آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

افغانستان: شمار جان باختگان سیل از 330 تن گذشت

منابع خبری می گویند جاری شدن ناگهانی سیل در مناطق شمالی افغانستان جان بیش از 330 نفر را گرفته است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری شینهوا به نقل از سازمان بین المللی مهاجرت که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می کند، خبر داد، بارش های سیل آسا به تنهائی در ولایت «بغلان» افغانستان بیش از 300 کشته برجای گذاشت و به هزاران منزل مسکونی در این منطقه خسارات جدی وارد کرد. مسئول بخش واکنش اضطراری سازمان بین المللی مهاجرت با اشاره به آمار اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان گفت که تنها در ولسوالی «بغلان جدید» دست کم هزار و 500 خانه تخریب شده یا آسیب دیده و بیش از 100 نفر از ساکنان جان خود را از دست داده اند. مقامات طالبان پیش تر شمار جان باختگان سیلاب در این بخش از افغانستان را تا شامگاه جمعه 62 نفر اعلام کرده بودند. سخنگوی طالبان روز شنبه با انتشار بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس، بدون تفکیک شمار جان باختگان و مجروحان اعلام کرد که صدها نفر از شهروندان افغانستان بر اثر جاری شدن سیل در چند ولایت کشته و مجروح شده اند؛ هرچند وی پیش تر در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه شمار جان باختگان را ده ها نفر اعلام کرده بود. وی در این پیام همچنین از شهروندان افغانستان خواسته است که آنچه در توان دارند به هموطنان آسیب دیده خود در این بلای طبیعی کمک کنند. بنابر گزارش یورونیوز، به گفته مسئولان حکومت طالبان، سیل ناگهانی چندین ولایت افغانستان از جمله بغلان، بدخشان، غور و هرات را در نوردیده است. مقامات محلی در ولایت شمالی تخار نیز دیروز از مرگ دست کم 20 نفر در پی جاری شدن سیلاب در این منطقه خبر دادند.

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد نیروهای امدادرسانی به مناطق آسیب دیده اعزام شده اند و برای نجات مجروحان و افراد گرفتار در سیل تلاش می کنند.

افغانستان که امسال زمستان نسبتا خشکی را پشت سر گذاشت به شدت در برابر تغییرات آب و هوائی آسیب پذیر است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، زمستان خشک و کم بارش سبب شده است تا جذب بارندگی توسط خاک در اغلب مناطق این کشور به دشواری صورت گیرد. این کشور همچنین به گفته کارشناسان، از پایین ترین سطح دانش، آمادگی و امکانات برای مقابله با تبعات ناشی از گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی برخوردار است.

آرژانتین: برخورد 2 قطار با ده ها زخمی

دست کم 90 نفر زمانی که یک قطار مسافربری با یک قطار خالی در بوئنوس آیرس برخورد کرد، زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، مقامات آرژانتینی اعلام کردند قطار از بوئنوس آیرس عازم حومه شمالی این شهر بود که حدود ساعت 10:30 صبح به وقت محلی روی پلی در محله پالرمو از ریل خارج شد.

دست کم 90 نفر روز جمعه زمانی که یک قطار مسافربری با یک قطار خالی در بوئنوس آیرس برخورد کرد، زخمی شدند که 30 تن از آنها بستری شدند. مقامات با اعلام این که هنوز مشخص نیست چرا قطار خالی روی ریل بوده است، گفتند در این خصوص تحقیق می کنند. شرکت قطار ترنس آرجنتینوس در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد خط سن مارتین لاین به علت این حادثه مختل شده است. «آلبرتو کرسنتی» مدیر سامانه مراقبت پزشکی اضطراری آرژانتین، اعلام کرد این حادثه تلفاتی نداشته است. آرژانتین شاهد چندین حادثه قطار بوده که یکی از شدیدترین آنها 22 فوریه 2012 روی داد که به مرگ 51 نفر منجر شد.