بررسی سرولوژیک توکسوکاریازیس در بیماران هایپرائوزینوفیلی مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پیام:
چکیده:
مقدمه
توکسوکاریازیس یک عفونت انگلی است که از عوامل ایجاد کننده ائوزینوفیلی در انسان می باشد. عفونت در انسان با بلع تخم های انگل از طریق خاک یا دست آلوده ایجاد میشود.سپس لاروها در روده باریک از تخم خارج وبا سوراخ کردن روده وارد گردش خون شده واز انجا به تمام ارگانهای مختلف مهاجرت میکنند و منجر به ایجادلارو مها جر احشایی ولارو مهاجر چشمی میشوند.
روش کار
در این مطالعه موردشاهدی که از بهمن ماه 1391 تا دی ماه 1392 به صورت آینده نگر دربیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر 80 بیمارازبین بیماران مراجعه کننده به این مراکز انجام شد، پس از تشخیص 40بیمارهایپر ائوزینوفیل(ائوزینوفیلی بیش از 10%) بدون سابقه بیماری حساسیتی به عنوان گروه مورد و40بیمارفاقد ائزینوفیلی به عنوان گروه شاهداقدام به نمونه گیری و جداسازی سرم یا پلاسمای افراد مذکور نموده سپس به روش الایزا به اندازه گیری انتی بادی ضد توکسوکارا در این افراد پرداخته شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
شیوع آنتی بادی ضد توکسوکارا در افرادهایپرائوزینوفیل و گروه شاهد به تر تیب 5/22%(9نفر) و 5/2%(ا نفر) مشاهده شد. میانگین سنی گروه مورد 7/12±8/41 و گروه شاهد 9/13±3/47و جنسیت در افراد مورد مطالعه 5/52% مذکر و 5/47%مونث میباشد.
نتیجه گیری
مطالعات سرواپیدمیولوژیک درایران سروپروالانس بیماری را بین 2% تا 6/25%را نشان داده است. با توجه به اینکه توکسوکاریازیس توسط لارو کرم ایجاد می شود این بیماری را فقط با روش های سرولوزیک می توان تشخیص داد. لذا لازم است در افراد با هایپر ائوزینوفیلی نامشخص به توکسو کاریازیس مشکوک شده وآزمون ایمونوسرولوژی به روش الایزا انجام گردد.این مطالعه نشان می دهد که این عفونت در مشهد وجود دارد.
پی نوشت: این مقاله با تضاد نویسندگان منافاتی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1396543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!