شناسایی و ارزیابی ریسک اختلالات اسکلتی-عضلانی در پرسنل شرکت تولید ظروف آرکوپال با استفاده از روشQEC و پرسشنامه NMQ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در صنعت تولید ظروف آرکوپال با توجه به اینکه بخش زیادی از کار توسط دست و با فرکانس بالا انجام می گیرد، احتمال بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در شاغلین زیاد است. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی و ارزیابی ریسک ابتلاء به اختلالات اسکلتی - عضلانی و بررسی ارتباط آنها با سرعت انجام کار در کارگران یکی از شرکت های تولیدکننده ظروف می باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی تحلیلی، به صورت مقطعی در سال 91، روی 100 نفر از شاغلین بخش دکور شرکت تولید ظروف که حداقل یک سال سابقه ی کار داشته و به صورت تصادفی انتخاب شده اند، صورت گرفته است. جهت ارزیابی اختلالات نواحی مختلف بدن، از پرسشنامه ی «نوردیک» و به منظور ارزیابی خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی از روش QEC استفاده شده است. داده های جمع آوری شده به نرم افزار SPSS15 منتقل و با استفاده از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی «پیرسون» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
نتایج به دست آمده از پرسشنامه نشان داده که در یک سال گذشته، بیشترین اختلالات به ترتیب مربوط به نواحی کمر(93%)، گردن(89%) و شانه و کتف(82%) بوده است. نیز، روش QEC نشان داده که میزان مواجهه ی افراد با ریسک فاکتورها در نواحی کمر(53%)، شانه-بازو (58%)، مچ-دست(71%) و گردن(79%) بالاست. همچنین، 71 درصد افراد در حین کار، پوسچر نامناسب دارند. ضریب همبستگی «پیرسون»، نشان داده که ارتباط معنی داری بین اختلالات و سرعت انجام کار وجود دارد (05/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای اختلالات اسکلتی عضلانی و پوسچر نامناسب درحین کار و مخاطره آمیز بودن شرایط محیط کار، مداخله ارگونومیک جهت کاهش سرعت انجام کار توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
706 تا 715
لینک کوتاه:
magiran.com/p1254613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!