بررسی میزان مصرف آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک در بیماران پیوند عروق کرونری

چکیده:
زمینه و اهداف
عفونت در اعمال جراحی قلب مخصوصا در اعمال جراحی پیوند عروق کرونری معمولا خود را به صورت مدیاستینیت و باز شدن استرنوم (جناغ) نشان می دهد و شیوع آن 0.8-1.5 درصد است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده اند، نشان می دهند که در اعمال جراحی پیوند عروق کرونری، آنتی بیوتیک باید به صورت پروفیلاکتیک به بیماران تجویز شود. در این نوع از اعمال جراحی، در هنگام القای بی هوشی، قبل از برقراری دستگاه قلب و ریه مصنوعی و بعد از قطع آن، باید آنتی بیوتیک به صورت وریدی داده شود. و تا 24 ساعت بعد از عمل تا زمانی که لوله تراشه و کانولهای وریدی بیرون آورده نشده اند، باید تجویز آنتی بیوتیک ادامه پیدا کند و سپس قطع شود. هدف از این تحقیق بررسی میزان مصرف آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک در بیمارانی است که تحت عمل پیوند عروق کرونری قرار می گیرند.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی است. این مطالعه بر روی 100 بیمار مرد که با تشخیص بیماری عروق کرونری در بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز تحت جراحی پیوند عروق کرونری قرار گرفته بودند، انجام شده است. در هر دو گروه، جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه ای که شامل موارد زیر بود. انجام شد: جنس، سن، وزن، عوامل خطر، مدت زمان عمل جراحی، نوع بی هوشی و نوع پمپ مورد استفاده، میزان کسر خروجی (EF)، تعداد گرافت، مدت زمان انتظار برای عمل جراحی، مدت زمان باقی بودن Chest tube، بیماری عفونی، بیماری ادراری، بیماری تنفسی، اندوکاردیت، آزمایشهای بالینی (شامل سرعت سدیمانتاسیون گلبولهای قرمز در ساعت اول و دومWBC,[ESR2, ESR1]، کشت خون، ادرار و زخم)، کنترل درجه حرارت (48،24 و 72 ساعت بعد از عمل) و مقدار آنتی بیوتیک مصرف شده به صورت تزریقی و خوراکی. تجزیه و تحلیل آماری، با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش آماری توصیفی انجام گرفت.
یافته ها
این مطالعه بر روی 100 بیمار مرد با میانگین سنی 9.60 ± 53.30 سال در گروه اول و 8.87±54.66 سال در گروه دوم، انجام گرفت. میانگین وزن بیماران در گروه اول 12.45±74.40 کیلوگرم و در گروه دوم 10.50±74.16 کیلوگرم بود. در بررسی بیماران بعد از عمل جراحی، در هیچ کدام از آنان عفونت ادراری، عفونت تنفسی و اندوکاردیت وجود نداشت و همه بیماران از نظر آزمایشها در حد طبیعی بودند. از نظر کشت ادرار، کشت خون و کشت زخم، علامت مثبتی مشاهده نشد و در هیچ کدام از بیماران 72 ساعت بعد از عمل تب وجود نداشت؛ همچنین تا یک ماه، بیماران از نظر علایم عفونت تحت نظر بودند که در این زمینه، موردی مشاهده نگردید. در این بررسی، میزان مصرف آنتی بیوتیک 15 گرم کاهش یافته بود که از این میزان 1.09± 10.47 گرم آن آنتی بیوتیک خوراکی بود.
نتیجه گیری
چنین به نظر می رسد که مصرف آنتی بیوتیک خوراکی در موارد عفونت بعد از عمل جراحی، هیچ گونه نقشی ندارد و با رعایت روش های پروفیلاکسی استاندارد دارویی، می توان میزان مصرف داروهای آنتی بیوتیکی را کاهش داد. در این تحقیق، مجموع میزان آنتی بیوتیک مصرفی قبل از انجام این بررسی 34 گرم به صورت وریدی و خوراکی بود که با انجام مطالعه حاضر و کنترل دقیق بیماران، میزان مصرف این داروها به 19 گرم گاهش یافته بود؛ در این میان، علاوه بر مساله میزان مصرف آنتی بیوتیکها باید به عوارض و هزینه سنگین درمان نیز توجه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p138845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!