بررسی نقش قانون اساسی فدرال عراق بر افزایش مطالبات قومی ایران(با تاکید بر کردستان)

چکیده:
تحولات چند سال اخیر عراق تاثیرات چشمگیری بر اوضاع سیاسی- اجتماعی همسایگان این کشور داشته است. تصویب قانون اساسی فدرال عراق و مزایای بی سابقه ای که در آن به گروه های قومی- مذهبی به خصوص کردها داده شد، باعث معطوف شدن همه نگاه ها به این کشور شد.
هدف از پژوهش فوق شناخت میزان، علل و متغیرهای دخیل در تاثیر پذیری اقوام ایرانی بویژه کردها از تصویب قانون اساسی فدرال عراق و پیامدهای آن است. در این راستا فرض مولفان این است که این قانون باعث افزایش مطالبات قومی در ایران شده است و تلاش مولفان این است که ضمن ارائه شواهدی به تبیین این موضوع بپردازند، که این شواهد از میان داده هایی چون اظهارات نخبگان قومی، راهپیمایی ها، گردهمایی ها وتجمعات، رسانه ها و مصاحبه با عامه مردم جمع آوری شده است.
در این پژوهش مولفان درصددند با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی روشن کنند که آیا این قانون تاثیری در مطالبات قومی ایران بویژه در کردستان دارد؟
نتیجه بررسی نشان می دهد به دلیل نزدیکی جغرافیایی و تشابهات فرهنگی- مذهبی ایران و عراق قومیت های ایران نیز با تحت تاثیر قرارگرفتن از این جریان تحرکاتی را در جهت رسیدن به حقوق و مزایای بیشتری انجام دادند که در این میان کردها نسبت به سایر اقوام فعال تر بودند که این به خاطر خصوصیات ویژه این قوم، تشابهات و همسانی فرهنگی و پیوستگی سرزمینی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1013458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!