تاثیر به کارگیری دانشجویان عرصه در تیم آموزش بالینی (طرح Mentorship) بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سالهای اخیر تجربه منتورینگ برای دانشجویان پرستاری در آموزش پرستاری معمول شده است. این پژوهش با هدف تاثیر اجرای برنامه Mentorship بر میزان اعتماد بنفس دانشجویان پرستاری در بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند در سال 1390اجرا گردید.
روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند انجام گرفت. 60 نفر دانشجویان ترم 4 پرستاری (کارآموز بخش ارتوپدی) بطور تصادفی به دو گروه مساوی 30 نفری (آزمون و کنترل) تقسیم شدند. در گروه آزمون به ازای هر 3 دانشجو، یک دانشجوی ترم 8 پرستاری به عنوان Mentor یا راهنما گذاشته شد، و در گروه کنترل، دانشجویان تنها با حضور مربی و بدون منتور آموزش دیدند. میزان اعتمادبنفس دانشجویان در هر دو گروه، قبل و بعد از کارآموزی با پرسشنامه میزان اعتمادبنفس Montalto با مقیاس لیکرت ارزیابی شد.. جهت تحلیل داده ها و انجام آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، t مستقل، t زوج، کای دو و ضریب همبستگی پیرسون. از نرم افزار spss16 استفاده گردید.
یافته ها
با وجود اینکه میزان اعتماد بنفس دانشجویان در هر دو گروه بعد از کارآموزی افزایش یافته است، ولی میانگین نمره اعتماد بنفس در گروه آزمون از گروه کنترل بیشتر بود و بر اساس آزمون t مستقل اختلاف بین میانگین نمره اعتمادبنفس در دو گروه معنی دار بودا(001/0 p <).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برنامه منتورشیپ فرصتی برای دانشجویان پرستاری جهت افزایش اعتمادبنفس فراهم می کند، لذا پیشنهاد می شود برنامه ریزان آموزش بالینی از این شیوه که نیاز به هزینه اضافی ندارد به عنوان یک روش آموزشی مکمل و نه یک روش مستقل استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!