فراوانی مقاومت آنتی بیوتیکی و ژن CTX-M در اشرشیا کلی جدا شده از عفونت ادراری بیماران سرپایی در کرمانشاه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
عفونت مجاری ادراری (UTI) یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی است و اشریشیاکلی از حدود 75 تا 90 درصد از موارد UTI جدا شده است. از طرفی وقوعUTI کسب شده از جامعه ناشی از جدایه های E.coli مولد بتالاکتاماز با طیف گسترده (ESBL) به ویژه CTX-M به صورت جهانی در حال افزایش است. هدف از این مطالعه بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، فراوانی جدایه های مولد ESBL و نیز ژن CTX-M در جدایه های اشریشیاکلی جدا شده از عفونت ادراری بیماران سرپایی بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه از نمونه ادراری بیماران سرپایی، 140 جدایه اشریشیاکلی جدا شد. تست تعیین حساسیت نسبت به 10 آنتی بیوتیک منتخب توسط روش انتشار از دیسک در محیط جامد انجام گرفت. سپس با استفاده از آزمون فنوتیپی جدایه های تولید کننده ESBL شناسایی گردیدند. در نهایت با استفاده از روش PCR، ژن blaCTX-M در جدایه های تولید کننده ESBL مشخص شد.
یافته ها
از 140جدایه، به ترتیب 43/81 و 13/62 درصد آن ها به آمپی سیلین و کوتریموکسازول مقاوم بودند، اما 100 درصد جدایه ها نسبت به ایمیپنم حساس بودند. همچنین 34 جدایه (28/24 % از جدایه ها) تولید کننده ESBL بودند. در آزمایش PCR، ژن blaCTX-M در 30 (88 %) جدایه های مولد ESBL یافت شد.
نتیجه گیری
مقاومت به آنتی بیوتیک های مختلف بتالاکتام به خصوص سفالسپورین های نسل سوم یک نگرانی جدی است. تولید ESBL به ویژه در جدایه های بیماران سرپایی، تهدیدی بزرگ برای مصرف سفالسپورین های طیف گسترده است. با توجه به حضور ژن CTX-M در درصد بالایی از این جدایه ها، مطالعات بیشتر مولکولی و اپیدمیولوژیکی در باکتری های پاتوژن در این منطقه لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
318 تا 328
لینک کوتاه:
magiran.com/p1154760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!