ارزشیابی،کارایی و اثربخشی نظام های آموزشی

چکیده:
سیستم آموزشی کشورها، سرمایه حیاتی آن ها در رویارویی با چالش های بالقوه آینده بوده ضمن اینکه ابزار ارزشمندی در محقق ساختن آرمان های ملل می باشد. لذا ارزیابی نظام های آموزشی جهت حصول اطمینان از کفایت کارایی و اثربخش آن ها حائز اهمیت بسیار می باشد. در مقاله حاضر به تشریح عوامل موثر بر ارزشیابی، کارایی و اثربخشی نظام های آموزشی پرداخته می شود.
در ارزیابی عملکرد نظام های آموزشی، کیفیت نظام های آموزشی به واسطه ارزیابی کارآیی و اثربخشی آن ها مورد توجه قرار می گیرد. کیفیت نظام آموزشی، میزان انطباق وضعیت موجود عناصر نظام با استانداردها یا اهداف و انتظارات است. عناصر نظام آموزشی شامل درون دادها، فرایندها، محصولات، برون دادها و پیامدها می باشند که در ارزیابی کارایی و اثربخشی مورد ارزشیابی قرار می گیرند. ویژگی های مدرس، یادگیرنده و نظام آموزشی مهم ترین درون دادهای نظام آموزشی می باشند. فرایندهای یاددهی-یادگیری مهم ترین فرایندها، نتایج امتحانات نیم سال تحصیلی و وضعیت ارتقاء پایه تحصیلی مهم ترین محصولات و تعداد دانش آموختگان و کیفیت خدمات آن ها از عوامل برون دادی و تاثیر دانش آموختگان بر وضعیت شهروندی جامعه از جوانب مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از عوامل پیامدی نظام های آموزشی محسوب می شوند. ارزیابی عوامل مذکور ممکن است به صورت درونی، توسط اعضای نظام، یا به صورت بیرونی، توسط موسسات خارجی، صورت گیرد. می توان ارزشیابی آموزشی را با استفاده از رویکردهای مختلف انجام داد. عوامل درون دادی، فرایندی و برون دادی، اهداف و عامل ارزشیابی و رویکردهای آموزشی مورد استفاده از عوامل موثر بر ارزشیابی نظام های آموزشی می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1218612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!