بررسی تاثیر رایحه درمانی اسانس پرتقال بر میزان اضطراب بیماران تحت درمان با همودیالیز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تمامی بیماران همودیالیزی، طی مراحل مختلف همودیالیز، درجه ای از اضطراب را تجربه می کنند. اضطراب می تواند باعث افزایش ناتوانی و مرگ و میر گردد. در این مطالعه اثربخشی استنشاق اسانس پرتقال در کاهش میزان اضطراب بیماران همودیالیز مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 62 بیمار همودیالیزی به طور تصادفی و یک سوکور در دو گروه (اسانس پرتقال31 نفر و مراقبت معمول31 نفر) قرار گرفتند. در گروه اسانس پرتقال، پس از اخذ رضایت نامه کتبی، استنشاق اسانس توسط دستمال کاغذی آغشته به یک قطره اسانس به مدت 20-15 دقیقه انجام شد. این روش سه بار در هفته به مدت 4 هفته به کار برده شد. درگروه مراقبت معمول، مراقبت های رایج در بخش همودیالیز بیمارستان انجام گرفت. در هر دو گروه، میزان اضطراب آشکار و پنهان بعد از اتمام همودیالیز در یک مرحله قبل از مداخله و پایان هر هفته توسط پرسشنامه اضطراب اشپیل برگر اندازه گیری و ثبت شد.
یافته ها
میانگین اضطراب آشکار قبل از مداخله در گروه پرتقال و مراقبت معمول به ترتیب 7/9±9/46 و 6/11±3/48 بود. میانگین اضطراب پنهان قبل از مداخله به ترتیب 2/9±5/46 و 6/11±9/47 بود. میانگین اضطراب آشکار هفته چهارم بعد از مداخله در گروه پرتقال و مراقبت معمول به ترتیب 7/8± 9/35 و 7/10±1/45 بود. میانگین اضطراب پنهان در همین زمان به ترتیب 9/8±0/36 و 8/11±6/45 بود. استنشاق اسانس پرتقال، میزان اضطراب آشکار و پنهان را به صورت معنی داری نسبت به قبل از مداخله کاهش داده است (001/0>P). در استنشاق اسانس پرتقال تفاوت معناداری در میزان اضطراب آشکار و پنهان بین مراحل بعد از مداخله با یکدیگر وجود داشت (05/0
نتیجه گیری
استنشاق اسانس پرتقال در کاهش اضطراب بیماران همودیالیزی موثر بوده و عارضه مهمی نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1042824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!