خواص ضد میکروبی ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی سازویی علیه باکتری های اشریشیاکلی، باسیلوس سرئوس و استافیلوکوکوس اورئوس در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی، جایگزین کردن این داروها با ترکیبات طبیعی با خواص ضد باکتریایی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه، بررسی اجزای فیتوشیمیایی و خواص ضد میکروبی ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی سازویی علیه باکتری های اشریشیاکلی، باسیلوس سرئوس و استافیلوکوکوس اورئوس در شرایط آزمایشگاهی بود.
روش بررسی
در این مطالعه، اثرات ضدمیکروبی عصاره های مختلف ریشه و عصاره متانولی اندام هوایی، حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت میکروب کشی عصاره ها، با روش دیسک دیفیوژن و نیز رقت لوله ای بر باکتری های اشرشیاکلی، باسیلوس سرئوس و استافیلوکوکوس اورئوس مورد سنجش قرار گرفت. از دی متیل سولفوکسید به عنوان شاهد منفی و از آمپی سیلین و نالیدیکسیک اسید به عنوان شاهدهای مثبت استفاده شد. داده ها با آزمون آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی سازویی حاوی فلاونوئیدها، گلیکوزیدها، ساپونین ها، تانن ها و ترپنوئیدها بود. هاله عدم رشد به وسیله عصاره های کلروفرمی و اتیل استاتی ریشه مشاهده نشد. در صورتی که، عصاره متانولی ریشه، موثرترین عصاره بر باسیلوس سرئوس با هاله عدم رشد 21 میلی متر، حداقل غلظت مهارکنندگی 60 میلی گرم بر میلی لیتر و حداقل غلظت میکروب کشی 70 میلی گرم بر میلی لیتر بود. عصاره متانولی اندام هوایی دارای کمترین اثر بر روی اشریشاکلی بود.
نتیجه گیری
عصاره متانولی ریشه و اندام هوایی گیاه گل میمونی دارای اثر ضدمیکروبی به ویژه بر روی باکتری باسیلوس سرئوس بود. بنابرین، تحقیقات بیشتری برای شناسایی ترکیبات مختلف این گیاه و دستیابی به فرمولاسیون جدیدی از این ترکیبات در این گیاه لازم است.
زبان:
فارسی
صفحات:
603 تا 614
لینک کوتاه:
magiran.com/p1206531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!