مقایسه اثر پوشش گذاری گل و میوه های انار جهت کاهش خسارت کرم گلوگاه انارEctomyelois ceratoniae (Lep.: Pyralidae) در منطقه نی ریز

پیام:
چکیده:
شب پره کرم گلوگاه انار Ectomyelois ceratoniae (Zeller) (Lep.: Pyralidae) یکی از مهمترین آفات میوه انار در ایران است. تاکنون روش های مختلف از قبیل جمع آوری میوه های آلوده و کنترل بیولوژیک برای کنترل این آفت آزمایش شده، ولی این روش ها کارایی لازم را ندارند. در این تحقیق تاثیر بهترین زمان پوشش گذاری بر میزان آلودگی میوه به کرم گلوگاه انار در منطقه نی ریز(استان فارس) از اردیبهشت تا مهرماه سال 1391 مورد مطالعه قرار گرفت. در این تحقیق 45 درخت از یک باغ انار به صورت تصادفی انتخاب شد. تیمارها شامل: پوشش گذاری تاج گل، پوشش گذاری تاج میوه، پوشش گذاری تمام گل و پوشش گذاری تمام میوه انار. مقایسه میانگین آلودگی تیمار ها به آفت، اختلاف بین تیمارها را نشان می دهد. نتایج نشانگر، میانگین نرخ آلودگی 25/3 درصد و 9/6 درصد برای شاهد و پوشش گذاری کامل گل با تور پارچه ای در دهه دوم اردیبهشت ماه می باشد. بنابراین پوشش گذاری کامل گل با تور پارچه ای در دهه دوم اردیبهشت ماه می تواند منجر به کاهش 62 درصد خسارت میوه نسبت به شاهد گردد. بالاترین درصد آلودگی برای استفاده از تور پارچه ای بر روی تاج میوه (14/4 درصد) و کمترین آن برای استفاده از تور پارچه ای در گل انار (9/6 درصد)ثبت شده بود. مقایسه میزان ریزش گل، میزان ترکیدگی و مقدار آلودگی به کرم گلوگاه انار در تیمارهای مختلف، اعمال روش پوشش گذاری تمام گل با تور پارچه ای را در دهه دوم اریبهشت ماه بهترین کارایی در کاهش خسارت شب پره کرم گلوگاه انار نشان می دهد. بنابراین، نتایج نشان داد که استفاده از تور پارچه ای بر روی گل های انار می توان در این منطقه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
349 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p1201601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!