بررسی اثر مصرف خوراکی آنغوزه اشکی بر پارامترهای بیوشیمیایی کبدی، کلیوی، قلبی و خونی رت

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه ثابت شده است که داروهای گیاهی همانند داروهای سنتتیک دارای عوارض جانبی هستند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مصرف آنغوزه در مقادیری که اکثر مطالعات قبلی استفاده کرده اند، بر پارامترهای بیوشمیایی طبعیی کبدی، کلیوی، قلبی و خونی رت بود.
روش بررسی
40 سر رت نر نژاد ویستار با میانگین وزنی 300 گرم به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه 1 به عنوان گروه کنترل و سایر گروه های مورد مطالعه به عنوان گروه های پیش درمان به مدت یک ماه به ترتیب با mg/kg 5/12، 25، 50 و 100 آنغوزه پیش درمان شدند. سپس نمونه خون رت ها جهت اندازه گیری پارامترهای کبدی (ALP، ALT، AST)، کلیوی (Urea، Cr)، قلبی (CPK) و خونی (Pt، Ptt) جمع آوری شد. با وارد کردن کانول فشار به داخل شریان کاروتید و چسباندن الکترودهایی به دست راست و پای چپ به ترتیب فشارهای خونی ثبت و لید دو نوار قلبی مانیتور گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و نرم افزار Graphpad Prism نسخه 5 استفاده شد.
نتایج
سطح پلاسمایی AST، CPK و Ptt به طور معنی داری در گروه های پیش درمان با آنغوزه کاهش یافت (05/0(p<. با افزایش دوز مصرفی آنغوزه غلظت پلاسمایی اوره به طور معنی دار کاهش (05/0(p< و غلظت پلاسمایی کراتینین و فشارهای خونی شامل سیستول، دیاستول و متوسط شریانی به طور غیرمعنی داری افزایش یافت.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه پیشنهاد می کنند که احتمالا مصرف مقادیر کم (mg/kg 25) آنغوزه فاقد عوارض جانبی و حتی مفید برای سلامت و مصرف مقادیر زیاد (mg/kg 100) آن باعث بروز عوارض جانبی می گردد. از اینرو نیاز به تحقیقات گسترده تری در این زمینه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
641 تا 650
لینک کوتاه:
magiran.com/p1204771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!