اکنون امیدوار کننده است.

افزایش میزان موالید مادران 20 تا 24 سال

حسین فرشیدی با بیان اینکه با ابلاغ قانون جوانی جمعیت، دولت توانست شیب تند کاهش جمعیت را کاهش دهد، افزود: میزان موالید مادران 20 تا 24 سال در سال 1402 نسبت به سال های قبل افزایش یافته است. همچنین میزان موالید مادران 25 تا 29 سال نیز افزایش یافته و شعار دو فرزند کافی است به فرزند بیشتر زندگی بهتر، در حال تغییر است. علاوه بر این شاهد افزایش چشمگیر زایمان سوم از سال 1401 و 1402 بودیم. در مورد زایمان چهارم و پنجم هم به همین ترتیب شاهد افزایش جمعیت بودیم.

فرشیدی در پاسخ به سوال کیهان درباره وضعیت جایگاه ایران در میزان زاد و ولد گفت: در دنیا وضعیت متوسطی داریم. کشورهایی مثل ژاپن، کره، آلمان و ایتالیا وضعیت زاد و ولد بسیار پایین آمده است و کشورهایی مثل ژاپن و کره به روش های جدید برای افزایش فرزندآوری روی آورده اند. در منطقه نیز نرخ موالید کشور عراق 2.5 است، ترکیه تقریبا نزدیک ما یعنی حدود 1.6 است، با این حال، فعلا در منطقه ما بدترین وضعیت را از نظر رشد زاد و ولد داریم.

دولت سیزدهم 87 مرکز درمان ناباروری سطح 2 را فعال کرد

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: با تغییر ریل و رویکرد وزارت بهداشت، دولت سیزدهم 87 مرکز درمان ناباروری سطح 2 را فعال کرده است. در تمام دانشگاه های علوم پزشکی حداقل یک مرکز درمان ناباروری داریم. ضمنا تعداد مراجعات به این مراکز به 27 هزار و 499 مراجعه رسیده است. علاوه بر این 126 مرکز ناباروری سطح 3 داریم و فرق سطح 2 و 3 این است که در سطح 3 خدمات آی وی اف انجام می شود.

90 درصد هزینه های ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت

سعید کریمی، افزود: مرکز درمان ناباروری سطح3 در کشور دولتی است و 90 درصد هزینه های سرپایی و بستری ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته است. همچنین 33 خدمت جراحی لازم برای درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. در مراکز سطح3 نیز یک میلیون و 100 هزار مراجعه انجام شده است که 112 هزار 683 خدمت آن آی وی اف بوده و بیش از 36 هزار مورد مثبت و موفقیت آمیز بوده است.

انجام 36 هزار خدمات زایمانی رایگان

کریمی ادامه داد: در زمینه رایگان کردن خدمات زایمانی 36 هزار زایمان صددرصد رایگان انجام شده است. همچنین دو هزار دوره توانمندسازی خدمات بارداری برای ماما های شاغل انجام شده و برای 120 هزار نفر از ماماها کارگاه آموزش اورژانس مامایی انجام شده است.

فعالیت 32 هزار بهورز شهری و روستایی در سراسر کشور

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سال گذشته وزارت بهداشت به عنوان دستگاه برتر در حوزه جوان سازی جمعیت در کشور انتخاب شد، افزود: ما 32 هزار بهورز شهری و روستایی و 22 هزار مراقب سلامت شهری داریم که درخصوص ازدواج، خدمات فرزندآوری، باروری سالم و مشاوره زایمان طبیعی فعالیت می کنند و 13 هزار و 809 ماما و دو هزار و 856 متخصص زنان نیز در بخش دولتی داریم. 10 هزار و 200 ماما نیز در بخش درمان مشغول هستند و در بخش غیردولتی 6 هزار و 886 نفر متخصص زنان داریم.

کاهش 200 هزار موردی غربالگری جنین پس از اجرای قانون جوانی جمعیت

صابر جباری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افزایشی در ثبت ناهنجاری های جنینی پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، محدود و استانداردسازی غربالگری جنین رخ داده است، گفت: پس از اجرای قانون جوانی جمعیت، 200 هزار مورد از غربالگری های ناهنجاری های جنینی کاهش یافته است اما هیچ گونه افزایش ناهنجاری جنین نداشته ایم. ما در بیماری های منطبق بر غربالگری ژنتیکی افزایش نداشته ایم.

کاهش ازدواج و طلاق در کشور

جباری ادامه داد: سال 1402 در مقایسه با 1401 حدود 8.7 درصد کاهش ثبت ازدواج داشتیم و ازدواج ها به عدد 481 هزار و 26 مورد رسید. طلاق در سال 1402 نسبت به 1401 کاهش داشته و از 207 هزار و 840 طلاق به 201 هزار و 486 مورد رسیده است که کاهش 3 درصدی را نشان می دهد. یکی از دلایل آن این است که جمعیت جوان ما در سن ازدواج سال به سال کاهش یافته است.