بررسی تاثیر تدریس به شیوه حل مساله (PBL) بر آمادگی یادگیری خود راهبر دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تغییرات سریع در پزشکی و دندانپزشکی و تولید فزاینده دانش و پیشرفت تکنولوژی سبب گردیده عمر دانش و اطلاعات پزشکی کوتاه باشد. لذا جهت چیره شدن بر این شرایط به جای انتقال مجموعه ای اطلاعات به دانشجویان، باید آن ها را تبدیل به فراگیرانی مادام العمر نمود. لذا این مطالعه باهدف تعیین تاثیر تدریس به شیوه حل مسئله بر آمادگی خود راهبری دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان طراحی و اجرا گردید.
روش پژوهش: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 44 دانشجوی رشته دندانپزشکی انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه امادگی برای خود راهبری در یادگیری (Gugliemino) در دوگروه مداخله (تدریس به شیوه حل مسئله) و مقایسه (تدریس به شیوه متداول)، قبل و بعد از تدریس گرداوری شد. این پرسشنامه شامل 58 گویه است و دارای ضریب آلفای کرونباخ 0/94 است (16). داده ها پس از جمع آوری به وسیله نرم افزار SPSS و به وسیله جداول توزیع فراوانی، درصد و شاخص های مرکزی نمایش داده شد. برای دستیابی به اهداف این مطالعه و فرضیات آن، علاوه بر نمایش توزیع فراوانی و... داده ها با استفاده از آزمون های آماری ناپارامتری من ویتنی وویلکاکسون مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت و 0/05>p به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، بین آمادگی خودراهبری، قبل و بعد از تدریس به شیوه حل مسئله و بین تغییرات نمره آمادگی خودراهبری در دو گروه مداخله و مقایسه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (0/05>p). بین تغییرات نمره آمادگی خودراهبری و عوامل دموگرافیک در گروه های مداخله و مقایسه اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (0/05نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه روش یادگیری به شیوه حل مسئله می تواند بر آمادگی خودراهبری فراگیران تاثیر مثبت داشته باشد. آمادگی برای خودراهبری در یادگیری خصیصه یادگیری مهمی برای دانشجویان به ویژه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی است که باید برای برنامه ریزی و آموزش کارآمد، با توجه به حساسیت های رشته و حرفه مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!