مطالعه مدیریت تجهیزات پزشکی با رویکرد ارزشیابی معیار قابلیت استفاده در بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
وسایل و تجهیزات پزشکی در تشخیص، درمان، آموزش و بازتوانی بیماران نقش مهمی دارند. به دلیل عدم وضعیت مطلوب آنها از نظر قابلیت استفاده، تعمیر و نگهداری در حوزه مدیریت تجهیزات پزشکی تغییرات اساسی و پردازش مجدد انجام شده است. این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مدیریت تجهیزات پزشکی با رویکرد ارزشیابی معیار و قابلیت استفاده به منظور پردازش مجدد در سال 1391انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی به روش مقطعی در 8 بیمارستان عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار مطالعه برگه مشاهده محقق ساخته در مورد وضعیت مدیریت تجهیزات پزشکی و پرسشنامه نیلسون در خصوص قابلیت و نحوه استفاده از دستگاه ها بود که توسط سرپرستاران بخش های ICU، CCU و اتاق عمل با کمک سرپرست تجهیزات پزشکی هر بیمارستان در 56 بخش تکمیل و داده های جمع شده در نرم افزار SPSS تحلیل شد.
نتایج
بخش های مورد مطالعه از نظر مدیریت تجهیزات پزشکی وضعیت مطلوبی نداشتند.از نظر معیارهای قابلیت و نحوه استفاده از دستگاه ها و کاربری نظام اطلاعات الکترونیک، شرایط مطلوبی در این بیمارستان ها مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه به ویژه در زمینه قابلیت استفاده از دستگاه های پزشکی، لزوم کسب آگاهی بیشتر کاربران، روش های ارزشیابی و ارتباط مناسب با صاحبان تجهیزات پزشکی در بکارگیری این معیارها در ساخت تجهیزات پزشکی و آشنایی مدیران و سیاست گذاران تجهیزات پزشکی با مفاهیم پردازش مجدددر راستای انتخاب و خرید دستگاه های کارآمد را توصیه می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1303023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!