نقش سیستم های مغزی رفتاری در پیش بینی اختلال نقص توجه- بیش فعالی بزرگسالی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اختلال نقص توجه- بیش فعالی بزرگسالی به اندازه ی سایر اختلالات روانی مورد مطالعه قرار نگرفته است و بنابراین اطلاعات کمی درباره ی عوامل مرتبط و پیش بینی کننده ی آن وجود دارد. بر این اساس در پژوهش حاضر هدف بررسی نقش سیستم های مغزی رفتاری در پیش بینی اختلال ADHD است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع طرح های توصیفی- همبستگی (پیش بینی) می باشد. نمونه ی مورد مطالعه شامل 194 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد قروه است که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه ی تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی- کمبود توجه کانرز بزرگسالان و پرسشنامه ی BAS/BIS کارور و وایت می باشد.
یافته ها
یافته های پژوهش بیانگر آن بود که بین BAS و مقیاس بیش فعالی و همچنین مقیاس تکانش- گری رابطه معنی دار و مثبت بود؛ بین BIS و هیچ یک از مقیاس های ADHD رابطه ی معنی دار وجود نداشت؛ ارتباط بین BAS و مقیاس های نقص توجه و مشکل در خودپنداره معنی دار نبود؛ ارتباط بین خرده مقیاس جستجوی لذت با مقیاس های نقص توجه، بیش فعالی، تکانش گری و مشکل در خودپنداره معنی دار و مثبت بود و در نهایت خرده مقیاس سائق با مقیاس های نقص توجه و مشکل در خودپنداره رابطه ی معنی دار منفی داشت.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان دهنده ی نقش پیش بینی کننده ی سیستم BAS در زمینه ی بیش- فعالی و تکانش گری افراد مبتلا به ADHD و نقش پیش بینی کننده ی خرده مقیاس جستجوی لذت در زمینه ی اختلال ADHD بزرگسالی است. از طرفی خرده مقیاس سائق نیز پیش بینی کننده ی مقیاس های نقص توجه و مشکل در خودپنداره است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1106872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!