مقایسه احساس غربت دانشجویان خوابگاهی در بدو ورود، 6 ماه بعد و 12 ماه بعد در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
زندگی دانشجویی شرایط جدیدی است که برای دانشجویان تازه وارد تنیدگی های خاص خود از جمله پدیده احساس غربت را به همراه دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان احساس غربت در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی کلیه دانشجویان ورودی سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه معتبر احساس غربت با 36 ماده و 5 سازه بود که توسط دانشجویان جدیدالورود خوابگاهی در بدو ورود، 6 ماه بعد و 12 ماه بعد تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمونهای آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات، تی مستقل، آنوا و اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
در کل 121 نفر وارد مطالعه شدند که 6/63% دختر و 4/36% پسر بودند. میانگین نمره احساس غربت دختران، 70/11±35/44 و در پسران 62/13±36/37 بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (05/0>p). آزمون آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات نشان داد که میانگین نمره سازه های احساس غربت در 3 زمان اختلاف معنی داری با هم نداشت (05/0p>).
نتیجه گیری
به دلیل بالا بودن احساس غربت در دانشجویان دختر و اهمیت سلامت روانی این قشر از جامعه که مادران آینده می باشند، اجرای برنامه های تفریحی، آموزشی همراه با بسط شیوه های دسترسی به حمایتهای اجتماعی و آموزش شیوه های مقابله، می تواند به کاهش احساس غربت در این دانشجویان کمک نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 245
لینک کوتاه:
magiran.com/p1168318 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!