میکروبیواستراتیگرافی و بوم شناسی دیرینه سازند آب تلخ بر مبنای روزن داران در برش قره سو (جنوب غرب کلات نادری، شمال شرق ایران)

پیام:
چکیده:
به منظور مطالعات ریزدیرینه شناسی و بوم شناسی دیرینه سازند آب تلخ در حوضه کپه داغ، برش قره سو در یال جنوبی ناودیس کلات نادری انتخاب شده است. ستبرای سازند آب تلخ در این برش 1410 متر بوده و غالبا شامل مارن و سنگ آهک مارنی است. مطالعات انجام شده به شناسایی 14 جنس و 40 گونه از روزن داران پلانکتونی در 5 زون زیستی منجر شده است. گونه های شناسایی شده نشان دهنده سن ابتدای کامپانین پیشین کامپانین پسین برای سازند آب تلخ در برش قره سو می باشد. علاوه بر این، با استفاده از تغییرات جمعیت روزن داران پلانکتونیک به بنتونیک و نیز نسبت اشکال بنتونیک سطح زی به درون زی، تغییرات بوم شناختی دیرینه بررسی شده است. بر این اساس سازند آب تلخ به چهار بخش P1، P2، P3 و P4 تقسیم شده که در بخشهای P1 و P3 آن، سطح آب و مواد غذایی بالا و میزان اکسیژن پایین بوده است در حالی که در بخشهای P2 و P4 سطح آب و میزان مواد غذایی کاهش یافته، ولی سطح انرژی محیط و میزان اکسیژن افزایش داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!