بررسی اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
دسترسی به اینترنت پدیده ایی رو به گسترش است هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می گیرند این مطالعه با هدف بررسی اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صورت گرفت.
روش ها
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیقی تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که با هدف بررسی اعتیاد به اینترنت و عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مشغول به تحصیل در سال 92و روش نمونه گیری طبقه ایی نسبتی بود. ابزار مورد استفاده پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ و کمبرلی بود. از نرم افزار SPSS نسخه 16برای تحلیل داده های پژوهش استفاده شد. p <0.05 از نظر آماری معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
از 500 دانشجوی شرکت کننده 334 نفر (66/7%) زن، 166 نفر (33/1%) مرد بودند. 409 نفر (81/6%) مجرد و 91 نفر (18/2%) متاهل بودند. نتایج مطالعه (226 نفر) را به عنوان کاربر در معرض خطر (205 نفر) به عنوان کاربر عادی و (69نفر) دیگر را به عنوان کاربر معتاد نشان داد. بین متغیرهای هم چون جنسیت (p=0.003)،رشته تحصیلی (p=0.002)،وضعیت تاهل (p <0.001)، سن (p <0.001)، مقطع تحصیلی (p <0.001) و استفاده از اینترنت (p=0.005) با اعتیاد به اینترنت ارتباط معنی داری رابطه مشاهده شد ولی بین محل سکونت و اعتیاد به اینترنت رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
آموزش صحیح استفاده از اینترنت و فرهنگ سازی مناسب در بین دانشجویان، آموزش در خانواده ها، مدارس و دانشگاه ها، توجه به حل مسایل و مشکلات جوانان، ایجاد برنامه های مفرح و جذاب در کاهش میزان اعتیاد به اینترنت موثر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
469
لینک کوتاه:
magiran.com/p1365465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!