مقایسه ی اثر NovaMin موضعی و نانوهیدروکسی آپاتیت بر رمینرالیزاسیون ضایعات شبه پوسیدگی دندان های دایمی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
NovaMin یک ترکیب معدنی صناعی از کلسیم، سدیم، فسفر و سیلیکاست که کریستالین های هیدروکسیل کربنات آپاتیت با ساختاری مشابه ترکیبات معدنی دندان آزاد می کند. نانوهیدروکسی آپاتیت هم یکی از ترکیبات زیست سازگار است که تمایل زیادی به مینای دندان داشته و ذرات نانو از نظر مرفولوژی شباهت زیادی به کریستالهای آپاتیت مینا دارند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه ی اثرات NovaMin و نانوهیدروکسی آپاتیت در رمینرالیزاسیون ضایعات پوسیدگی دندان های دائمی با توجه به نقش رمینرالیزه کننده ها و ارزش روز افزون روش های پیشگیری محافظه کارانه انجام گرفت.
مواد و روش کار
در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی؛ 30 دندان مولرسوم نهفته سالم و بدون ترک یا شکستگی انتخاب و سختی سطحی اولیه آنها اندازه گیری شد. بعد از قرار گرفتن در معرض سیکل های رمینرالیزاسیون / دمینرالیزاسیون؛ ضایعات پوسیدگی مصنوعی در آنها ایجاد گردید و مجددا سختی سطحی آنها تعیین شد. دندان ها به صورت تصادفی با خمیردندان حاوی NovaMin و پودر نانوهیدروکسی آپاتیت 10% به مدت 2 دقیقه در روز در طی 5 روز درمان شده و مقادیر ریزسختی آنها توسط دستگاه Vickers تعیین گردید. داده ها با آزمون تی تست مستقل و من ویتنی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
مقادیر ریزسختی سطحی در درمان با خمیر دندان حاوی NovaMin در دندان های مولردایمی معادل 87 /412 کیلوگرم نیرو بر میلی متر مربع و در درمان با نانوهیدروکسی آپاتیت برابر40 /388 کیلوگرم نیرو بر میلی متر مربع برآورد گردید. ریزسختی دندان های تحت درمان با NovaMin بیشتر از دندان های تحت درمان با نانوهیدروکسی آپاتیت به دست آمد این اختلاف ازلحاظ آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
هر دو عامل نانوهیدروکسی آپاتیت و خمیردندان حاوی NovaMin در بهبود مقادیر رمینرالیزاسیون ضایعات شبه پوسیدگی در دندان های مولردایمی موثر بوده اند؛ اما تفاوت معناداری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1417184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!