مقایسه ی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی

پیام:
چکیده:
مقدمه
«استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گستره ی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفاده ی موثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تاکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 150 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه ی سنجش سواد اطلاعاتی بر مبنای «استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» برگرفته از پایان نامه ی دکترا، گردآوری شد. روایی (روایی سازه) و پایایی پرسش نامه (alpha Cronbach''s) برابر با 98/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS، آزمون t و ANOVA استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره ی رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنی داری بیشتر از حد متوسط (50) و کمتر از حد ایده آل (100) بود (001/0 > P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (05/0 < P). همچنین بین سال های مختلف تحصیلی در استانداردهای 1 و 5 اختلاف معنی داری وجود داشت و در کل استانداردها نیز این اختلاف معنی دار بود. در استانداردهای 2، 3 و 4 بین سال های مختلف تحصیلی، اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0 < P).
نتیجه گیری
میانگین نمرات سواد اطلاعاتی دانشجویان به طور معنی داری بالاتر از حد متوسط بود که از دلایل آن می توان به شیوه ی خود اظهاری مورد استفاده در تکمیل پرسش نامه ها اشاره کرد. از طرفی یافته ها نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در کل استانداردها به طور معنی داری از حد ایده آل پایین تر است، که توجه به آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشجو و هیات علمی را ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
247
لینک کوتاه:
magiran.com/p1167886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!