تاثیر کوتاه مدت و طولانی مدت مداخله آموزشی بر سبک زندگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه

عنوان گردان: تاثیر مداخله آموزشی بر سبک زندگی
چکیده:
زمینه و هدف
بیش از یک سوم کل موارد مرگ و میر در دنیا ناشی از عوامل قابل اصلاح مربوط به سبک زندگی است. دانشجویان در سنینی قرار دارند که انتخاب هرنوع سبک زندگی برتمام طول زندگی شان تاثیرگذار است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کوتاه مدت و طولانی مدت مداخله آموزشی بر سبک زندگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت مداخله نیمه تجربی درمیان 169 دختر ساکن خوابگاه که به صورت تصادفی انتخاب شدند انجام گردید. درطی مداخله شش ساعت آموزش مستقیم گروهی به کار گرفته شد. ارزشیابی اول، دو هفته بعد از آموزش، و ارزشیابی دوم نه ماه بعد، توسط پرسشنامه سبک زندگی که روایی و پایایی آن تایید شده بود به عمل آمد. تحلیل نهایی داده ها با آزمون های آماری مکنیمار و اسپیرمن انجام شد.
یافته ها
مداخله در کوتاه مدت بر تغذیه و مدیریت استرس، موثر (P <0 / 05)، اما بر فعالیت بدنی تاثیر معنی دار نداشت. اگرچه در طولانی مدت در هر سه حیطه تعدادی از افراد به وضعیت نامطلوب قبلی بازگشتند، اما پیگیری وقوع تغییرات به طور معنی دار بهبود وضعیت فعالیت بدنی(P <0 / 02، x 2 = 7 / 6)، تغذیه (P <0 / 01،x 2=13/ 55) و مدیریت استرس(P<0 / 001،x2 =32 / 60) را در شرکت کنندگان نشان داد. مداخله بر سبک زندگی دارای تاثیر معنی دار در کوتاه مدت (P <0 / 05)و طولانی مدت (P<0 / 001،x 2= 80 / 22)بود.
نتیجه گیری
مداخله آموزشی بر وضعیت سبک زندگی و حیطه های آن موثر است، اما به نظر می رسد در طولانی مدت لازم است اثرات آموزش به شکل های دیگر حمایت شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!