بررسی تاثیر هایپیران بر اضطراب دانشجویان ساکن در خوابگاه های شهر کرج

چکیده:
زمینه و هدف
قرار گرفتن در معرض ناامنی های زندگی ریشه بسیاری از اضطراب ها است.امروزه داروهای شیمیایی متعددی جهت درمان اضطراب به کار برده می شود که هریک عوارض جانبی خاص خود را دارد. بهره گیری از داروهای گیاهی در کنار داروهای شیمیایی می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. گیاه هوفاریقون در طب سنتی با اثرات ضد افسردگی، ضداضطراب و ضد میگرن کاربرد فراوانی دارد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر هایپیران بر اضطراب دانشجویان ساکن در خوابگاه های شهر کرج در سال 89-88 انجام شد.
مواد وروش ها
این پژوهش یک کارآزمایی بالینی شاهددار است. جامعه پژوهش شامل 180 نفر از دانشجویان ساکن در خوابگاه های شهر کرج بودند که به طور تصادفی از میان کل خوابگاه های دخترانه وابسته به دانشگاه های هنر و کشاورزی انتخاب و در دو گروه تجربه و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و آزمون اضطراب اسپیل برگر بود. ابتدا هر دو گروه پرسشنامه را تکمیل کرده، سپس به گروه تجربه به مدت 2 ماه روزانه 60 قطره عصاره هایپیران داده شد. در این مدت گروه شاهد، هیچ دارویی مصرف نکرد. پس از پایان مطالعه هر دو گروه مجددا پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر را تکمیل کردند. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو، فیشر، تی زوج و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
بررسی ها نشان داد میانگین اضطراب واحدها بعد از مصرف دارو درگروه تجربه برحسب متغیر سن و ترم تحصیلی، 8/57 و بعد از پایان مطالعه درگروه شاهد 11/ 95 بوده است (05/0P<) که اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان می دهد. همچنین میانگین اضطراب بعد از مصرف دارو درگروه تجربه برحسب وضعیت تاهل 64/57 و بعد از پایان مطالعه در گروه شاهد 11/95 بود که (05/0P<) اختلاف معنی داری را نشان می دهد.
نتیجه گیری
یافته های پژوهش نشان داد که مصرف هایپیران تاثیر مثبت برکاهش اضطراب دارد. بر اساس نتایج پژوهش و با توجه به عدم وجود اثرات جانبی این گیاه، استفاده از آن جهت کاهش اضطراب پیشنهاد می شود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!