بررسی فعالیت ضدمیکروبی عصاره هیدروالکلی آویشن شیرازی علیه باکتری های پسودوموناس آئروژینوزا و استافیلوکوکوس آرئوس مقاوم به آنتی بیوتیک های مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
به دلیل مقاومت روزافزون باکتری های بیماری زا به آنتی بیوتیک های رایج و نسل جدید محققان در پی یافتن عوامل ضدمیکروبی با منشاء گیاهی به عنوان داروهای جایگزین هستند. آویشن شیرازی جزء خانواده نعناییان است و خواص ضد میکروبی دارد. پژوهش حاضر نیز برای بررسی اثر ضد باکتریال عصاره هیدروالکلی آویشن شیرازی علیه سویه های بالینی استافیلوکوکوس آورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا مقاوم به آنتی بیوتیک انجام شده است.
روش پژوهش: با استفاده از دستگاه روتاری عصاره گیاه آویشن استخراج شد. یازده نمونه پسودوموناس آئروژینوزا و 9 نمونه استافیلوکوکوس آورئوس از عفونت ادراری بیماران یکی از بیمارستان شهرستان زاهدان جدا و سپس مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها تعیین و در نهایت MIC (حداقل غلظت بازدارندگی) و MBC (حداقل غلظت کشندگی) عصاره هیدروالکلی آویشن با روش رقت سازی در چاهک بر روی استافیلوکوکوس آورئوس و پسودوموناس آئروژینوزا بررسی شد.
یافته ها
نتایج نشان دهنده تاثیر اندک عصاره ها با کم شدن غلظت آن ها بود. عصاره آویشن در غلظت 10 میلی گرم بر میلی لیتر بیشترین اثر مهاری روی رشد استافیلوکوکوس آورئوس و سودوموناس آئروژینوزا را دارد، در این میان غلظت 20 میلی گرم بر میلی لیتر نیز بیشترین اثر کشندگی را داشت.
نتیجه گیری
عصاره گیاه آویشن شیرازی در غلظت های بالا اثر ضد باکتریایی دارد؛ بنابراین از این ترکیبات می توان در درمان های دارویی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1373075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!