تاثیر عصاره هیدروالکلی زنجبیل بررفع مسمومیت ناشی از سرب در کلیه موش های صحرایی نابالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زنجبیل به علت انواع ترکیبات فعالش، خصوصیات مختلف فارموکولوژیکی دارد. این تحقیق با هدف بررسی اثر حفاظتی ترکیبات مختلف عصاره هیدرو الکلی زنجبیل، روی آسیب های وارده به کلیه موش های صحرایی مسموم شده با سرب انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 70 سر موش صحرایی نابالغ به هفت گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول، کنترل بدون دریافت هیچ ماده ای،گروه دوم، شاهد به میزان 1/0 میلی لیتر آب مقطر دریافت نموده گروه سوم سرب با دوز 6/0 گرم در لیتر، گروه چهارم فقط 2 گرم بر کیلوگرم عصاره هیدروالکلی زنجبیل، گروه های 5، 6، 7 میزان 6/0 گرم در لیتر، سرب و به ترتیب دوزهای 5/0، 1، 2 گرم بر لیتر عصاره هیدروالکلی زنجبیل دریافت نمودند. مصرف ترکیبات به صورت خوراکی در 10 روز متوالی انجام شد. غلظت پلاسمایی اسید اوریک، اوره، کراتیین، سدیم و پتاسیم اندازه گیری شد. داده ها با آزمون آماری t -test تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده، غلظت سرمی اسید اوریک، کراتینین و پتاسیم در میزان 1 و 2 گرم بر کیلوگرم عصاره هیدروالکلی زنجبیل در گروه های تجربی، کاهش معنی داری را نسبت به گروه سرب نشان داده است (05/0≥ p) و غلظت سرمی سدیم، در میزآن های 5/0، 1 و 2 گرم بر کیلوگرم در گروه تجربی افزایش معنی داری را نسبت به گروه سرب نشان داده است) 05/0≥ p).
نتیجه گیری
عصاره هیدروالکلی زنجبیل بر روی سلول های کلیه موش صحرایی نابالغ مسموم شده با سرب به طور معنی داری، دارای اثر حفاظتی بوده و اثرحفاظتی آن عمدتا مربوط به ترکیبات فنلی و اتانولی موجود در آن می باشد که موجب خنثی کردن رادیکال های آزاد و تحریک ترمیم سلول های کلیوی به واسطه خواص آنتی اکسیدانی آن می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
417 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1162800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!