مقایسه رفتارهای آموزش بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه های دولتی و آزاد شهرستان سمنان در سال 1391

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
آموزش بالینی از بخش های حائز اهمیت آموزش پرستاری می باشد. با توجه به اینکه در کشور ما آموزش پرستاری در دو دانشگاه آزاد و دولتی در حال انجام می باشد، کسب دیدگاه دانشجویان این دو دانشگاه می تواند در ارتقاء آن سودمند واقع گردد؛ لذا این مطالعه با هدف مقایسه رفتارهای آموزش بالینی مربیان پرستاری از دیدگاه های دانشجویان این دو دانشگاه انجام گردید.
روش بررسی
مطالعه از نوع مقطعی بوده که 160 دانشجوی کارشناسی پرستاری از دانشگاه های دولتی و آزاد (هر کدام 80 نفر) در آن مشارکت داشتند. در این مطالعه از پرسشنامه اثربخشی آموزش بالینی پرستاری جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. این پرسشنامه دارای یک معیار لیکرت 7 امتیازی بود که دیدگاه دانشجویان را نسبت به رفتارهای مربیان پرستاری در دامنه هرگز (امتیاز 1) تا همیشه (امتیاز 7) اندازه گیری می نمود. در نهایت داده ها توسط آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از SPSS نسخه 18 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان، میانگین رفتارهای مربیان بالینی به صورت کلی بالاتر از امتیاز 4 یا متوسط بود (31/1±52/5). همچنین رفتارهای مربیان در دانشگاه آزاد از امتیاز بیشتری نسبت به مربیان دولتی برخوردار بود (001/0>P).
نتیجه گیری
اینکه مربیان دانشگاه آزاد امتیاز بالاتری را نسبت به مربیان دانشگاه دولتی کسب کرده بودند، خود نیاز به تامل بیشتری برای مسئولین دارد. همچنین مطالعات دقیق تری برای کشف عوامل تاثیرگذار بر ساختار و زمینه ی هر یک از این دو دانشگاه پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1217489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!