بررسی ارتباط تغییرات هموگلوبین خون در طی بارداری با برخی مشخصات فردی مادر

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم خونی یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه ای در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که وجود آن در دوران بارداری باعث افزایش عوارض مرگ و میر مادری و نوزادی می شود. عوامل متعددی از جمله شاخص توده بدنی، سن مادر و سطح تحصیلات از عوامل مستعد کننده این بیماری در دوران بارداری می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تغییرات هموگلوبین خون با برخی مشخصات فردی مادر انجام شد.
روش کار
این مطالعه آینده نگر در طی سال های 89-1387 بر روی 560 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی استان گیلان انجام شد. غلظت هموگلوبین در سه ماهه اول و سوم بارداری اندازه گیری شد. در نهایت ارتباط بین مشخصات فردی مادر با تغییرات هموگلوبین در دوران بارداری بررسی و با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی دانشجویی و آناوا مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 05/0 > p به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سن مادر و تعداد بارداری به ترتیب 19/6 ± 79/27 سال و 03/1± 87/1 بار بود. همچنین میانگین هموگلوبین در سه ماهه اول و سوم بارداری به ترتیب 14/1± 06/12 و 98/0± 61/11 گرم در دسی لیتر به دست آمد. بین غلظت هموگلوبین سه ماهه اول با متغیرهای سن مادر (016/0=p)، سن ختم بارداری (000/0=p) و فاصله بین بارداری ها (008/0=p)، اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد. اما بین غلظت هموگلوبین سه ماهه سوم با متغیرهای شاخص توده بدنی (354/0=p)، افزایش وزن دوران بارداری (0/113=p) و سن مادر (183/0=p)، اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
تغییرات سن مادر، سن ختم بارداری و فاصله بین بارداری ها با غلظت هموگلوبین سه ماهه اول بارداری ارتباط دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!