پاسخ مقادیر سرمی رزیستین به یک دوره تمرین هوازی و رابطه آن با شاخص های متابولیکی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
رزیستین هورمون جدید مترشحه از آدیپوسیت ها است که می تواند در ارتباط با چاقی و مقاومت به انسولین باشد. اثر تمرینات ورزشی بر سطوح و رابطه ی رزیستین با شاخص های متابولیکی نامشخص است. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی پاسخ سطوح سرمی رزیستین به یک دوره تمرین هوازی و رابطه آن با شاخص های متابولیکی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 بود.
مواد و روش ها
پژوهش نیمه تجربی حاضر در سال 1391 در دانشگاه ارومیه انجام شد.40 زن مبتلا به دیابت نوع2(سن 59/70±5/28، نمایه توده بدنی 31/80±3/87) به صورت در دسترس و به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی (20نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی تمرین هوازی را 12 هفته، سه جلسه در هفته به مدت 50-20 دقیقه با شدت70-50 % حداکثر ضربان قلب انجام دادند. گروه کنترل طی این 12 هفته بدون تمرین بودند. جهت بررسی متغیرهای بیوشیمیایی در دو مرحله پیش و پس آزمون، خونگیری انجام شد. تحلیل آماری نتایج با نرم افزار SPSS نسخه21 انجام گرفت.
یافته ها
تمرین هوازی موجب کاهش وزن، درصد چربی بدن، نمایه توده بدنی، پروفایل لیپیدی، گلوکز ناشتا و HbA1c شد در حالیکه رزیستین افزایش یافت (P≤0/05)، سطوح انسولین و مقاومت به انسولین تغییر نکرد (P≤0/05)، همچنین رزیستین تنها با کلسترول در پس آزمون رابطه معکوس معناداری داشت (P≤0/05).
نتیجه گیری
با توجه به افزایش سطوح رزیستین و عدم تغییر معنادار مقاومت انسولینی، بعید است رزیستین رابط بین چاقی و مقاومت انسولینی در بیماران دیابت نوع2 باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1325373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!