بررسی روانشناختی بیماران مبتلا به آفت دهان در مراجعین به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی مشهد

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آفت یکی از شایعترین بیماری های دهان بوده و عوامل روحی و روانی یکی از عوامل مستعدکننده آن است، بنابراین هدف از این مطالعه تعیین وضعیت روانشناختی بیماران مورد مطالعه با زخمهای عودکننده آفتی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی 75 نفر از مراجعان به دانشکده دندانپزشکی مشهد وارد مطالعه شدند. در گروه مورد 35 نفر بیمار مبتلا به آفت شامل 15 نفر مرد و بیست نفر زن و در گروه شاهد چهل نفر شامل 15 نفر مرد و 25 نفر زن حضور داشتند. آنها پرسشنامه SCL-90 را که شامل نود سوال چهار گزینه ای می باشد جهت بررسی وضعیت روانشناختی تکمیل کردند و سپس نتایج توسط روانشناس، مورد امتیازدهی و ارزیابی قرار گرفت. داده ها با آزمونهای آماری Chi-Square و Fisher-Exact مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
فراوانی اختلالات روانشناختی در کل جامعه مورد بررسی 44%، در بیماران مبتلا به آفت 68/6% و در گروه شاهد 22/5% (0/0001> P) بود. فراوانی اختلال اضطرابی (Anxiety)در بیماران آفتی 42/9% و در گروه شاهد 7/5% (0/0001 > P) و فراوانی اختلال شکایت جسمانی کردن(Somatization) در بیماران آفتی 17/1% و در گروه شاهد0% (0/008= P) و فراوانی افسردگی در بیماران آفتی28/6% و در گروه شاهد 15% گزارش شد. (0/004= P)که نتایج فوق از لحاظ آماری معنی دار بودند. در مورد سایر اختلالات روانی اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
شیوع اختلالات روانی در گروه مبتلا به آفت بیشتر از گروه شاهدبود. شایعترین اختلال روانی در جامعه مورد بررسی اضطراب بود و شیوع اختلال اضطرابی و شکایت جسمانی شدن و افسردگی در گروه بیماران مبتلا به آفت نسبت به گروه کنترل بیشتر بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 226
لینک کوتاه:
magiran.com/p1315968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!