تعیین تعداد اجسام تیغه ای موجود در ترشحات معده نوزادان مبتلا به سندرم زجر تنفسی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سندرم زجر تنفسی نوزادان علل مهم مرگ و میر نوزادان نارس بشمار می رود. اخیرا روش اندازه گیری اجسام تیغه ای در این بیماران مطرح شده است.در این مقاله ارزش این روش را با استفاده از امکانات بومی خود ارزیابی می کنیم.
مواد و روش ها
تعداد 82 نوزاد نارس در این مطالعه وارد شدند اطلاعات بالینی و تصویری مربوط به آنان ثبت گردید و بیماران دارای معیارهای بالینی سندرم زجر تنفسی مشخص شدند. محتویات معده تمام نوزادان از نظر اجسام تیغه ای با شمارش گر سلولی sysmex، Xs 800 شمارش شد. روش آماری: برای مقایسه ارتباط وزن و تعداد اجسام تیغه ای از روش Correlationو میزان حساسیت و اختصاصی از روش ROC Curveاستفاده شد. مقایسه میانگین ها از طریق Mann whitney U test در نرم افزار SPSS16 و مقادیر P کمتر از 0/05 با ارزش فرض گردید.
یافته ها
وزن میانگین تولد نوزادان 515 ± 1745گرم بود. 33 نوزاد معیارهای سندرم زجر تنفسی را داشتند و 49 نوزاد نداشتند. در بیماران با سندرم زجر تنفسی تعداد اجسام تیغه ای عبارت بود از 135 ± 160 هزار در میکرولیتر و در بیماران بدون سندرم دیسترس تنفسی 143±151 بود که این تفاوت از نظر آماری قابل توجه نبود (P= 0.09). حساسیت و اختصاصی بودن در سطح 80000 از جسم تیغه ای عبارت بود از 69% و 45% که بین دو گروه با و بدون سندرم زجر تنفسی تفاوت نداشت.
نتیجه گیری
با استناد به علایم بالینی و تصویربرداری و شرایط تکنیکی منطقه ما، روش فوق روش قابل استنادی برای پیش گویی سندرم زجر تنفسی نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325371 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!