گزارش یک مورد Clear Cell OdontogenicCarcinomaدر فک پایین

پیام:
چکیده:
سابقه
کارسینوم ادنتوژنیک با سلول روشن(CCOC) یک تومورادنتوژنیک نادر و مهاجم است که بیشتر در فک پایین ودهه سنی5 تا 7 دیده می شود. این ضایعه بیشتردر زنان گزارش شده و توانایی عود مکرر، متاستاز منطقه ای و دوردست را دارد. تشخیص این ضایعه امری چالش برانگیز بوده و با توجه به تعداد کم گزارش شده از این ضایعه در دنیا، شناسایی ابعاد بالینی، رادیولوژیک، میکروسکوپی و پیش آگهی این ضایعه حائز اهمیت می باشد. معرفی مورد: مردی 40 ساله با تورم در ناحیه تنه و راموس صعودی سمت چپ فک پایین به دندانپزشک مراجعه کرد و با تشخیص عفونت و آبسه، دندان عقل بیمار کشیده شد. با ادامه ی درد و تورم، بیمار به جراح فک و صورت مراجعه کرد. در کلیشه پانورامیک ضایعه ای رادیولوسنت چند حجره ای با حدود مشخص و partially corticated مشاهده شد. ضایعه به روش جراحی خارج شد ودر نمای میکروسکوپی مشخصات هیستوپاتولوژیک CCOC مشاهده شد. از نظرایمونوهیستوشیمی سلولهای توموربرای Pancytokeratin و Epithelial Membrane Antigen مثبت و برای Vimentin، SmoothMusle Actin، HMB-45 و Desmin منفی بودند. S100 به طور ضعیف مثبت شد.
نتیجه گیری
به علت تشابهات بافت شناسی، در تشخیص افتراقی این ضایعه با دیگر ضایعات حاوی سلول روشن، باید تومورهای غدد بزاقی، تومورهای متاستاتیک و سایر تومورهای ادنتوژنیک حاوی سلول روشن در نظر گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!