جایگاه برزخ در هندسه وجود شناختی صدرایی
نویسنده:
چکیده:
حیات برزخی پیش از ملاصدرا از مسائل علم کلام بوده است که ملاصدرا آن را در قالب مساله فلسفی مطرح کرد و در دنباله مباحث مربوط به حرکت جوهری نفس انسانی و قوا و ادراکات او قرار داد؛ او بر این عقیده است که ادراکات جزئی پس از مرگ توسط قوه خیال صورت می گیرد. این قوه همراه با نفس پس از مرگ باقی می ماند و مرتبه ی پسینی آن مرتبه ی برزخی نامیده می شود. انسان توسط این قوه صورت تمامی افعال خود در دنیا را به خاطر خواهد آورد که از این عالم به «عالم مثال» یاد می شود. عالم مثال همچون عالم واسطه ای است میان عقل مجرد و موجودات مادی. بنابراین، عالم مثال موجودی است که ماده نیست، لکن بعضی لوازم ماده بودن همچون مقدار، شکل و عرض فعلی را داراست. انسان با جمیع خصوصیات ذات، صفات و افعالش در عالم مثال موجود است، بدون آن که اوصاف رذیله و افعال سیئه و لوازم نقصی و جهات عدمی با وی همراه باشند. ملاصدرا ظهور مراتب باطنی و لایه های عمیق نفس را بر اساس «حرکت جوهری نفس» که یک حرکت استکمالی و اشتدادی است توجیه می نماید.
کلیدواژگان:
ملاصدرا ، قوه خیال ، عالم مثال ، برزخ ، حرکت جوهری نفس
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
109 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361676
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!