اثر پیش داروی مگزیلیتین روی مدت زمان بلوک حسی و حرکتی در بی حسی نخاعی با لیدوکائین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به این که روش های متعددی برای افزودن مدت زمان بی حسی نخاعی همواره مورد توجه می باشد، هدف این مطالعه بررسی اثر پیش داروی مگزیلیتین روی مدت زمان بلوک حسی و حرکتی در بی حسی نخاعی با لیدوکائین بود.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی 60 بیمار کاندید عمل جراحی اندام تحتانی با سن 5018 سال و با کلاس I و II انجمن بیهوشی آمریکا که به بیمارستان شهید باهنر کرمان مراجعه کرده بودند، به طور تصادفی در 2 گروه مساوی مداخله و کنترل قرار گرفتند. به گروه مداخله کپسول مگزیلیتین خوراکی 200 میلی گرم، دو ساعت قبل از عمل و به گروه شاهد پلاسبو داده شد و بی حسی نخاعی در هر دو گروه با محلول لیدوکائین 5 درصد (100 میلی گرم) در سطح L3-L4 یا L2-L3 با روش یکسان انجام شد. فشار متوسط شریانی، ضربان قلب، اشباع اکسیژن شریانی به فاصله هر 10-5 دقیقه در دو گروه ثبت شد. داده ها با آزمون های آماری کای دو و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
شروع بلوک حسی و حرکتی در گروه مداخله به طور معنی داری سریع تر بود(01/0>p). مدت زمان بلوک حسی و حرکتی به طور معنی داری در گروه مداخله بیشتر از گروه شاهد بود(001>p). میزان ضربان در گروه مداخله در زمان صفر، 5، 10، 60 و 75 دقیقه بعد از تزریق بیحسی نخاعی نسبت به گروه شاهد کمتر بود(05/0>p).
نتیجه گیری
مگزیلیتین در افزایش مدت زمان بلوک حسی و بلوک حرکتی در بی حسی نخاعی با لیدوکائین موثر است و هم چنین سبب افزایش سرعت شروع اثر بی حسی نخاعی با لیدوکائین می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!