بررسی جرم سازمان یافته در قوانین داخلی و قراردادهای دو جانبه

چکیده:
از جمله خطرناکترین جرایمی که به سبب ویژگی های خاص خود امنیت اقتصادی، اجتماعی وسیاسی جامعه را با تهدید مواجه می سازد، جرم سازمان یافته است که هم زمان با پیشرفت علم و فناوری در عرصه جهانی، مظاهر آن با اشکال نوین خودنمایی کرده و به سبب پیچیدگی ساختار جرایم سازمان یافته، ویژگی فرا ملی پیدا کرده است. گستره دامنه فعالیت سازمان های مجرمانه و بروز صبغه فراملی برخی از آنها، امروز در قالب تهدیدی علیه امنیت و سلامت جوامع در سطح ملی وفراملی خودنمایی می کند: لذا اتخاذ رویکردی حکیمانه در برابر این بزه فراروی جامعه بشری مستلزم شناخت عالمانه نسبت به تعریف، مصادیق و توابع موضوع جرم است، چرا که برای مقابله با هر پدیده ای باید آن را به طور کامل و جامع شناخت و علل، ابعاد و ریشه های بروز و ظهور آن را مورد کالبد شکافی و ارزیابی قرارداد. در این مقاله ابتدا مفهوم جرم سازمان یافته و پیشینه آن (گفتار اول) و سپس جرم سازمان یافته در حقوق داخلی (گفتار دوم)مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نتیجه مقاله حاکی از آن است که مقنن ایران به جای پرداختن به مشکل کلی جرایم سازمان یافته، ترجیح داده است که در موارد خاصی این نوع جرایم را در قالب کیفیات مشدده جرایم عادی مورد توجه قرار دهد که چنین امری با توجه به افزایش خطرات جرم سازمان یافته کافی به نظر نمی رسد. خلاء فوق در حقوق ایران در حالی است که در بسیاری از کشورها جهت مبارزه با مظاهر جرم سازمان یافته یا قانون مستقلی وضع شده است که سیاست جنایی جدیدی را برای مبارزه با این جرم به وجود می آورد و یا در قوانین سابق تجدیدنظر صورت گرفته و بر اساس نیاز فعلی برای مبارزه با این گونه جرایم، اصلاحات لازم به عمل آمده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!