تاثیر قرارگیری دراز مدت در معرض امواج الکترومغناطیس کم فرکانس بر عملکرد سیستم نیتریک اکسید در روده بزرگ ایزوله موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
نیتریک اکسید به عنوان مولکول سیگنال دهنده ی اصلی در مجرای معده ای - روده ای که توسط ایزوفرم هایی از آنزیم نیتریک اکسید سنتتاز(NOs) از آرژینین تولید می شود، در طیف گسترده ای از فعالیت های فیزیولوژیکی و پاتوفیزیولوژیکی نظیر ایجاد سرطان روده نقش دارد. مطالعات زیادی دلالت دارند که نیتریک اکسید به عنوان یک مولکول سیگنال دهنده ی کلیدی است که مسیرهای ایجاد تومور را تنظیم می کند. از آن جایی که امواج الکترومغناطیس می توانند بر میزان نیتریک اکسید بافت ها تاثیر گذار باشد و با توجه به استفاده روزافزون از وسایل تولیدکننده میدان های الکترومغناطیس ضعیف درمنازل، محیط های کاری، بیمارستان ها وغیره، لذا هدف از تحقیق حاضر اثر قرار گیری دراز مدت در معرض میدانهای الکترومغناطیس ضعیف بر میزان نیتریک اکسید در روده بزرگ ایزوله می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی 30 سر موش صحرایی نر بالغ به سه گروه تقسیم شدند: گروه آزمایشی ((سوانویید روشن) به مدت 140 روز تحت تاثیرمیدان الکترومغناطیس با شدت 1 میلی تسلا و فرکانس 50 هرتز قرار گرفت)، گروه شاهد ((سولنویید خاموش) در شرایط مشابه گروه اول ولی دردستگاه خاموش قرار گرفت) و گروه کنترل (در شرایط طبیعی نگهداری شد). بعد از 140 روز پاسخ مکانیکی حلقه های طولی روده ایزوله شده به L-NAME توسط سیستم powerlab-AtoD ثبت گردید
یافته ها
علرغم تغییرات اندک در پاسخ مکانیکی بافت در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه های دیگر، این تغییرات از نظر آماری معنی دار نمی باشد (P>0.05).
نتیجه گیری
قرار گرفتن دراز مدت در معرض میدانهای الکترومغناطیس با فرکانس پایین در میزان نیتریک اکسید در روده بزرگ تغییراتی ایجاد نمی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1252566 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!